REVITALISASI SEJARAH LOKAL DALAM PEMBELAJARAN IPS: Kebutuhan Guru pada Era Diferensiasi Kurikulum
Abstract
This study examines the needs of Social Studies teachers in implementing differentiated instruction that integrates local history from Langkat Regency at MTsS Prof. Dr. H. Mohd. Hatta. Using a qualitative phenomenological approach, data were collected from the principal, two teachers, and students across three classes through interviews and document analysis. Findings show that teachers recognize the value of local history integration but face limited resources, insufficient training, and lack of instructional tools. Nevertheless, differentiated instruction based on local historical content is seen as highly promising. The study recommends strengthening school policies, teacher capacity, and resource development to support locally grounded, differentiated Social Studies learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ap, A. H., & Halidin, A. (2025). Konsep Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara dalam Implementasi P5RA pada Madrasah Ibtidaiyah di Kabupaten Bone. 5, 1107–1121.
Bahri, S. (2022). Pemulihan Pembelajaran di Sekolah Melalui Kurikulum Prototipe. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), 204–215. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i3.p204-215
Fadli, Dzul, and Syah Wardi. “KAUM MODERNIS DI NUSANTARA : Jami ’ at Khair.” Islamijah: Journal of Islamic Social Sciences 2, no. 3 (2021): 144–56. https://doi.org/10.30821/islamijah.v2i3.17082.
Hariyono. (2017). SEJARAH LOKAL: MENGENAL YANG DEKAT, MEMPERLUAS WAWASAN Hariyono Deputi Advokasi UKPPIP, Jakarta. Sejarah Dan Budaya, (2), 160–166.
Hidayat, A. W., & Setiawan, H. (2024). Model Pengembangan Pembelajaran Sejarah Indonesia Berbasis Nilai Kesenian Ambiya dalam Meningkatkan Analisis Sejarah Lokal Indonesia. Maharsi, 6(1), 50–61. https://doi.org/10.33503/maharsi.v6i1.3991
Ilmawan, D. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka dalam Perencanaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 820–828. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.10546
Imran, Ramadhan.i, S. (2024). Implementation of Kurikulum Merdeka at SMA Negeri 1 Pontianak. Inovasi Kurikulum, 21(2), 9256–9940. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jik.v21i2.68857
indriani indah N, muhammad saleh. (2024). Jmi : Jurnal Millia Islamia. Millia Islamiah, 2(1), 156–167.
Jumardi, J. (2022). Sejarah Lokal dan Public history (Sejarah Bagi Masyarakat). Chronologia, 3(3), 100–107. https://doi.org/10.22236/jhe.v3i3.8921
Kemendikbud. (2024). Kurikulum Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Permendikbud Ristek Nomor 12 Tahun 2024, 1–26.
Kurniawan, M. E., Effendi, M., & Kusen. (2024). Evaluasi Kesiapan Guru terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka di Madrasah Aliyah Negeri 01 Kepahiang. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 241–248. https://doi.org/10.58401/dirasah.v7i1.1104
Marlina, M. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. PLB FIP UNP,.
Marlina STAI Al-Fithrah Surabaya, T. (2022). Prosiding SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro 67. 1(1), 67–72.
Muslimin, I., Arsyadana, A., & Bimasbuqin, H. A. (2023). Perencanaan Pengembangan Kurikulum Berbasis Kurikulum Merdeka di Madrasah Aliyah Negeri Se-Kabupaten Kediri. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 3(2), 134. https://doi.org/10.30659/jp-sa.3.2.134-143
Musoffa, Azzam, Muhammad Jihad Albanna, Hilda Lutfiani, Rasfiuddin Sabaruddin, and Syah Wardi. “THE DYNAMICS OF ACCEPTANCE AND RESISTANCE TO PRODUCTIVE WAQF: A Case Study of Mathali’ul Anwar and Al-Ishlah in Lamongan.” MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 48, no. 2 (2024): 188–205. https://doi.org/10.30821/miqot.v48i2.1271.
Nafisah, S., & Rasyid, H. (2023). Analisis Peralihan Kurikulum K 13 Ke Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Ips Di Mts. Nur Ilahi. JIPSOS : Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Ilmu Sosial , 1(1), 3026–2089. https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/jipsos/article/view/2744
Nugroho, T., & Narawaty, D. (2022). Kurikulum 2013, Kurikulum Darurat(2020-2021), Dan Kurikulum Prototipe Atau Kurikulum Merdeka (2022) Mata Pelajaran Bahasa Inggris: Suatu Kajian Bandingan. Sinastra: Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Seni, Dan Sastra, 1(1), 373–382. https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/sinastra/article/view/6099
Puspitasari, V., Rufi’i, & Walujo, D. A. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Model Diferensiasi Menggunakan Book Creator untuk Pembelajaran BIPA di Kelas yang Memiliki Kemampuan Beragam. Jurnal Education and Development Institut, 8(4), 310–319.
Sulistyaningrum, F., Radiana, U., & Ratnawati, R. E. (2023). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara sebagai Landasan Pendidik di Era Digital. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 2331–2336. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.538
Sulistyosari, Y., Karwur, H. M., & Sultan, H. (2022). Penerapan Pembelajaran Ips Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Belajar. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 7(2), 66–75. https://doi.org/10.15294/harmony.v7i2.62114
Trisnani, N., Zuriah, N., Kobi, W., Kaharuddin, A., Subakti, H., Utami, A., Anggraini, V., Farhana, H., Pitriyana, S., & others. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. PT. Mifandi Mandiri Digital. https://books.google.co.id/books?id=mCkzEQAAQBAJ
Wardi, Syah, and Zuhri Arif. 2023. “A Critical Review on The Law of Cina Buta (Chinese Blind) According to Shaykh Abdul Qadir Bin Abdul Muthalib Al Mandili Al Indonesia Al Shafi’i ”. DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum 21 (1), 15-23. https://doi.org/10.35905/diktum.v21i1.4954.
Wardi, Syah, and Irfa Waldi. “Diskursus Pengamalan Berqurban Menurut Ldii Dan Al Washliyah; Berqurban Secara Berjama’Ah (Patungan).” Islamijah: Journal of Islamic Social Sciences2, no. 1 (2021): 29. https://doi.org/10.30821/islamijah.v2i1.14679.
Zachary, H., Supriatna, N., & Saripudin, D. (2025). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah Siswa dalam Pembelajaran Sejarah. 10(2), 1111–1119
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ijtimaiyah.v9i1.24939
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 IJTIMAIYAH Jurnal Ilmu Sosial dan Budaya