ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF HIJAB STYLE FASHION TRENDS ON THE DECISION TO PURCHASE SYAR’I HIJAB (CASE STUDY ON STUDENTS OF THE FACULTY OF ECONOMICS AND ISLAMIC BUSINESS, UIN SUMATERA UTARA)

Hisyam Nur Haqqul Al Ma’shum, Erma Hotnijar Siregar, Miftahul Jannah Tanjung, Muhammad Yafiz, Muhammad Ikhsan n Harahap

Abstract


This research aims to determine the influence of hijab style fashion trends on purchasing decisions for Islamic hijabs among female students at the Faculty of Economics and Islamic Business, UIN North Sumatra. This research was conducted using a quantitative approach. The data collection technique in this research used the technique of distributing questionnaires to 97 samples. The types of data used are primary and secondary data as research data sources. Based on the analysis test, the research results show that in the hypothesis test table, the T Test shows that the results of the fashion trend analysis (X) have a coefficient (β₁) = 0.563 > 0 with t count (12,143) > t table (1,665) and if seen from the Sig value . 0.000 < α (0.05). The test results state that the hijab style fashion trend has a positive and significant influence on purchasing decisions. So Ho is rejected and H₁ is accepted. Key Words: Fashion Trends, Hijab Style, Purchase Decisions.

Full Text:

PDF

References


Ariska, I. I. S., & Trianto, B. (2019). Analisa trend fashion pakaian muslimah terhadap keputusan dalam membeli

produk di Toko Zoya Pekanbaru. Al-Amwal, 8(2), 181-197.

Auliyana, L. (2020). Analisis Pengaruh Brand Image dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Hijab

Rabbani (Studi Kasus Outlet Rabbani Jombang). BIMA: Journal of Business and Innovation Management,

(2), 216-232.

Darina, Bazlin, Binti Ahmad, Teh Su Yen, and Gan Pei Lee. 2019. “ Hijab Styling is it Fashion or Modesty?

Portrayal in Three Popular Hijab Brands in" 57–65.

Eka Putra, Anton Sarni. 2021. “Pengaruh Kompetensi Dan Integritas Terhadap Kinerja Perangkat Desa.” JESS

(Journal of Education on Social Science) 5(1): 24.

Febriani, S. F., & Purwanto, N. (2019). Pengaruh Shopping Lifestyle Dan Fashion Involvement Terhadap Impulse

Buying Pada Konsumen Hijab Butik Rabbani Jombang. JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara,

(2), 53-62.

Fitaloka, S. M., Ekasari, R., & Arif, D. (2020). Pengaruh Celebrity Endorses, Persepsi Harga, Promosi, Dan

Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Jilbab. IQTISHADequity jurnal MANAJEMEN, 1(1).

Gopar, I. A., & Nurhidayati, D. T. U. (2022). Pengaruh Citra Merek, Harga dan Kualitas Pembelian Terhadap

Keputusan Pembelian. N. Eqien-Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 11(04), 633-638.

Imsar, I., Nurhayati, N., & Harahap, I. (2023). Analysis Of Digital Economic Interactions, Economic Openness,

Islamic Human Development Index (I-HDI) And Investment On Indonesia's GDP Growth. Edukasi Islami:

Jurnal Pendidikan Islam, 12(01).

Imsar, I., & Saragih, R. F. (2023). Pembenahan Terhadap Siklus Keuangan Menggunakan Metode Value For

Money Pada Badan Keuangan Dan Aset Daerah Kota Medan. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen dan

Bisnis, 2(4), 08-17.

Imsar, I. (2021). Strategi Home Industri Konveksi Dalam Meningkatkan Pendapatan Rumah Tangga Masyarakat

Kota Binjai (Studi Kasus Abu Bakar Konveksi Mencirim Binjai Timur). Jurnal Ilmu Manajemen Dan

Kewirausahaan (Jimk), 1(2), 48-59.

Indrawati, D. (2019). Pengaruh Citra Merek Dan Gaya Hidup Hedonis Terhadap Keputusan Pembelian Jilbab

“Zoya”. Jurnal Riset Ekonomi Dan Manajemen, 15(2), 302-319.

Lailiya, Sudarto Mafidatul. 2020. “Implikasi Trend Fashion Terhadap Perilku Sosial Calon Pendidik (Studi Kasus

Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam IAIN Kediri).” Skripsi, IAIN Salatiga 1(Viii): 1–

Purba, Y A B, M Yafiz, and M Irham. 2021. “Pengaruh Modal Kerja Dan Penggunaan Aplikasi E-Commerce

(Shoptimize) Terhadap Pendapatan UMKM Di Kota Medan.” Jurnal Islamic Circle 2(2): 76–86.

Sanjaya, S. (2015). Pengaruh promosi dan merek terhadap keputusan pembelian pada pt. Sinar sosro

medan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 16(2).

Shadrina, A. N., Fathoni, M. A., & Handayani, T. (2021). Pengaruh Trendfashion, Gaya Hidup, Dan Brand Image

Terhadap Preferensi Fashion Hijab. Journal of Islamic Economics (JoIE), 1(2), 158-181.

Siregar, Alda Amelia, and Kusmilawaty Kusmilawaty. 2022. “Pengaruh Pajak Parkir Dan Pajak Restoran

Terhadap Pendapatan Asli Daerah Kota Medan.” JAS (Jurnal Akuntansi Syariah) 6(1): 57–68.

Sugiyono, 2018, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R dan D, Bandung: Alfabeta.

Suneki, S. (2018). Dampak globalisasi terhadap eksistensi budaya daerah. CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan

Pendidikan Kewarganegaraan, 2(1).

Susanti, F., & Gunawan, A. C. (2019). Pengaruh bauran promosi dan harga terhadap keputusan pembelian produk

kosmetik Maybelline di kota Padang.

Tarigan, Azhari Akmal. "Metodologi penelitian ekonomi islam." (2011).

Wijayanti, R. (2017). Jilbab Sebagai Etika Busana Muslimah dalam Perspektif Al-Qur’an. Cakrawala: Jurnal

Studi Islam, 12(2), 151-170.

Wahyuni, U., & Achiria, S. (2019). Peran Trend dan Motif HijrahTerhadap Pembelian Busana Muslimah Di Kota

Palu. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Bisnis Islam, 1(2), 1-17.

Yulinda, A. T., Rahmawati, R., & Sahputra, H. (2022). Pengaruh Shopping Lifestyle Dan Fashion Involvement

Terhadap Impulse Buying (Studi Kasus Pada Konsumen Toko Mantan Karyawan Kota

Bengkulu). EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 1315-1326.

Zakiah, Selviana. "Teori Konsumsi Dalam Perspektif Ekonomi Islam." El-Ecosy: Jurnal Ekonomi dan Keuangan

Islam 2.2 (2022): 180-194.

Auliyana, L. (2020). Analisis Pengaruh Brand Image dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Hijab

Rabbani (Studi Kasus Outlet Rabbani Jombang). BIMA: Journal of Business and Innovation, 2(2), 216-232


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


International Conference of Islamic Economics, Business, Social and Tourism Development (ICONIBUST) by Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam