Pojok Baca “LAPAU” Sebagai Upaya Peningkatan Literasi Inklusi Sosial Masyarakat di Nagari Pariangan Kabupaten Tanah Datar

Cut Afrina, Irwan Irwan, Saifuddin Rasyid, Iwin Ardyawin, Ingrit Asisendri

Abstract


This research was aimed to investigate empirically about Pustaka Lapau in increasing reading habits for the community. This research was conducted in Nagari Tuo Pariangan, Tanah Datar Regency, West Sumatera. Pustaka Lapau was operated in this village since 2018 and has been giving the significant contribution to the people in Pariangan. The purpose of this research is to know the impact of the program of Pustaka Lapau. It is also to know the problems in managing reading corner like Pustaka Lapau.  Qualitative method was used to conducting this research.  Data was collected through interview and observation to the location. After analyzing the data, the researcher finally concluded the finding of this research.  First, Pustaka Lapau is one of the solution for increasing reading habits of the people.  Second, Pustaka Lapau  gives significant contribution to enlarge people knowledge, science, economic and important information.  Third, Pustaka Lapau is one of the best strategies for implementing social inclusion in the community. 

Keywords


Reading Corner, Literature, Social Inclusion Literature

Full Text:

PDF

References


A. Muri Yusuf. (n.d.). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan Penelitian Gabungan (Vol. 148). Fajar Interpratama Mandiri. https://id.book4you.org/book/5686384/1c3491

Adhi, H. S. (n.d.). Peran Pustakawan Dalam Mewujudkan Layanan Perpustakaan Berbasis Inklusi Sosial Melalui Program Proliterasiku. 123–131.

Afrizal. (n.d.). Mengenal Koleksi Perpustakaan. 148, 148–162. https://journal.pustakauinib.ac.id/index.php/jib/article/download/52/pdf

Anderson, R. (2011). Collections 2021: The future of the library collection is not a collection. Serials, 24(3), 211–215. https://doi.org/10.1629/24211

Anggraeni, E., Damayanti, N., Hidayat, M. T., & Nurpadilah, L. S. (2021). Penguatan Fungsi “ Pojok Baca Abdi ” sebagai Sarana Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Baca Anak Dimasa Pandemi. 2(November).

Anugra, H., Yusup, P. M., & Erwina, W. (2013). Faktor-Faktor Dominan yang Mempengaruhi Minat Baca Mahasiswa. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 1(2), 137–145.

Dempsey, L., Malpas, C., & Lavoie, B. (2014). Collection directions: The evolution of library collections and collecting. Portal, 14(3), 393–423. https://doi.org/10.1353/pla.2014.0013

Fadilah, R. (2015). Upaya Meningkatkan Minat Baca Sebagai Sarana Untuk Mencerdaskan Bangsa. Jurnal Pena Indonesia, 1(1), 79–95.

Fauzan, S., Pramesti, W., Dwi, V., & Putra, A. (2021). Menumbuhkan Minat Baca Anak Sebagai Bagian Dari Gerakan Literasi Nasional Melalui Pembuatan Pojok Baca Desa Karangan. ABIDUMASY Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 02(02), 26–32.

Gunawan, A. (2017). Pengembangan Koleksi Pada Perpustakaan Pusat Penelitian Dan Pengembangan Perikanan. Jurnal Pari, 2(1), 31. https://doi.org/10.15578/jp.v2i1.3247

Gunawan, I. (n.d.). Metode Penelitian Kualitatif.

Undang-Undang Republi K Indonesia Nomor 43 Tahun 2oo7.

Junaeti, J., & Arwani, A. (2016). Peranan Perpustakaan dalam Meningkatkan Kualitas Perguruan Tinggi (Konstruksi Pelayanan, Strategi, dan Citra Perpustakaan). LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 4(1), 27. https://doi.org/10.21043/libraria.v4i1.1245

Koltay, T. (2011). The media and the literacies: Media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture and Society, 33(2), 211–221. https://doi.org/10.1177/0163443710393382

Masfingatin, T., Pamungkas, N. B., & Anggraini, P. (2020). Penataan Ruang Pojok Baca Cendekia di Desa Sundul Kecamatan Parang Magetan. 19, 283–289.

Ningrum, P. P., Sari, M. K., & Lestari, S. (2020). Implementasi pojok baca di sekolah dasar (studi kasus pada siswa kelas IV sekolah dasar). Jurnal Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 21, 307–312. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/1585

Nugrahani, F. (n.d.). Metode Penelitian Kualitatif dalam Bidang Pendidikan Bahasa.

Nugroho, A., Puspitasari, R., & Puspitasari, E. (2016). Implementasi Gemar Membaca Melalui Program Pojok Baca Dalam Mata Pelajaran IPS Pada Siswa Kelas VIII Di SMPN 2 Sumber. Edueksos, 5(2), 187–206. http://download.portalgaruda.org/article.php?article=471297&val=9452&title=Implementasi Gemar Membaca Melalui Program Pojok Baca Dalam Mata Pelajaran Ips Pada Siswa Kelas VIII DI SMPN 2 Sumber.

Nurhayati, A. (2018). Perkembangan Perpustakaan dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi Masyarakat. UNILIB : Jurnal Perpustakaan, 9(1), 21–32. https://doi.org/10.20885/unilib.vol9.iss1.art3

Oktavianto, B., & Suliyati, T. (2017). Ketersediaan Koleksi Bagi Kebutuhan Informasi Pemustaka Di Dinas Kearsipan Dan Perpustakaan Kabupaten Pekalongan. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(4), 401–410. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jip/article/view/23246

Rachman, R. A., Sugiana, D., & Rohanda, H. (2019). Strategi Sukses Transformasi Perpustakaan Desa Berbasis Inklusi Sosial untuk Masyarakat Sejahtera (Studi Pada Perpustakaan Desa Gampingan Gemar Membaca Malang). Seminar Nasional MACOM III Universitas Padjadjaran 2019, 907–918. https://www.researchgate.net/publication/338983808%0AStrategi

Ratmono, D. (2017). Konsep dan Perencanaan Pojok Baca Ombudsman Dalam Meningkatkan Minat Baca dan Pengetahuan Masyarakat di Indonesia Terhadap Ombudsman RI. 30–41.

Sembiring, G. B. B., & Wijayanti. Luki. (2020). Taman Baca Pustaka Sebagai Perluasan Layanan Perpustakaan Khusus Berbasis Inklusi Sosial. Visi Pustaka, 22(3), 227–243.

Setiawati, dan M. E. M. (2020). Studi Analisis Program Pojok Baca Dalam Menstimulasi Minat Baca Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Darul Da’wah Wal Irsyad Tani Aman Tahun Ajaran 2019-2020. I(2), 63–71.

Sihombing, L. (2018). The Implementation Strategy of Reading Interest Through the Creation of “Pojok Baca.” Iccd, 1(1), 350–355. https://doi.org/10.33068/iccd.vol1.iss1.52

Souto Manning, M. (2011). Circles of culture: Literacy as a pro- cess for social inclusion. Colombian Applied Linguistics Journal, 6, 23. https://doi.org/10.14483/22487085.105

Suharti. (2017). Pengembangan Koleksi Untuk Memenuhi Kebutuhan Informasi Di Direktorat Perpustakaan Universitas Islam Indonesia. Buletin Perpustakaan, 57, 55–72. http://journal.uii.ac.id/Buletin-Perpustakaan/article/view/9101

Suryadin, A., Maulana, S. A., & Amalia, R. A. (2021). Peningkatan Literasi Masyarakat Melalui Pojok Baca Sekaput di Warung Kopi. 9(2), 260–273. https://doi.org/110.18196/berdikari.v9i2.11232

Woro Titi Haryanti. (2019). Perpustakaan Berbasis Inklusi Sosial. Talenta Conference Series: Local Wisdom, Soci




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jipi.v7i2.10854

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Cut Afrina, Irwan Irwan, Saifuddin Rasyid, Iwin Ardyawin, Ingrit Asisendri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
  
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
 
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/jipi/ 
 
Publisher:
Fakultas Ilmu Sosial
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara