The Role of Classical Islamic Educational Institutions before the Emeregence of Madrasah
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ali, M. N. (2022). Sejarah Sosial Islam. Medan: Fakultas Ilmu Sosial UINSU Medan. Retrieved from http://repository.uinsu.ac.id/16533/
Andriani, A. (2016). Munculnya Lembaga Pendidikan Islam. Falasifa: Jurnal Studi Keislaman, 7(2). https://doi.org/https://doi.org/10.36835/falasifa.v7i2.23
Arifin, I. (1996). Penelitian Ilmu-ilmu Sosial dan Keagamaan. Malang: Kalimasada Press.
Arifin, Y. (2018). Pemikiran-Pemikiran Emas Para Tokoh Pendidikan Islam. Bantul: IRCiSoD.
As-Tsauri, M. S. (2020). Sejarah Pendidikan Islam. Bogor: Guepedia.
Asari, H. (2018). Sejarah pendidikan Islam: Membangun Relevansi Masa Lalu dengan Masa Kini dan Masa Depan. Medan: Perdana Publishing.
Bahri, S. (2021). Sejarah Sosial Pendidikan Islam. Indramayu: Penerbit Adab.
Basir, A. (2022). Lembaga Masjid dalam Pendidikan Periode Klasik (Tamjidnor, ed.). Mataram: Kanhaya Karya.
Basyit, A. (2020). Format lembaga pendidikan perspektif pendidikan Islam. ISLAMIKA, 14(1), 12–28. https://doi.org/10.33592/islamika.v14i1.638
Fathurrahman, F. (2018). Eksistensi Kuttab dan Masjid Sebagai Institusi Pendidikan pada Masa Pertumbuhan Islam. KREATIF: Jurnal Studi Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 15(1), 56–74. https://doi.org/10.52266/kreatif.v15i1.92
Fauziah, I. (2018). Institusi Pendidikan Islam II: Darul Hikmah, Darul Ilmi dan Bimaristan. Hikmah Journal of Islamic Studies, 15(2).
Ghifari, A. Al. (2022). Dinamika Lembaga Pendidikan Islam Klasik : Menyoroti Kuttab, Madrasah Nizhamiyah, hingga Al Azhar. Banyumas: Wawasan Ilmu.
Harahap, M. R. (2019). Studi Lembaga pendidikan Sufistik Masa Islam Klasik. Al-Fatih: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.30821/alfatih.v2i1.30
Harun, M. H. (2019a). Pendidikan Islam: Analisis dari Perspektif Sejarah. Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan, 7(2), 66. https://doi.org/10.33506/jq.v7i2.370
Harun, M. H. (2019b). Pendidikan Islam: Analisis dari Perspektif Sejarah. Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan, 7(2), 66. https://doi.org/10.33506/jq.v7i2.370
Hasibuan, T. A.-H. (2020). Al-Suffah Sebagai Embrio Lembaga Pendidikan Islam. Bahsun Ilmy: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1).
Hidayat, H. (2020). Sejarah Perkembangan Tafsir Al-Qur’an. Al-Munir, 2(1).
Ira. M. Lapidus. (1999). Sejarah Sosial Ummat Islam (3rd ed.; G. A. Mas’adi, trans.). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Juwari. (2022). Sejarah Pendidikan Islam dari Klasik, Pertengahan, dan Modern. Taklimuna: Journal of Education and Teaching, 1(2).
Lannuria, Karinah, U., Yusuf, M., Dhuha, M. S., & Wismanto. (2023). Masjid Sebagai Pusat Pendidikan Islam Masa Klasik. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(3). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i3.24827
Lukman, M., Nasution, A., & Bakhtiar, N. (2019). Revolusi Islam terhadap Kondisi Sosial Masyarakat Arab. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 3(1), 25. https://doi.org/10.30829/juspi.v3i1.3801
Moh Toriqul Chaer. (2015). Kuttab; Lembaga Pendidikan Islam Klasik. A-Murabbi: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 1(2).
Muhajir, M. (2003). Madrasah di Makkah dan Madinah. AlQalam, 20(98–99), 191. https://doi.org/10.32678/alqalam.v20i98-99.641
Mujab, M. (2012). Studi Konstruksi Historis Pendidikan Islam Era Klasik hingga Modern. El Hikmah, 10(1).
Nasution, F. (2020a). Kedatangan dan Perkembangan Islam di Indonesia. Mawa’izh: Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 11(1).
Nasution, F. (2020b). Kedatangan dan Perkembangan Islam ke Indonesia. Mawa’izh: Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 11(1), 26–46. https://doi.org/10.32923/maw.v11i1.995
Nasution, S. (2020). Pendidikan Islam dalam Berbagai Tinjauan: Sejarah, Konsep dan Praktik. Mandailing Natal: Madina Publisher.
P, M. A. C., Achjar, K. A. H., Ningsi, Rusliyadi, M., Zaenurrosyid, A., Rumata, N. A., … Abadi, A. (2023). Metode Penelitian Kualitatif: Panduan Praktis untuk Analisis Data Kualitatif dan Studi Kasus. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Pramono, A. (2021). Buku Perkembangan Ilmu Pengetahuan & Teknologi dalam Perspektif Islam. Sleman: Deepublish.
Rahman, F. (2020). Islam Sejarah Pemikiran dan Peradaban. 1–9.
Riyadi, H. F. (2014). Perpustakaan Bayt Al-Hikmah,"The Golden Age of Islam". Jurnal Perpustakaan Libraria, 2(1), 94–117.
Rosadi, B. F. (2014). Masjid Sebagai Pusat Kebudayaan Islam. An-Nur: Jurnal Studi Islam, 6(1).
Rostitawati, T. (2017). Transmisi Ilmu dalam Tradisi Islam. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2).
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Surya, A., & Mawasti, W. (2018). Pemilihan Mad’uw Dakwah Sirri Nabi Perspektif Segmentasi dan Targeting. Inteleksia - Jurnal Pengembangan Ilmu Dakwah, 8(1), 99–120. https://doi.org/10.55372/inteleksiajpid.v8i1.120
Syarif, A. (2015). Lembaga Pendidikan Islam Klasik: Telaah Atas Fungsi-fungsi Masjid Pada Periode Klasik. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1).
Tantowi, A. (2022). Pendidikan Islam di Era Transformasi Global. Semarang: Pustaka Rizki Putra.
Yakub, M. (2017). Perkembangan Islam Indonesia. Kalam, 7(1), 135. https://doi.org/10.24042/klm.v7i1.446
Yakub, Muhammad. (2019). Islam dan Solidaritas Sosial: Perkembangan Masyarakat Islam Periode Madinah. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 7(1), 31. https://doi.org/10.37064/jpm.v7i1.5607
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/juspi.v8i1.19895
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Ngatmin Abbas, Alfian Eko Rochmawan, Dudi Budi Astoko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam)
Published by Department of History of Islamic Civilization,
Sumatera Utara State Islamic University, Medan, Indonesia
Email: jurnal.juspi@uinsu.ac.id
JUSPI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License