The Advancement of Western Epistemology in Islamic Education

M. Rozali, Nurul Syahrani Lubis

Abstract


This article examines the development of Western Epistemology in the World of Islamic Education. The findings in this paper explain that: There are two conflicting methods in achieving knowledge, namely rational and empirical methods. Both are biased methods in Western epistemology. In fact, in real terms, both methods play an equal role in discovering knowledge. Therefore, science is now more empirical in nature, placing greater emphasis on experience, observation and research/experimental plus Descartes' ways of thinking. This combination of reason and empirical is called the scientific method. This method developed rapidly and colored Western or general epistemology.

Keywords


Dichotomy; Empirical; Truth; Rasional.

Full Text:

PDF

References


A.M, S. (2009). Filsafat Umum Konsepsi, Sejarah dan Aliran. Jambi: Sultan Thaha Press.

Achmadia, A. (1995). Filsafat Umum. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Al-Attas, S. M. N. (1995). Islam dan Filsafat Sains. Bandung: Mizan.

Amien, M. M. (1983). Epistemologi Islam: Pengantar Filsafat Pengetahuan Islam. Jakarta: UI Press.

Arifin, M. (1991). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Assya’bani, R. (2022). Relevansi Epistemologi Dari Abid Al-Jabiri Terhadap Pembaruan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 88. https://doi.org/10.35931/am.v6i1.744

Bagader, A. A. (1985). Islamisasi Ilmu-Ilmu Sosial. Yogyakarta: PLP2M.

Hadiwijono, H. (1980). Sari Sejarah Filsafat Barat 2. Yogyakarta: Kanisius.

Hardiman, F. B. (2007). Filsafat Modern Dari Machiavelli Sampai Nietzsche. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kartanegara, M. (2007). Nalar Religius, Memahami Hakikat Tuhan, Alam dan Manusia. Jakarta: Erlangga.

Maarif, A. S. (1991). Pendidikan di Indonesia antara Cinta dan Fakta. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Makki, M. (2019). Epistemologi Pendidikan Islam: Memutus Dominasi Barat terhadap Pendidikan Islam. Al-Musannif, 1(2). https://doi.org/10.56324/al-musannif.v1i2.26

Moleong, L. J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muhadjir, N. (2007). Metodologi Keilmuan: Paradigma Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Rake Sarasin.

Nasr, S. H. (1983). Islam dan Nestapa Manusia Moder. Bandung: Pustaka-Perpustakaan Salman ITB.

Nasution, H. (1989). Pembaharuan dalam Islam: Sejarah Pemikiran dan Gerakan. Jakarta: Bulan Bintang.

Nawawi, H. (1993). Pendidikan dalam Islam. Surabaya: Al Ikhlas.

Permata, A. N. (1996). Perennialisme Melacak Jejak Filsafat Abadi. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Qomar, M. (2005). Epistimologi Pendidikan Islam: Dari Metode Rasional Hingga Metode Kritik. Medan: Erlangga.

Shimogaki, K. (1994). Kiri Islam Antara Modernisme dan Post Modernisme Telaah Kritis atas Pemikiran Hanafi. Yogyakarta: 1994.

Suriasumantri, J. S. (1989). Ilmu dalam Perspektif Islam. Jakarta: Gramedia.

Suriasumantri, J. S. (1993). Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Tjahjadi, S. P. L. (2004). Petualangan Intelektual, Konfrontasi dengan Para Filsuf dari Zaman Yunani hingga Zaman Modern. Jakarta: Pustaka Filsafat.

Zarkasyi, H. F. (2009). Liberalisasi Pemikiran Islam: Gerakan Bersama Missionaris, Orientalis dan Kolonialis. TSAQAFAH, 5(1), 1. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v5i1.145

Zubaidi. (2010). Filsafat Barat, Dari Logika Baru Rene Descartes hingga Revolusi Sains Ala Thomas Khun. Yogyakarta: Ar-Ruzz.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/juspi.v7i2.17214

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 M. Rozali

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam)

Program Studi Sejarah Peradaban Islam (Study Program of History of Islamic Civilization),
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia
Email: jurnal.juspi@uinsu.ac.id

JUSPI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License