Management and Standards of Madrasah Libraries

Rini Setyaningsih, Irawati Irawati, Mahdini Al Ghifari, Arrum Intan Sari

Abstract


As a center of information and a of knowledge, the madrasah library has an significant role in helping students develop their horizons. The purpose of this study is to ubderstand and know the management and standards of the madrasah library at MAN I Pekanbaru. The method used in collecting data in this study is through observation, interviews, and documentation. This atudy describes library organization, library work procedures, library work relations, collection and classification of library materials, cataloging, library user services, forming a reading  culture, and madrasah library standards. MAN 1 Pekanbaru library has an organizational structure that is bound by good working relationships with internal stakeholders. Management of collections of library materials is carried out with directed planning, while user services, which include circulation, administration, reference, and digital services provide easy access. The classification (DDC) with e-DDC application support and cataloging using the Anglo American Cataloging Rules (AACR) system.

Keywords


Management, Standart, Madrasah Library

Full Text:

PDF

References


Abidin, S., Tahir, A., Usman, N. A., Alwi, A., Ayudia, A., Zain, R. A., Meticiana, E., & Rosmita, R. (2023). Pendampingan Pengelolaan Perpustakaan di Madrasah Aliyah Madani Alauddin Kabupaten Gowa Provinsi Sulawesi Selatan. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 3(2), 539–546. https://doi.org/10.54082/jamsi.691

Bagyoastuti, W. S., & Wijayanti, W. (2016). Peran Kepala Sekolah dan Pustakawan dalam Pemberdayaan Perpustakaan SD Muhammadiyah Sapen dan SD Negeri Giwangan. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 4(1), 131–145.

Baharuddin. (2017). Pembentukan Karakter Siswa Dan Profesionalisme Guru Melalui Budaya Literasi Sekolah. Nusa Media.

Bastian, D., Yanto, M., & Wanto, D. (2022). Manajemen Perpustakaan Sekolah (Studi pada Perpustakaan Sekolah Alam Insan Mulia Lubuk Linggau). Chalim Journal of Teaching and Learning, 2, 57–65.

Darmono. (2007). Perpustakaan Sekolah: Pendekatan Aspek Manajemen dan Tata Kerja. Grasindo.

Efrina, M., Sasongko, R. N., & Zakaria. (2017). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah. Manajer Pendidikan, 11(6), 517–524. https://doi.org/10.26858/jak2p.v3i1.19530

Evawani, L. (2022). Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar Di Madrasah. Jurnal Literasiologi, 8(1), 136–143. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v8i1.350

Fatoni, A. (2011). Metodologi Penelitian dan Teknik Penyusunan Skripsi. Rineka Cipta.

Hastari, N., Rusmono, D., & Suhardini, D. (2015). Hubungan Persepsi Pemustaka Tentang Sistem Klasifikasi Dewey Decimal Classification (DDC) Dengan Pemanfaatan Sistem Telusur Elektronik di Perpustakaan Sekolah Tinggi Pariwisata Bandung. Edulibinfo, 2(1), 78–88.

Krismayani, I. (2019). Analisis Kesesuaian Instrumen Akreditasi Perpustakaan Sekolah Terhadap Ketentuan Standar Nasional Perpustakaan Sekolah Menengah Atas. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 3(2), 199–205. https://doi.org/10.14710/anuva.3.2.199-205

Mujahidin, I. A., Sunarsih, D., & Toharudin, M. (2022). Peran Perpustakaan Sekolah Dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Kelas IV SDN Sawojajar 01. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(19), 182–199.

Nisa, S. K. (2022). Manajemen Perpustakaan Sekolah. Jurnal Informasi Dan Humas, 1(2), 88–101.

Novriliam, R., & Yunaldi. (2012). Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Sebagai Pusat Sumber Belajar di Sekolah Dasar Negeri 23 Painan Utara. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 1(1), 141–150.

Rizal, A., & Rahmah, E. (2013). Penggelolaan Bahan Pustaka di Perpustakaan Kantor Camat Koto XI Tarusan Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 2(1), 504–510.

Rodin, R., Athiya, H., & Larasati, T. D. (2022). Manajemen Perpustakaan Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 2 Kabupaten Musi Rawas. Tibanndaru : Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 6(1), 79–93. https://doi.org/10.30742/tb.v6i1.2056

Rohmaniyah, S. Z., & Suprianto. (2019). Manajemen Layanan Perpustakaan Berbasis Elektronik Taman Baca Masyarakat (E-TBM) di SMP IT At Taqwa Surabaya. Inspirasi Manajemen Pendidikan.

Rokan, M. R. (2017). Manajemen Perpustakaan Sekolah. Jurnal Iqra’, 11(01), 88–100.

Setiyadi, B., & Rahmawati, S. (2021). Pelatihan Pemberdayaan Perpustakaan Sekolah Sebagai Upaya Meningkatkan Proses Pembelajaran di SMP Negeri 25 Kabupaten Kerinci. Jurnal Abdimas Berdaya: Jurnal Pembelajaran, Pemberdayaan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 62–71.

Sinaga, D. (2005). Mengelola Perpustakaan Sekolah. Bejana.

Sopyan, G., Komarudin, Y. T. S., & Rullyana, G. (2017). Implementasi Fungsi Pengorganisasian Taman Bacaan Masyarakat (Studi Kasus Pada Microlibrary Taman Bima Kota Bandung). Journal of Library and Information Science, 4(1), 27–34.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Alfabeta.

Umar, T. (2013). Perpustakaan sekolah dalam menanamkan budaya membaca. Khizanah Al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan, 1(2), 123–130.

Winardi. (2010). Asas-Asas Manajemen. Mandar Maju.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jipi.v9i2.19999

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2025 Rini Setyaningsih, Irawati Irawati, Mahdini Al Ghifari, Arrum Intan Sari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
  
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
 
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/jipi/ 
 
Publisher:
Jurusan Ilmu Perpustakaan
Fakultas Ilmu Sosial
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara