PANCASILA AND MORAL VALUES IN EARLY CHILDHOOD WITHIN THE FAMILY
Abstract
Abstract
Creating a moral and high-quality generation requires several processes. One of them is equipping them with noble values from Pancasila, the basis of the State and the Nation's Way of Life. Understanding, interpreting, and practicing all values contained in Pancasila can provide a solid foundation against influences that can damage their morals. The family, as basic and an educational tricentre, has full responsibility for instilling Pancasila and moral values in children from an early age to help them develop a character that reflects the identity of the Indonesian nation
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bambang Agus Windusancono, Peran Perempuan Dalam Pembangunan Perekonomian Keluarga Melalui Pengamalan Nilai-Nilai Pancasila, Majalah Ilmiah FISIP UNTAG Semarang, Volume 1 No. 22 April 2022
Bahrudin, F. A. (2019). Implementasi Kompetensi Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan Di Perguruan Tinggi Dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi. Pro Patria: Jurnal Pendidikan, Kewarganegaraan, Hukum, Sosial, Dan Politik, 2(2), 184–200.
Cahya Maulidiyah,. (2018). “Eka Penanaman Nilai-Nilai Agama Dalam Pendidikan Anak Di Era Digital dalam Martabat Jurnal Perempuan Dan Anak”, Vol. 02, No. 01.
Erlin Fanggidae, dd, Strategi Keluarga dalam Menerapkan Nilai-Nilai Pancasila untuk Membentuk Kepribadian Anak Melalui Keteladanan, Prosiding EMAS: Ekonomi Manajemen Akuntansi Kewirausahaan Vol.1 No.1 - Juni 2021
Endang Purwaningsih, (2018). Keluarga Dalam Mewujudkan Pendidikan Nilai Sebagai Upaya Mengatasi Degradasi Nilai Moral, Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora Vol. 1. No. 1. April
Lili Ovia, Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Keluarga Perspektif Al-Qur’an Surat Ar-Rum Ayat 21, Syakhsiyah Jurnal Hukum Keluarga Islam, Vol. 1, No. 1, 2021
Melani Khalimatu Sa’diyah, dkk. Penanaman Nilai-Nilai Pancasila di Sekolah Dasar, Jurnal Pendidikan Tambusai VOL. 6 NO. 2 (2022): Agustus 2022
Nurgiansah, T. H., Dewantara, J. A., & Rachman, F. (2020). The Implementation of Character Education in the Civics Education Syllabus at SMA Negeri 1 Sleman. Jurnal Etika Demokrasi, 5(2), 110–121.
Lestanta Budiman, Paradigma dan Reorientasi Konsepsi Penanaman Nilai Nilai Pancasila pada Masyarakat dan Keluarga, Civic-Culture Jurnal Pendidikan PKN dan Sosial Budaya, Vol 6 No 1 (2022): June
Yohana.R.U.Sianturi & Dinie Anggraeni Dewi, Penerapan Nilai Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari Hari Dan Sebagai Pendidikan Karakter, Jurnal Kewarganegaraan Vol. 5 No.1 Juni 2021, 222-231.
Rizal Saputra, dkk. Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Lingkungan Keluarga, Jurnal Edumaspul, Vol. 5 – No. 2, year (2021), page 395-405
Undang-Undang RI No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Inspektorat Jendral 2009.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jgsims.v4i2.18476
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Journal of Gender and Social Inclusion in Muslim Societies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Pusat Studi Gender dan Anak Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Jl. Williem Iskandar, Pasar V Medan, Medan Estate 20371
» Tel / fax : (061) 6615 683 /