OPTIMIZATION OF “HALO POLISI” PROGRAM TO IMPROVE RRI MEDAN'S PUBLIC SERVICES AS A PUBLIC BROADCASTING INSTITUTION

Salsabillah Ritonga, Irma Yusriani Simamora

Abstract


This study aims to analyze the implementation, management strategies, and obstacles in optimizing the Halo Polisi program on RRI Medan as a medium for complaints and improving public services. The research method used is descriptive qualitative with data collection through interviews, observations, and documentation of sources directly related to the program. Strategies for improving the program include collaboration with the North Sumatra Regional Police, utilization of digital platforms, and selection of current issues for broadcast material. The main obstacle faced is sudden changes in sources, which affect the smooth running of broadcasts. The results of the study show that the Halo Polisi program has been running optimally, as indicated by consistent broadcast schedules, positive public response, and increased legal awareness among listeners.

Keywords


RRI Medan, public broadcasting media, public service, Hello Police, two-way communication

Full Text:

PDF

References


Aspar, M., & Anshar, I. (2024). Transformasi radio analog ke digital dan inovasi dalam penyiaran. Jurnal Komunikasi Digital, 12(3), 45-58.

De Siqueira, M., et al. (2022). Penggunaan media digital dalam pelayanan publik: Analisis efektivitas dan jangkauan. Jurnal Teknologi Informasi, 9(1), 15-30.

Devi, R. (2020). Pemanfaatan teknologi internet dalam siaran radio streaming: Studi pada Radio Republik Indonesia. Jurnal Media dan Komunikasi, 8(2), 112-120.

Fiske, J. (2005). Introduction to Communication Studies. Routledge.

Harliantara, A. (2025). Peran radio dalam pelayanan publik dan komunikasi interaktif. Jurnal Ilmu Komunikasi, 14(1), 77-89.

Hidayatullah, A., Sutanto, T., & Rahman, S. (2024). Optimalisasi pelayanan publik melalui media penyiaran publik. Jurnal Pelayanan Publik, 11(2), 101-115.

Humas.polri.go.id. (2025) Polda Sumut dan RRI Medan Jalin Kerja Sama Strategis Lewat Program Halo Polisi. Diakses dari https://humas.polri.go.id/news/detail/2101727-polda-sumut-dan-rri-medan-jalin-kerja-sama-strategis-lewat-program-halo-polisi

Irma Yusriani Simamora, et al. “Penerapan Konsep Komunikasi Partisipatif Pada Pembangunan Di Indonesia”. Jurnal Ilmu Komunikasi, Administrasi Publik Dan Kebijakan Negara, vol. 2, no. 3, July 2025, pp. 180-91, doi:10.62383/komunikasi.v2i3.498.

Irwanty, G., & Ritonga, E. Y. (2023). Pola Komunikasi Polrestabes Medan untuk Membangun Citra Positif di Kalangan Masyarakat. JURNAL SIMBOLIKA Research and Learning in Communication Study, 9(1), 45-57.

Lyons, E., et al. (2018). Media digital terintegrasi dan peningkatan partisipasi publik di kota besar. Jurnal Studi Media, 7(4), 205-218.

Meifilina, S. (2017). Peran Radio Republik Indonesia sebagai lembaga penyiaran publik dalam penguatan nilai budaya nasional. Jurnal Komunikasi dan Budaya, 5(1), 49-60.

Nasution, Y., & Fauzi, M. (2023). Kepercayaan masyarakat terhadap radio sebagai media utama informasi di kawasan perkotaan dan pedesaan. Jurnal Media Massa, 10(1), 33-44.

Nuazzidane, A., & Sai’dah, R. (2023). Eksistensi radio sebagai media penyiaran di era digital. Jurnal Komunikasi Massa, 15(2), 88-97.

Putri, E., & Santoso, B. (2023). Media digital interaktif sebagai sarana transparansi dan partisipasi publik. Jurnal Teknologi Komunikasi, 13(1), 22-36.

Purti, D. (2020). Radio sebagai media penyiaran yang valid dan terpercaya dalam melawan informasi hoaks. Jurnal Media dan Informasi, 9(4), 58-69.

Rahayu, D., Santoso, A., & Wijaya, F. (2023). Ketidakintegrasian sistem pengaduan masyarakat berdampak pada kepercayaan publik terhadap pelayanan kepolisian. Jurnal Ilmu Sosial dan Politik, 18(2), 120-134.

Romli, L. (2009). Radio sebagai media komunikasi massa dalam membangun kontrol sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 11-25.

RRI.co.id. (2025). Kamus kinerja 2025stasiun siaran luar negeri LPP RRI. Diakses dari https://share.google/gTNJIDTtAO0bBwOeA

Sahara, L. (2022). Strategi RRI Medan dalam mempertahankan eksistensi lembaga penyiaran publik di era digital: Analisis SWOT. Skripsi, Universitas Sumatera Utara, Medan.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (ed. 13). Alfabeta.

Thomas, J. (2022). Kendala penanganan pengaduan masyarakat oleh kepolisian di Indonesia. Jurnal Penelitian Kebijakan Publik, 6(3), 45-58.

Transnusantara.co.id. (2021). Dialog interaktif program Halo Polisi dalam sosialisasi pencegahan penyebaran Covid-19 di Medan. Diakses dari https://transnusantara.co.id/halo-polisi-covid19-medann

Wikipedia. (2004). Radio. Diakses dari https://id.wikipedia.org/wiki/Radio

Kustiawan, W., Nasution, A., Sari, D. P., Simbolon, J., Muliyani, S., & Wisfa, W. (2022). Radio sebagai proses komunikasi massa. Jurnal Ilmiah Teknik Informatika dan Komunikasi, 2(3), 78-84.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v14i2.26894

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Salsabillah Ritonga, Irma Yusriani Simamora

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/analytica/ 
 
Publisher:
Program Pascasarjana
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara