PERAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF DALAM MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN ABAD 21 PADA SISWA KELAS TINGGI
Abstract
Abstract: Twenty-first century skills—critical thinking, creativity, communication, and collaboration—are essential for elementary students to navigate global challenges. This article examines how interactive learning media can support the development of these skills among upper-grade elementary students. Employing a literature review approach, the study analyzes findings from peer-reviewed journals, academic books, and previous research. Results indicate that integrating interactive media, particularly those utilizing information and communication technology (ICT), enhances student engagement and encourages meaningful, collaborative learning. Such media foster both cognitive and socio-emotional development by promoting active participation and real-world contextualization. Overall, interactive learning media play a vital role in creating adaptive and student-centered educational environments that align with 21st-century learning demands.““
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afifah, N., Kurniaman, O., & Noviana, E. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif pada pembelajaran Bahasa Indonesia kelas III sekolah dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 3(1), 11–18. https://kpd.ejournal.unri.ac.id/index.php/kpd/article/view/24
Irsalina, K. I., & Muharram, M. R. W. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif pada volume bangun ruang kelas V sekolah dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 88–97. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/53047
Jumiarti, D. N., & Kurniawati. (2023). Peningkatan keterampilan abad XXI pada mata pelajaran IPS melalui pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Education and Research, 12(2), 45–52. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/article/view/55428
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2023). Profil pendidikan nasional: Strategi penguatan keterampilan abad 21 pada peserta didik SD. Jakarta: Kemendikbud RI.
Muryati, S., Sudiatmi, T., & Saptomo, S. W. (2021). Stimulasi keterampilan abad ke-21 bagi siswa dalam buku teks Bahasa Indonesia. Klitika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 125–136. https://journal.univetbantara.ac.id/index.php/klitika/article/view/2550
Musoffa, Azzam, Muhammad Jihad Albanna, Hilda Lutfiani, Rasfiuddin Sabaruddin, and Syah Wardi. “THE DYNAMICS OF ACCEPTANCE AND RESISTANCE TO PRODUCTIVE WAQF: A Case Study of Mathali’ul Anwar and Al-Ishlah in Lamongan.” MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 48, no. 2 (2024): 188–205. https://doi.org/10.30821/miqot.v48i2.1271.
Sukmanasa, E., Anwar, W. S., & Novita, L. (2022). Penerapan keterampilan abad 21 di kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar (JPD), 10(3), 77–85. https://jurnal.uns.ac.id/JPD/article/view/69704
UNESCO. (2022). Reimagining our futures together: A new social contract for education. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707
Utami, S., Jayanti, J., & Selegi, S. F. (2021). Pengaruh media pembelajaran interaktif animasi terhadap minat belajar pada mata pelajaran IPS di SD Negeri 3 Tanjung Lago. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia (JPDI), 6(4), 290–299. https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JPDI/article/view/3758
Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104-1113.
Keterampilan 4C dalam Pembelajaran IPS untuk Menjawab Tantangan Abad 21. (2024). Jurnal Basicedu, 8(1), 36-43.
Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia untuk Siswa Kelas I Sekolah Dasar. (2023). Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran.
Media Smart Apps Creator Berbasis Problem Based Learning Meningkatkan Kemampuan Menulis Kalimat Efektif. (2023). Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, Universitas Pendidikan Ganesha.
Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. (2021). Jurnal Basicedu, 5(6), 5313–5327.
Wardi, S., & Arif, Z. (2023). A Critical Review on The Law of Cina Buta (Chinese Blind) According to Shaykh Abdul Qadir Bin Abdul Muthalib Al Mandili Al Indonesia Al Shafi’i . DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum , 21(1), 15-23. https://doi.org/10.35905/diktum.v21i1.4954
Widodo, S., & Wardani, R. (2020). Mengajarkan Keterampilan Abad 21 4C (Communication, Collaboration, Critical Thinking and Problem Solving, Creativity and Innovation) di Sekolah Dasar. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 7(2), 185-197
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ijtimaiyah.v9i1.24763
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 IJTIMAIYAH Jurnal Ilmu Sosial dan Budaya