Challenges of Processing Digital-Based Library Materials in School Libraries

Dhila Sri Nuraeni, Agus Rusmana, Rully Khairul Anwar

Abstract


This research aims to reveal the challenges presented by the development of library automation in school libraries. This research aims to explain and describe digital-based library material processing activities in the SMAN 1 library. This research uses descriptive qualitative research methods. The results of the research are the challenges they face in the form of a lack of quantitative and quality human resources. The available facilities are inadequate, especially to support digitalization processes such as implementing OPAC. This is due to frequent changes in collections based on curriculum and government policies.

Keywords


automation library, challenging, digital, library management, school libraries

Full Text:

PDF

References


AG, R.A., Zulfitria, Z., & Dewi, H.I. (2020). Pengolahan Bahan Pustaka Perpustakaan Tingkat Sekolah Dasar Desa Iwul, Parung. Naturalistis: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2a), 553–561. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v4i2a.794

Andike, A.K., Rukmana, EN, & Rohman, A.S. (2023). Hambatan dalam Pengelolaan Bahan Pustaka Berbasis Otomasi di SMAN 1 Rancaekek, Bandung. Jurnal Ilmu Informasi dan Perpustakaan, 13(1).

Andriani, T. (2016). Sistem pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Sosial Budaya, 12(1), 117–126.

Arias, B., & Fatmawati, E. (2013). Analisis Kinerja Guru Yang Merangkap Sebagai Pengelola Perpustakaan ( Studi Kasus Di Sma Negeri 1, 5, 7, Dan 8 Di Lingkungan Surakarta ) . Jurnal Ilmu Perpustakaan UNDIP, 2(1).

Azizah, I., & Widodo, BS (2014). Manajemen Layanan Perpustakaan Sekolah. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 4(4), 85–97.

Bahagia, Robert. H.(1985). Komputer Tahunan, Pengantar Sistem Informasi 1985-1986. Jhon Wiley & Putra.

Darmono. (2007). Perpustakaan Sekolah: Pendekatan Aspek Manajemen dan Tata Kerja. Grasindo.

Elsadantia, BA (2023). Perkembangan Dan Peran Opac Pada Aplikasi Cip (Cerah Informasi Pustaka) Untuk Temu Kembali Informasi Di Perpustakaan Universitas Tridinanti Palembang. Jurnal Multidisipliner Bharasumba, 2(04 Oktober), 296–315.

Hermawan. (2016). Perpustakaan Sistem Otomasi. Perpustakaan Universitas Sebelas Maret.

Huda, IC (2020). Peranan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 38–48.

Husdar, N. (2023). Evaluasi Pelayanan Perpustakaan Sekolah Menengah Atas Berdasarkan Peraturan Kepala (Perka) Perpustakaan Nasional No. 12 Tahun 2017. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.

Jamali, J. (2023). Pemanfaatan Perpustakaan Madrasah Sebagai Sumber Belajar Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Di Min 10 Hulu Sungai Utara. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dan Kedakwahan, 16(31), 19–30.

Kalida, M., & Mursyid, M. (2014). Gerakan literasi mencerdaskan negeri. Aswaja Pressindo.

Kesuma, M.el-K., Yunita, I., & Meilani, F. (2021). Penerapan Aplikasi SLiMS Dalam Pengolahan Bahan Pustaka Di Perpustakaan Perguruan Tinggi. Jurnal Adabiya, 23(2), 248.

Lasa HS. (2007). Manajemen Perpustakaan Sekolah. Penerbit Buku Pinus.

Maulana, Y.I. (2017). Perancangan Perangkat Lunak Sistem Informasi Pendataan Guru Dan Sekolah (Sindaru) Pada Dinas Pendidikan Kota Tangerang Selatan . Jurnal Pilar Nusa Mandiri, 13(1).

Pebriani, U., & Jumino. (2019). Analisis Penyiangan Koleksi Di Perpustakaan Umum Gunung Bungsu Kabupaten Tanah Datar Provinsi Sumatera Barat . Jurnal Ilmu Perpustakaan , 8(1).

Potoboda, N.V., Sumendap, S.S., & Pasoreh, Y. (2016). Membangun Sistem Otomasi Perpustakaan Sebagai Upaya Mempertahankan Eksistensi Perpustakaan (Studi Pada Badan Perpustakaan Arsip Dan Dokumentasi Provinsi Sulawesi Utara). ACTA DIURNA KOMUNIKASI, 5(5).

Pratama, P. (2013). Penerapan Otomasi Perpustakaan Di Perpustakaan Umum Kabupaten Kuningan. Universitas Padjajaran

Prayoga, W.D., Bakri, M., & Rahmanto, Y. (2020). Aplikasi Perpustakaan Berbasis Opac (Katalog Akses Publik Online) Di Smk N 1 Talangpadang. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 1(2), 183–191.

Pressman, R. (2005). Rekayasa Perangkat Lunak: Pendekatan Praktisi. McGraw-Hill.

Qalyubi, S. (2007). Dasar-dasar ilmu perpustakaan dan informasi. Yogyakarta: Jurusan Ilmu Perpustakaan Dan Informasi (IPI), Fakultas Adab UIN Sunan Kalijaga, 77.

Raodhatul, Ramadayanti, R., & Marni, M. (2022). Persepsi Pemustaka Terhadap Online Public Access Catalog (OPAC) Sebagai Alat Penelusuran Bahan Pustaka di UPT Perpustakaan Universitas Negeri Makassar. Inkunabula: Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi Islam, 1(2), 83–90. https://doi.org/10.24239/ikn.v1i2.1724

Rodin, R. (2013). Peluang Dan Tantangan Penerapan Otomasi Perpustakaan Di Indonesia. Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 1(1), 73. https://doi.org/10.24198/jkip.v1i1.9613

Rodin, R. (2019). Analisis Problematika perpustakaan perguruan tinggi Islam di Indonesia menghadapi Era 4.0. Perpustakaan Jurnal Perpustakaan, 7(2), 297–330.

Rohiyatun, B., & Aryani, M. (2020). Evaluasi Tingkat Keterpakaian Koleksi Pustaka Di Perpustakaan SMAN 1 Labuapi. Jurnal Visioner: Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 7(2).

Rusmana, A., Agustina, N., & Winoto, Y. (2001). Beberapa Faktor Yang Mempengaruhi Para Pengelola Perpustakaan Terhadap Pelaksanaan Kegiatan. Jurnal Sosiohumaniora, 3(3).

Saepudin, E., Sukaesih, S., & Rusmana, A. (2017). Peran taman bacaan masyarakat (TBM) bagi anak-anak usia dini. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 5(1), 1–12.

Penyanyi, CA (2008). Weeding Gone Wild: Merencanakan dan Melaksanakan Tinjauan Koleksi Referensi. 47(3), 256–264.

Soejono Trimo, M.L. S.(1987). Pedoman Pelaksanaan Perpustakaan. PT. Remaja Rosdakarya.

Subrata, G. (2009). perpustakaan otomasi. Perpustakaan Otomasi, 1–8. http://library.um.ac.id/images/stories/pustakawan/kargto/Automasi Perpustakaan.pdf

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. PT Alfabet. Danandjaja.

Sulistyo, B. (1991). Pengantar Ilmu Perpustakaan. Gramedia Pustaka Utama.

Supiani, S., Nurdin, N., Syahid, A., & Fakhrurrozi, H. (2022). Manajemen Sumber Daya Manusia pada UPT Perpustakaan Universitas Tadulako Palu. Jurnal Integrasi Manajemen Pendidikan, 1(2), 13–25.

Susinta, A., & Senjaya, R. (2022). Manajemen Perpustakaan Digital Di Era Global Pada Perpustakaan Kampus Institut Pemerintahan Dalam Negeri. UNILIB: Jurnal Perpustakaan, 13(2). https://doi.org/10.20885/unilib.vol13.iss2.art1

Sutarno, N.S. (2006). Perpustakaan dan Masyarakat. Seto, Sagung.

Syahdan, S., Ridwan, M.M., Ismaya, I., Aminullah, A.M., & Elihami, E. (2021). Peranan Perpustakaan dalam Mendukung Proses Pembelajaran Siswa Madrasah Aliyah Ma’had Manailil Ulum Pondok Pesantren Guppi Samata. Maktabatun: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 1(2), 48–65.

UNESCO. (1999). Teknologi Informasi & Komunikasi.

Utami, MD (2023). Pengelolaan Bahan Pustaka Berbasis Digital Di Sma Negeri 57 Jakarta. Universitas Negeri Jakarta.

Yulia, Y. (2014a). Pengantar Pengembangan Koleksi. Jakarta: Universitas Terbuka. Diakses Dari Http://Repository. Ut. Ac. Id/4139/1/PUST2230-M1. Pdf.

Yulia, Y. (2014b). Pengembangan koleksi.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jipi.v9i1.19412

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Dhila Sri Nuraeni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
  
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
 
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/jipi/ 
 
Publisher:
Fakultas Ilmu Sosial
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara