Islamic Renewal Project: Ḥassan Ḥanafī and Indonesian Intellectual Muslims

Syafieh Syafieh

Abstract


This article aims to examine the Islamic reform project through the reconstruction of theology and thought carried out by Ḥassan Ḥanafī and Indonesian Muslim intellectuals. Ḥassan Ḥanafī considered the need to reconstruct classical theology, which is regarded as too abstract in describing theological terms and does not have a strong practical basis as a value for the action. In criticizing classical theology, Ḥassan Ḥanafī offers two theocentric theories, namely language analysis, and social reality analysis. Conducting library research that relies on written materials and analyzed with content analysis techniques, the present study shows that Ḥassan Ḥanafī’s theoanthropocentric theological ideas have intersections with the development of Islamic thought in Indonesia. This can be proven by the translation of Ḥassan Ḥanafī’s books and examining his thoughts in Indonesia. Apart from that, Ḥassan Ḥanafī’s thoughts find relevance in Indonesia because Indonesian Muslim scholars carry out similar reform projects.


Keywords


Ḥassan Ḥanafī; Islamic reform; theological reconstruction; classical theology; Indonesian Muslim scholars

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, Moeslim, 1995, Islam Transformatif, Jakarta: Pustaka Firdaus.

Abdurrahman, Moeslim, 2005, Islam Yang Memihak, Yogyakarta: LKiS.

Amaladoss, Michael, 2001. Teologi Pembebasan Asia, terj. A. Widyamartaya dan Cindelaras, Yogyakarta: Insist

Andriansyah, Yuli, 2015, “Menggunakan Konsep ‘At-Turāṡ Wa At-Tajdīd’ dalam Pemikiran Ḥassan Ḥanafī untuk Mengatasi Kemiskinan Di Indonesia,” Millah, 15 (1).

Andriansyah, Yuli, 2015. “Menggunakan Konsep al-Turas wa al-Tajdid”, Jurnal Millah, 15 (1).

Anwar, M. Syafi’i, 1993, “Sosiologi Pembaharuan Pemikiran Islam Nurcholis Madjid” Jurnal Ulumul Qur’an, 1 (4).

Arif, Syaiful, 2013, Humanisme Gus Dur: Pergumulan Islam dan Kemanusiaan, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.

Azra, Azyumardi, 2003. “Menggugat Tradisi Lama, Menggapai Modernitas: Memahami Ḥassan Ḥanafī”, Kata Pengantar buku Ḥassan Ḥanafī, Dari Akidah ke Revolusi Sikap Kita Terhadap Tradisi Lama, terj. Asep Usman Ismail, et.al, Jakarta: Paramadina.

Barton, Greg, 1999, Gagasan Islam Liberal di Indonesia: Pemikiran Neo-Modernisme Nurcholish Madjid, Djohan Effendi, Ahmad Wahib, dan Abdurrahman Wahid, Jakarta: Paramadina.

Dahlan, Moh., 2013, Paradigma Ushul Fiqh Multikultural Gus Dur, Bengkulu: IAIN Bengkulu Press, 2013.

Fadal, Kurdi, 2014, “Tafsir Alquan Transformatif: Perspektif Hermeneutika Kritis Ḥassan Ḥanafī”, Jurnal Penelitian,11, (2).

Faisol, M., 2011, “Menyikapi Tradisi: Membaca Proyek Pemikiran Kiri Islam” dalam Wasid, ed., Menafsirkan Trdaisi dan Modernitas: Ide-Ide Pembaharuan dalam Islam, (Surabaya: Pustaka Idea.

Farida, Umma, 2014, “Membincang Kembali Ahlussunnah Wa Al-Jamaah: Pemaknaan Dan Ajarannya Dalam Perspektif Mutakallimin,” Fikrah 2, (1).

Hanafi, Hassan, 1981, Muqaddimah fi ‘Ilm al-Istighrab, Kairo: Dar al-Faniyah.

Hanafi, Hassan, 1989. al-Din wa al-Thawrah fi Misr 1952-1981: al-Usuliyyah alIslamiyyah, Kairo: Maktabah Madbuli.

Hanafi, Hassan, 1991, Muqaddimah fil ‘Ilm al-Istighrab, Kairo: al-Dar al-Fanniyah.

Hanafi, Hassan, 2000, Islam In The Modern World: Religion, Ideology, And Development, Cairo: Dar Kebaa Bookshop.

Hanafi, Hassan, 2000, Oksidentalisme: Sikap Kita Terhadap Tradisi Barat, terj. M. Najid Buchori, Jakarta: Paramadina.

Hanafi, Hassan, 2001, “Sebuah Pengantar”, Aunul Abied Shah, ed., Islam Garda Depan: Mosaik Pemikiran Islam Timur Tengah, Bandung: Mizan.

Hanafi, Hassan, 2003, Aku Bagian dari Fundamentalisme Islam, terj. Kamran As'ad Irsyady dan Mufliha Wijayati, Yogyakarta: Islamika.

Hanafi, Hassan, 2003, Dari Akidah ke Revolusi Sikap Kita Terhadap Tradisi Lama, terj. Asep Usman Ismail dkk., Jakarta: Paramadina.

Hanafi, Hassan, 2003, Oposisi Pasca Tradisi, terj. Khairan Nahdiyyin, Yogyakarta: Syarikat Indonesia, Hanafi.

Hanafi, Hassan, tt., Membumikan tafsir Revolusioner, terj. Yudian Wahyudi & Hamdiah Latif, Yogyakarta: Titian Ilahi Press, Hanafi.

Hanafi, Hassan, 1988. Min al-Aqidah ila al-Thawrah; Muhawalatun li I’adat bina’ Usul al-Din, Kairo: Maktabah Madbuli.

Ḥassan Ḥanafī, 1989, al-Usuliyyah al-Islamiyyah, al-Din wa al-Thawrah fi Misr 1952-1981, Kairo: Maktabah Madbuli.

Iswahyudi, 2016, Pluralisme Islam Pribumi (Melacak Argumeen-argumen Abdurrahman Wahid tentang Pluralisme Islam di Indonesia), Ponorogo: STAIN Ponorogo Press.

Ja’far, Suhermanto, 2002, “Kiri Islam dan Ideologi Kaum Tertindas: Pembebasan Keterasingan Teologi Menurut Ḥassan Ḥanafī”, Jurnal al-Afkar, 5 (5).

Kuntowijoyo, 1998, Islam Sebagai Ilmu: Metodologi dan Etika. Jakarta: Penerbit Teraju, 2004) dan Paradigma Islam: Interpretasi Untuk Aksi, Bandung: Mizan, Kuntowijoyo.

Mas‘udi, Masdar F., 2004, “Paradigma dan Metodologi Islam Emansipatoris” dalam Very Verdiansyah, Islam Emansipatoris: Menafsir Agama untuk Praksis Pembebasan, Jakarta: P3M, Mas‘udi.

Nitiprawira, Fr. Wahono, 2000, Teologi Pembebasan: Sejarah, Metode, Praksis, dan Isinya, Yogyakarta: LkiS.

Nurisman, 2005, Pemikiran Filsafat Islam Harun Nasution; Pengembangan Pemikiran Islam di Indonesia, Teras, Yogyakarta.

Prasetya, Marzuki Agung, 2013, “Model Penafsiran Ḥassan Ḥanafī”, Jurnal Penelitian 7 (2).

Ridwan, AH., 1998. Reformasi Intelektual Islam, Yogyakarta: Ittaqa Press.

Shimogaki, Kazuo, 2012. Kiri Islam: Antara Modernisme dan Posmoderisme Telaah Kritis Pemikiran Ḥassan Ḥanafī, terj. M. Imam Aziz dan M. Jadul Maula, Yogyakarta: LKiS.

Soleh, A. Khudori, 2013, Filsafat Islam dari Klasik hingga Kontemporer, Yogyakarta: Ar-Ruzz.

Syafieh, 2020. “Pemikiran Teologi Teo-Antroposentris Ḥassan Ḥanafī” Disertasi, Fakultas Ushuluddin dan Studi Islam UIN Sumatera Utara.

Syaukani, Lutfi, 1994, “Oksidentalisme: Kajian Barat setelah Kritik Orientalisme”, Ulumul Qur’an, (5).

Verhak, C. and R, Haryono Verhak, 1997, Filsafat Ilmu Pengetahuan; Telaah Atas Cara Kerja Ilmu-Ilmu, Jakarta; Gramedia Pustaka Utama.

Wahid, Abdurrahman, 2000, Tuhan Tidak Perlu Dibela, Yogyakarta: LKiS.

Wahid, Abdurrahman, 2004, “Ḥassan Ḥanafī dan Eksperimentasinya”, Kazuo Shimogaki, Kiri Islam: antara Modernitas dan Posmodernisme; Telaah Kritis Pemikiran Ḥassan Ḥanafī, terj. M. Imam Aziz dan M. Jadul Maula, Yogyakarta: LkiS.

Wahid, Abdurrahman, 2006, Islamku, Islam Anda, Islam Kita: Agama Masyarakat Negara Demokrasi, Jakarta: The Wahid Institute.

Wahid, Marzuki, 2000, “Post-Tradisionalisme Islam: Gairah Baru Pemikiran Islam di Indonesia”, Jurnal Tashwirul Afkar, (9).

Wahid, Marzuki, 2000, “Post-Tradisionalisme Islam: Gairah Baru Pemikiran Islam di Indonesia”, Jurnal Tashwirul Afkar, (9).




DOI: http://dx.doi.org/10.51900/lubb.v2i2.8596

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Syafieh Syafieh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.