Sufism Thoughts of al-Qushayrī and It’s Relevance to Contemporary Muslim Societies

Pangulu Abdul Karim

Abstract


Al-Qushayrī is one of the leading imams in the Sunni Sufism tradition. Mystical thinking within the integration framework between the shariah and haqiqah (al-jam‘ bayna al-sharī’ah wa al-haqiqah) instrumental in eroding the tension between the shariah and nature. In addition, al-Qushayrī’s thought of Sufism is moderate and balanced. So, it is appropriate to avoid extremes in religion. Thus, the sufism thought of al-Qushayrī is relevant for contemporary humans, especially Muslims societies, to balance advances in technology and science and material with the development of the spiritual dimension.


Keywords


al-Qushayrī; Sufism; Contemporary Muslim Societies; Spiritual Dimension

Full Text:

PDF

References


‘Afīfī, Abū al-‘Ulā, 1963, al-Taṣawwuf: al-Thawrah ar-Rūḥiyah fī al-Islām, Iskandaria: Dār al-Ma‘ārif.

‘Iyād, Aḥmad Tawfīq, 1963. al-Taṣawwuf al-Islāmī: Tārīkuhu wa Madārisuhu wa Ṭabī`atuhu, wa Aṡaruhu, Kairo: Makabah al-Anjalū al-Miṣriyah.

al-Bagdādī, ‘Abd al-Qāhir ibn Tâhir ibn Muhammad, 2001. al-Farq bayn al-Firaq. Beirut: Dar al-Fatawa.

al-Shahrastānī, 1992, al-Milal wa al-Niḥal, Beirut: Dār alKutub al-‘Ilmiyyah.

al-Taftazani, Abu Wafa’ al-Ghanimi, 2008, Tasawuf Islam: Telaah Historis dan Perkembangannya, Jakarta: Gaya Media Pratama,.

Arifin, Muhammad, 2017. Pendidikan Ruhani dalam Tafsir Laṭā’if al-Isyārāt karya al-Qusyairī (376/986 – 465/1072), Medan: Disertasi Pascasarjana UIN SU.

Azra, Azyumardi, 1998. Esai-Esai Intelektual Muslim dan Pendidikan Islam, Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Halim, Rifqil, 2015, “Kritik Terhadap Teori Syathahat Kaum Sufi”, An-Nahdlah, 1(2).

Ḥasan, Ḥasan Ibrāhīm, 1965. Tārīkh al-Islām: Al-Siyāsi wa al-Dīni, wa al-Tsaqafi wa al-Ijtimā`i. Kairo: Maktabah al-Nahdlah al-Mishriyah.

Hidayat, Komaruddin, 2006. Psikologi Kematian: Mengubah Ketakutan Menjadi Optimisme, Jakarta: Penerbit Hikmah.

Ismail, Asep Usman, 2012. “Integrasi Syariah dengan Tasawuf”, Ahkam, 12 (1).

Kartanegara, Mulyadhi, 2006, Menyelami Lubuk Tasawuf, Jakarta: Erlangga.

Kartanegara, Mulyadi, 2007. Mengislamkan Nalar: Sebuah Respon Terhadap Modernitas, Jakarta: Erlangga.

Korten, David C., 2002. Menuju Abad ke-21: Tindakan Sukarela dan Agenda Global, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Miswar, 2017. “Maqamat (Tahapan Yang Harus Ditempuh dalam Proses Bertasawuf)”, Jurnal Ansiru PAI, 1 (2).

Muhtadin, 2020. “Zuhud dan Signifikansinya terhadap Modernitas (Pemikiran Abu al-Qasim al-Qusyairi dalam Kitab Risalat al-Qusyariyat fi ‘Ilmi alTashawwuf”. Indonesian Journal of Islamic Theology and Philosophy, 2 (1).

Mukti, Abd., 2007. Konstruksi Pendidikan Islam: Belajar dari Kejayaan Madrasah Nizhamiyah Dinasti Saljuq, Bandung: Citapustaka Media.

Nasution, Harun, 1979. Islam Ditinjau Dari Berbagai Aspeknya, Jakarta: UI Press.

Nasution, Harun, 2006. Filsafat dan Mistisisme dalam Islam, Jakarta: Bulan Bintang.

Nasution, Muhammad Yasir, 1988. Manusia Menurut al-Ghazali, Jakarta: Rajawali Press.

Al-Qushayrī, Abu al-Qasim, tt., Risalah al-Qushayrītyah fi ‘Ilm al-Tasawuf, Beirut: Dar al-Khayr.

Sells, Michae A. ed., 2003. Sufisme Klasik; Menelusuri Tradisi Teks Sufi, Bandung: Mimbar Pustaka.

Setiadi, Elly M. and Kolip, Usman, 2013. Pengantar Sosiologi, Pemahaman Fakta dan Gejala Permasalahan Sosial: Teori Aplikasi dan Pemecahannya, Jakarta: Prenadamedia Group.

Siraj, Said Aqil, 2009. Tasawuf Sebagai Kritik Sosial: Mengedepankan Islam Sebagai Inspirasi, Bukan Aspirasi, Jakarta: Yayasan KHAS.

Siregar, A. Rivay, 1999, Tasawuf: Dari Sufisme Klasik ke Neo-Sufisme, Jakarta: PT. Raja Grapindo Persada.

Syamsuri, 2018. “Memadukan Kembali Eksoterisme dan Esoterisme dalam Islam,” Miqot, 37 (2).




DOI: http://dx.doi.org/10.51900/lubb.v2i2.8598

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Pangulu Abdul Karim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.