Efficiency Analysis of Fur Shellfish Marketing Channels (AnaDara Antiquata) in the City of Tanjung Balai

Mentari Kinanti, Nuri Aslami, Marliyah Marliyah

Abstract


This research aims to find out what types of marketing channel patterns have been identified and to find out the level of efficiency of marketing channels that are more efficient in marketing feather shells (anadara antiquata) in Tanjung Balai City. The approach method in this research is a qualitative approach with descriptive research type. The data sources used are primary data obtained by interviews and direct observation and secondary data obtained from related documents. The location of this research was carried out in Tanjung Balai considering the large number of feather clam fishermen. The research results show that marketing channel I is efficient because the percentages are 2.85% and 1.92% and for channel II the percentage is 2.38% and for marketing channel III the percentage is 7.42%. If we look at the three existing marketing channels as a whole, marketing channel II is the most efficient with a percentage of 2.38% but can only be sold.

 

Keywords: Analytics, Efficiency, Marketing Channels.


Full Text:

PDF

References


Ahmadi, D. (2019). metode penelitian sastra. kota baru driyorejo: Graniti.

Aisyah, S. (2022). Analisis Strategi Pemasaran terhadap Penetapan Harga Suppy Chain Manajemen pada PT Unilever Tbk. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen (Jikem), 6.

Anik, A. P. (2013). Evaluasi Penerapan Akuntansi Pertanggungjawaban Sebagai Alat. Jurnal Emba, 1667- 1676.

Asadatun Abdullah, N. T. (2013). Profil Asam Amino Dan Asam Lemak Kerang Bulu. Jphpi, 159-167.

Aslami, N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) pada Era Digital di Kota Medan. Journal of Vision & ideals, 188-194.

Batubara, C. (2018). Handbook metodologi studi Islam. Jakarta: Prenadamedia Group.

Batubara, H. (2013). Penentuan Harga Pokok Produksi Berdasarkan Metode Full Costing Pada. Jurnal Emba, 217-224.

Budiman A. 1975. Kemungkinan pengembangan budidaya Moluksa di indonesia. Buletin Kebun Raya 2(2).

Darna, N. (2018). Memilih Metode Penelitian Yang Tepat: Jurnal ekonologi Ilmu Manajemen, 288-290.

Dislutkan. (2020). Kementerian Kelautan dan Perikanan (KKP), volume ekspor kerang Indonesia pada 2019 sebesar 13,57 ribu ton dengan nilai 17,3 juta dolar AS, Proyeksi tren kenaikan produksi kerang sebesar 12% per tahun, yakni sebesa. Ntb: Dinas Kelautan Dan Perikanan.

Dr. Sabar Napitupulu, S. M. (2021). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Atalya Rileni Sudeco.

Dr. Umar Sidiq, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif Di Bidang. Ponorogo: CV. Nata Karya.

Dr. Sandu Siyoto, S. M. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Dody, S. 2004. Biologi reproduksi limpet tropis (Cellana testudinaria Linnaeus, 1758) di perairan Pulau-pulau Banda, Maluku. Disertai. IPB. Bogor: 143 hal. 63

Effendi I. 1997. Biologi Perikanan. Jakarta: Yayasan Pustaka Nusatama.

Guzman, K. C. (2018). Trategi Komunikasi Eksternal Untuk Menunjang Citra. Economic Education Analysis Journa, 15.

Hidayati N. 1994. Eksploitasi kerang (Anadara,sp) yang di daratkan di tempat pelelangan ikan unit kerang Desa Rawameneng, kecamatan Blanakan, Kabupaten Subang, Jawa Barat [skripsi]. Bogor: Departemen Pemanfaatan Sumberdaya Perikanan, Fakultas Perikanan dan Ilmu Kelautan, Institu Pertanian Bogor.

Islami, N. (2022). analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan. Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 53-62.

Lukitaningsih, A. (2013). Perkembangan. Jurnal Maksipreneur, 15.

Marliyah, B. D. (2022). Amid: Islamic Integrative Approach as Survey Model. Indonesian Journal of Islamic Literature and Muslim Society, 1.

Meriaty Sihotang, H. H. (20177). Penurunan Produksi Kerang Terhadap Kehidupan Sosial. Academia Education.

Mustamu G., Lawrence J L L, Anneke VL. 2014. Kepadatan, Pola Sebaran, dan Morfometrik Kerang Kotak Septifer bilocularis (Linnaeus, 1758) pada Rataan Terumbu di Tanjung Lampangi, Minahasa Selatan. Jurnal Ilmiah Platax, 2(1): 1−12

Nurdin J, Neti M, Izmiarti, Anjas M, Rio D, Jufri M. 2006. Kepadatan Populasi dan Pertumbuhan Kerang Darah Anadaraantiquata L. (Bivalvia: Arcidae) di Teluk Sungai Pisang, Kota Padang, Sumatera Barat. Jurusan Biologi. FMIPA. Universitas Andalas. Padang. Makara Sains, 10(2): 96-101.

Nellia Ningsih, L. C. (2015). Peran Dosen Dalam Transfer Informasi Pada Perkuliahan Mahasiswa Angkatan 2012: Studi Kasus Program Studi Ilmu Perpustakaan Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 1-7.

Oktafia, R. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Untuk. Jurnal Ekonomi Islam, 140-156.

Paramuji1, M. (2023). Perbaikan Teknik Pengolahan Kerang Kupas. jurnal uisu, 8.

Prihatta, H. S. (2018). Pemasaran Dalam Perspektif Ekonomi. Jurnal Hukum Bisnis Islam, 1-29.

Putri, M. A. (2021). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan. Jurnal Tabarru, 431-444. 64

Rini Nurhayati, M. M. (2015). Analisis Saluran Dan Efisiensi Pemasaran Beras Di Desa Berangan Kecamatan Pulau Laut Timur Kabupaten Kotabaru. Frontier Agribisnis, 6.

Rosita Silaban, D. T. (2021). Aspek Ekologi Dan Pertumbuhan Kerang Bulu (Anadara antiquata) Di Perairan Letman, Kabupaten Maluku Tenggara. Jurnal Kelautan, 120-131.

Satrioajie, W. N. (2013). Biologi dan Ekologi Kerang Bulu Anadara (Cunearca) pilula (REEVE, 1843). oseana, 1-9.

Silaban, R. (2021). Aspek Ekologi Dan Pertumbuhan Kerang Bulu (Anadara antiquata) di Perairan Letman. Kabupaten Mallulku Tenggara. jurnal kelautan, 12.

Silalahi, U. (2009). Metode penelitian sosial. Bandung: Refika Aditama, 2009.

Sudana, I. W. (2019). Analisis Efisiensi Pemasaran Ikan Teri Segar Hasil. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 637-648.

Suhairi. (2022). Strategi Seleksi Saluran Distribusi Dan Distribusi Fisik. Journal of Social Research, 7.

Tamamudin. (2014). Merefleksikan Teori Pemasaran. Jurnal Hukum Islam (JHI), 13.

Yusefi V. 2011. Karakteristik Asam Lemak Kerang Bulu (Anadara antiquata). Skripsi. Fakultas Perikanan dan Ilmu Kelautan. Institut Pertanian Bogor. Bogor. 67 hal.

Zebua, A. J. (2018). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan pada Shopie Paris BC. Yenni Kecamatan Muara Bulian. jurnal ilmiah universitas batang hari jambi, 18.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jombi.v5i02.19219

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Mentari Kinanti

JOMBI: Journal of Management and Business Innovations by Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License