Analysis of the Alignment Between the Aqidah Curriculum of PKPPS Ibnu Abbas As Salafy Sragen and the Ministry of Religious Affairs Curriculum
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achmad, G. H. (2021). Kedudukan Kurikulum dalam Pendidikan Agama Islam. YASIN, 1(2), 246–261. https://doi.org/10.58578/yasin.v1i2.130
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Alfajri, M. I., Kudus, W. A., & Lindawati, Y. I. (2023). Rasionalitas Orang Tua Memilih Pondok Pesantren Modern Daar El-Qolam 3 Kampus Dza Izza Sebagai Lembaga Pendidikan Anak. Edu Sociata (Jurnal Pendidikan Sosiologi), 6(2), 1025–1042. https://doi.org/10.33627/es.v6i2.1545
Anugrah, M. (2019). Penelitian Tindakan Kelas:(Langkah-Langkah Praktis Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas). Yogyakarta: LeutikaPrio.
Apdoludin, A., & Wiryotinoyo, M. (2017). Model DAT dalam pembelajaran Kitab Kuning di pesantren. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v17i1.100
Atmojo, B. D. (2007). Peran pondok pesantren Al-asy’ariyyah Kalibeber Wonosobo dalam pendidikan dan dakwah Islam tahun 1962-1994. Universitas Sebelas Maret.
Efendi, N., & Ibnu Sholeh, M. (2023). Dinamika Sosial Dalam Proses Pengambilan Keputusan dalam Manajemen Pendidikan Islam. Attanwir : Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 14(2), 45–67. https://doi.org/10.53915/jurnalkeislamandanpendidikan.v14i2.421
Ependi, R., Rangkuti, C., & Ismaraidha. (2023). Dinamika Kurikulum Wasathiyah: Muatan Pendidikan Moderatisme Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Jambi: Sonpedia Publishing Indonesia.
Fitriawan, F., & Ulfa, R. A. (2019). Pendidikan Khusus Peserta Didik Tunagrahita di SDN Inklusi 4 Karang Patihan Kecamatan Balong Dan SDLB Pertiwi Ponorogo. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 4(1), 53–70. https://doi.org/10.21154/ibriez.v4i1.63
Hasmiza, H., & Muhtarom, A. (2023). Kiai dan Pengembangan Kurikulum Pesantren di Era Digitalisasi. Arfannur, 3(3), 137–150. https://doi.org/10.24260/arfannur.v3i3.1049
Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep Dasar Evaluasi dan Implikasinya dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 159–181. https://doi.org/10.24042/atjpi.v10i1.3729
Jailani, I. A. (2012). Pendidikan Pesantren sebagai Potret Konsistensi Budaya di Tengah Himpitan Modernitas. KARSA Journal of Social and Islamic Culture, 20(1). https://doi.org/https://doi.org/10.19105/karsa.v20i1.54
Johar, R., & Hanum, L. (2021). Strategi Belajar Mengajar: Untuk Menjadi Guru yang Profesional. Aceh: Syiah Kuala University Press.
Khan, H., Rehmat, M., Butt, T. H., Farooqi, S., & Asim, J. (2020). Impact of transformational leadership on work performance, burnout and social loafing: a mediation model. Future Business Journal, 6(1), 40. https://doi.org/10.1186/s43093-020-00043-8
Kurniati, P., Kelmaskouw, A. L., Deing, A., Bonin, B., & Haryanto, B. A. (2022). Model Proses Inovasi Kurikulum Merdeka Implikasinya Bagi Siswa Dan Guru Abad 21. Jurnal Citizenship Virtues, 2(2), 408–423. https://doi.org/10.37640/jcv.v2i2.1516
Kurniawati, W., & Anshory, M. I. (2024). Pendidikan Pesantren di Zaman Teknologi antara Tradisi dan Modernitas. TSAQOFAH, 4(1), 640–654. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i1.2548
Marbella, H. W., Asrori, & Rusman. (2023). Implementasi pembelajaran merdeka belajar pada pai dalam meningkatkan keaktifan dan kreativitas siswa. Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(2). https://doi.org/https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v9i2.477
Martono, M., Bakar, U. A., & Hasyim, A. D. (2023). Pengembangan Kurikulum Pesantren dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Kasus di Pondok Pesantren Al-Ittihad Poncol Kabupaten Semarang). Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/innovative.v3i2.1501
Mulkan, L. M., & Zunnun, L. M. A. (2024). Analisis Implementasi Kurikulum: Faktor Tantangan dan Solusi Strategis di Lingkungan Pendidikan. PRIMER : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(2), 112–120. https://doi.org/10.55681/primer.v2i2.324
Nasrullah, A., & Waqfin, M. S. I. (2023). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas XI di MAUWH Bahrul Ulum Tambakberas Jombang. ISLAMIKA, 5(4), 1338–1357. https://doi.org/10.36088/islamika.v5i4.3738
Nirwani Jumala, N. J., & Abubakar, A. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Spiritual Islami dalam Kegiatan Pendidikan. JURNAL SERAMBI ILMU, 20(1), 160. https://doi.org/10.32672/si.v20i1.1000
Nurlaelah, N. (2022). Program Bimbingan Musyrif dan Musyrifah di Pondok Pesantren. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 239. https://doi.org/10.32832/tawazun.v15i2.7621
Ritonga, S. (2022). Peranan Pendidikan Islam dalam Merekontruksi Indentitas Muslim di Belanda. Akademika: Jurnal Keagamaan Dan Penddikan, 18(1), 21–36.
Sanulita, H., Syamsurijal, S., Ardiansyah, W., Wiliyanti, V., & Megawati, R. (2024). Strategi Pembelajaran : Teori & Metode Pembelajaran Efektif (E. Efitra, Y. Agusdi, & N. Dihniah, Eds.). Jambi: Sonpedia Publishing Indonesia.
Sari HS, D. P., Harmi, H., Wanto, D., & Nurmal, I. (2024). Analisis Kesesuaian Silabus Pendidikan Agama Islam dengan Kurikulum Nasional. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 2(2), 139–149. https://doi.org/10.69693/ijim.v2i2.121
Sekar Pertiwi, N. K. P. (2023). Potret Penerapan Profil Pelajar Pancasila dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Kelas 2 di SDN 1 Nongan. Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka, 5(2). https://doi.org/10.59789/rarepustaka.v5i2.165
Sugrah, N. U. (2020). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. HUMANIKA, 19(2), 121–138. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274
Syarifuddin, H., Anshory, I., Abbas, N., & Suparmin, S. (2023). Implementation of the Mulazamah Method at Miftahul Huda Al-Ulya Islamic Boarding School, Sragen Regency. EMRALD: International Journal of Social Sciences, 1(1).
Wibowo, S., Wangid, M. N., & Firdaus, F. M. (2025). The relevance of Vygotsky’s constructivism learning theory with the differentiated learning primary schools. Journal of Education and Learning (EduLearn), 19(1), 431–440. https://doi.org/10.11591/edulearn.v19i1.21197
Yusutria, Y. (2018). Analisis Mutu Lembaga Pendidikan Berdasarkan Fungsi Manajemen di Pondok Pesantren Thawalib Padang Sumatera Barat. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 61–68. https://doi.org/10.29313/tjpi.v7i2.3833
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/juspi.v8i2.21471
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Sahid Purwoko, Sukari Sukari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam)
Published by Department of History of Islamic Civilization,
Sumatera Utara State Islamic University, Medan, Indonesia
Email: jurnal.juspi@uinsu.ac.id
JUSPI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License