REVITALISASI SEJARAH LOKAL DALAM PEMBELAJARAN IPS: Kebutuhan Guru pada Era Diferensiasi Kurikulum

Deni Hartanto

Abstract


This study examines the needs of Social Studies teachers in implementing differentiated instruction that integrates local history from Langkat Regency at MTsS Prof. Dr. H. Mohd. Hatta. Using a qualitative phenomenological approach, data were collected from the principal, two teachers, and students across three classes through interviews and document analysis. Findings show that teachers recognize the value of local history integration but face limited resources, insufficient training, and lack of instructional tools. Nevertheless, differentiated instruction based on local historical content is seen as highly promising. The study recommends strengthening school policies, teacher capacity, and resource development to support locally grounded, differentiated Social Studies learning.

 


Keywords


Social Studies Education; Local History; Differentiated Instruction; Merdeka Curriculum; Teacher Needs

Full Text:

PDF

References


Ap, A. H., & Halidin, A. (2025). Konsep Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara dalam Implementasi P5RA pada Madrasah Ibtidaiyah di Kabupaten Bone. 5, 1107–1121.

Bahri, S. (2022). Pemulihan Pembelajaran di Sekolah Melalui Kurikulum Prototipe. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), 204–215. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i3.p204-215

Fadli, Dzul, and Syah Wardi. “KAUM MODERNIS DI NUSANTARA : Jami ’ at Khair.” Islamijah: Journal of Islamic Social Sciences 2, no. 3 (2021): 144–56. https://doi.org/10.30821/islamijah.v2i3.17082.

Hariyono. (2017). SEJARAH LOKAL: MENGENAL YANG DEKAT, MEMPERLUAS WAWASAN Hariyono Deputi Advokasi UKPPIP, Jakarta. Sejarah Dan Budaya, (2), 160–166.

Hidayat, A. W., & Setiawan, H. (2024). Model Pengembangan Pembelajaran Sejarah Indonesia Berbasis Nilai Kesenian Ambiya dalam Meningkatkan Analisis Sejarah Lokal Indonesia. Maharsi, 6(1), 50–61. https://doi.org/10.33503/maharsi.v6i1.3991

Ilmawan, D. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka dalam Perencanaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 820–828. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.10546

Imran, Ramadhan.i, S. (2024). Implementation of Kurikulum Merdeka at SMA Negeri 1 Pontianak. Inovasi Kurikulum, 21(2), 9256–9940. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jik.v21i2.68857

indriani indah N, muhammad saleh. (2024). Jmi : Jurnal Millia Islamia. Millia Islamiah, 2(1), 156–167.

Jumardi, J. (2022). Sejarah Lokal dan Public history (Sejarah Bagi Masyarakat). Chronologia, 3(3), 100–107. https://doi.org/10.22236/jhe.v3i3.8921

Kemendikbud. (2024). Kurikulum Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Permendikbud Ristek Nomor 12 Tahun 2024, 1–26.

Kurniawan, M. E., Effendi, M., & Kusen. (2024). Evaluasi Kesiapan Guru terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka di Madrasah Aliyah Negeri 01 Kepahiang. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 241–248. https://doi.org/10.58401/dirasah.v7i1.1104

Marlina, M. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. PLB FIP UNP,.

Marlina STAI Al-Fithrah Surabaya, T. (2022). Prosiding SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro 67. 1(1), 67–72.

Muslimin, I., Arsyadana, A., & Bimasbuqin, H. A. (2023). Perencanaan Pengembangan Kurikulum Berbasis Kurikulum Merdeka di Madrasah Aliyah Negeri Se-Kabupaten Kediri. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 3(2), 134. https://doi.org/10.30659/jp-sa.3.2.134-143

Musoffa, Azzam, Muhammad Jihad Albanna, Hilda Lutfiani, Rasfiuddin Sabaruddin, and Syah Wardi. “THE DYNAMICS OF ACCEPTANCE AND RESISTANCE TO PRODUCTIVE WAQF: A Case Study of Mathali’ul Anwar and Al-Ishlah in Lamongan.” MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 48, no. 2 (2024): 188–205. https://doi.org/10.30821/miqot.v48i2.1271.

Nafisah, S., & Rasyid, H. (2023). Analisis Peralihan Kurikulum K 13 Ke Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Ips Di Mts. Nur Ilahi. JIPSOS : Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Ilmu Sosial , 1(1), 3026–2089. https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/jipsos/article/view/2744

Nugroho, T., & Narawaty, D. (2022). Kurikulum 2013, Kurikulum Darurat(2020-2021), Dan Kurikulum Prototipe Atau Kurikulum Merdeka (2022) Mata Pelajaran Bahasa Inggris: Suatu Kajian Bandingan. Sinastra: Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Seni, Dan Sastra, 1(1), 373–382. https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/sinastra/article/view/6099

Puspitasari, V., Rufi’i, & Walujo, D. A. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Model Diferensiasi Menggunakan Book Creator untuk Pembelajaran BIPA di Kelas yang Memiliki Kemampuan Beragam. Jurnal Education and Development Institut, 8(4), 310–319.

Sulistyaningrum, F., Radiana, U., & Ratnawati, R. E. (2023). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara sebagai Landasan Pendidik di Era Digital. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 2331–2336. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.538

Sulistyosari, Y., Karwur, H. M., & Sultan, H. (2022). Penerapan Pembelajaran Ips Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Belajar. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 7(2), 66–75. https://doi.org/10.15294/harmony.v7i2.62114

Trisnani, N., Zuriah, N., Kobi, W., Kaharuddin, A., Subakti, H., Utami, A., Anggraini, V., Farhana, H., Pitriyana, S., & others. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. PT. Mifandi Mandiri Digital. https://books.google.co.id/books?id=mCkzEQAAQBAJ

Wardi, Syah, and Zuhri Arif. 2023. “A Critical Review on The Law of Cina Buta (Chinese Blind) According to Shaykh Abdul Qadir Bin Abdul Muthalib Al Mandili Al Indonesia Al Shafi’i ”. DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum 21 (1), 15-23. https://doi.org/10.35905/diktum.v21i1.4954.

Wardi, Syah, and Irfa Waldi. “Diskursus Pengamalan Berqurban Menurut Ldii Dan Al Washliyah; Berqurban Secara Berjama’Ah (Patungan).” Islamijah: Journal of Islamic Social Sciences2, no. 1 (2021): 29. https://doi.org/10.30821/islamijah.v2i1.14679.

Zachary, H., Supriatna, N., & Saripudin, D. (2025). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah Siswa dalam Pembelajaran Sejarah. 10(2), 1111–1119




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ijtimaiyah.v9i1.24939

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 IJTIMAIYAH Jurnal Ilmu Sosial dan Budaya

 

 Indexed by:  

  Information For Readers | Jurnal Abdi Dharma Masyarakat (JADMA)