PEMANFAATAN SITUS SEJARAH MAKAM MAHLIGAI SEBAGAI SUMBER BELAJAR IPS

Eti Damayanti Simamora, Sakti Ritonga

Abstract


This study aims to analyze the potential and utilizationof the historical site of the Mahligai Tomb in Barus as a learningresource in Social Sciences (IPS) learning. The Mahligai Tomb is one of the important sites in the history of the entry of Islam into the archipelago which has high educational value. This study uses a qualitative approach with data collection techniques through interviews with IPS teachers, traditional figures, local historians, students, and local residents. The results of the study indicate that the Mahligai Tomb site has historical, cultural, and religious values   that can enrich students’ understanding of Islamic history and local culture.In addition, its utilization In IPS learning has been proven to increase students’ interest in learning, strengthen cultural identity, and build awareness of preserving historical heritage. However, the utilization of this site still faces several challenges, such as the lack of integration in the curriculum and limited support for educational facilities. This study recommends the development of a more systematic and collaborative historical site-based learning strategy between schools, communities, and the government.

 


Keywords


Mahligai Tomb, Historical Site, Social Studies Learning, Learning Resources, Islamic History

Full Text:

PDF

References


Ainun Mardhiah, Joko Hariadi, P. N. (2020). Jurnal Samudra Bahasa Volume 3 Nomor 1 Juni 2020 Jurnal Samudra Bahasa Volume 3 Nomor 1 Juni 2020. Jurnal Samudra Bahasa, 3(1), 36–44.

Aliah, Fitria, Sari, M., & Zubaidah. (2024). PENTINGNYA SUMBER BELAJAR DALAM PENDIDIKAN DI SEKOLAH Aliah, Fitria, Mira Sari, Zubaidah Institut Agama Islam Yasni Bungo. Jurnal Pendidikan KITA, 1, 42–50.

Budi, S., Utami, I. S., Arnez, G., Ernanda Putri, W. J., & Saputri, W. (2023). Penerapan Sumber Belajar Dalam Proses Pembelajaran Bagi Anak Tunadaksa. Jurnal Pendidikan, 32(1), 159–164. https://doi.org/10.32585/jp.v32i1.3581

Claudia, A., & Indrojarwo, B. T. (2019). Perancangan Buku Visual Adat Istiadat Suku Batak Toba sebagai Bentuk Pelestarian Budaya. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 7(2). https://doi.org/10.12962/j23373520.v7i2.36051

Djati, G., & Series, C. (2023). Gunung Djati Conference Series, Volume 23 (2023). 23, 101–112.

Eka, Y. (2015). Hakikat Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 32175–32181.

Fathoni, M. Y. (2021). Peran Hukum Adat Sebagai Pondasi Hukum Pertanahan Nasional Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Refleksi Hukum: Jurnal Ilmu Hukum, 5(2), 219–236. https://doi.org/10.24246/jrh.2021.v5.i2.p219-236

Fadli, Dzul, and Syah Wardi. “KAUM MODERNIS DI NUSANTARA : Jami ’ at Khair.” Islamijah: Journal of Islamic Social Sciences 2, no. 3 (2021): 144–56. https://doi.org/10.30821/islamijah.v2i3.17082.

Harahap, I., Azwar, M. H., Hutabarat, R. A., Ainun, & Mahendra, Y. (2022). Rekonstruksi Nilai-nilai Pendidikan dan Peradaban Islam di Titik Nol Barus Indra. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 2363–2369.

Humairah, S., Nababan, S. A., Muhammad Adika Nugraha, & Saragih, R. G. A. (2023). Pemanfaatan Peninggalan Sejarah Kota Medan dalam Pembelajaran Sejarah di Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) 11 Kota Medan. Islamic Education, 3(2), 62–66. https://doi.org/10.57251/ie.v3i2.1142

Kurniawan, G. F. (2022). Hakikat Ilmu Pengetahuan Sosial: Strategi Memahami dan Perbaikan Kesalahan Konsep. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, Vo.9(1), 64–78. https://doi.org/10.21831/jipsindo.v9i1.130617

Lupita, D., Ramadhan, A. S., & Arrafi, F. A. (2024). AKULTURASI NILAI NILAI ISLAM DENGAN BUDAYA DI INDONESIA. Tashdiq: Jurnal Kajian Agama Dan Dakwah, 9(4), 51–60.

Moleong, L.J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Musoffa, Azzam, Muhammad Jihad Albanna, Hilda Lutfiani, Rasfiuddin Sabaruddin, and Syah Wardi. “THE DYNAMICS OF ACCEPTANCE AND RESISTANCE TO PRODUCTIVE WAQF: A Case Study of Mathali’ul Anwar and Al-Ishlah in Lamongan.” MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 48, no. 2 (2024): 188–205. https://doi.org/10.30821/miqot.v48i2.1271.

Nisa, K., & Pane, I. (2022). Titik Nol Islam Di Nusantara: Jejak Sejarah Islam Di Kota Barus, Tapanuli Tengah. Perada, 5(2). https://doi.org/10.35961/perada.v5i2.675

Nurjanah, L., Handayani, S., & Gunawan, R. (2021). Konsep Dasar Ilmu Pengetahuan Sosial dalam Dunia Pendidikan. Chronologia, 3(2), 38–48. https://doi.org/10.22236/jhe.v3i2.7242

Nuryadi, R. D. W. dan. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4, 338–344.

Pinem, M. (2018). Inskripsi Islam pada Makam-Makam Kuno Barus. Jurnal Lektur Keagamaan, 16(1), 101–126.

Safi, J., Bau, O., Maluku, K., & Bacan, M. (2021). Pemanfaatan Situs Sejarah di Ternate sebagai Sumber Pembelajaran Ternate merupakan salah satu dari empat kerajaan di Maluku Utara baik sejarawan maupun masyarakat zaman Islam cerita sejarah yang dijumpai dalam sejarawan lokal dan nasional tetapi eropa Pal. 9(2).

Sejarah, J., Di, I., Barus, K., & Tengah, T. (2022). Titik Nol Islam Di Nusantara : 2(1).

Siregar, M., Harahap, I., Winaldi, A., Indah, F., & ... (2024). Makam-Makam Kuno Barus, Eksplorasi Peradaban Titik Nol Islam di Kota Tua yang Terlupakan. Jurnal Pendidikan …, 8, 4476–4490.

Tanjung, I. S., Tanjung, H., & Hajar, S. (2024). Pengembangan Wisata Religi Makam di Kecamatan Barus dan Barus Utara. Jurnal Kolaboratif Sains, 7(12), 4913–4923.

Teneo, M., Ndoen, F. A., Madu, A., Neolaka, S. Y., & Sipa, S. N. (2023). Pemanfaatan situs sejarah sebagai sumber belajar dengan metode field trip. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 6(3), 514–524. https://doi.org/10.33474/jipemas.v6i3.19676

Wardi, Syah, Suci Rahmadani, Muhammad Syahrizal, Richa Yuanda, Robi Dwi Cahyo, Elisa Sabrina, Sity Aisyah, Muammar Muammar, and Nurul Riska Hasanah. 2025. “MERAJUT LITERASI QUR’ANI DARI AKAR RUMPUT: Menggali Potensi Pemberdayaan Di Desa Bangun Rejo”. PEMA 5 (2):732-39. https://doi.org/10.56832/pema.v5i2.1520




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ijtimaiyah.v9i2.25680

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 IJTIMAIYAH Jurnal Ilmu Sosial dan Budaya

 

 Indexed by:  

  Information For Readers | Jurnal Abdi Dharma Masyarakat (JADMA)