ANALYSIS OF BUSINESS SUSTAINABILITY AND COMPETITIVENESS OF UMKM USING SWOT ANALYSIS IN SUKA RAMAI DENAI MARKET

Sepna Parida Lestari Ritonga, Marisa Avina, Titin Afrida Hasibuan, Fauzi Arif Lubis, Rahmat Daim Harahap

Abstract


This research aims to determine the development and competition of MSMEs in Suka Ramai Denai Market and to determine the business sustainability and competitiveness of MSMEs using SWOT analysis. This research includes descriptive qualitative research, data collection methods using observation, interviews and documentation. The research results show that the core strategy of Pasar Suka Ramai Denai MSMEs is a development (growth) strategy where Suka Ramai Denai Market MSMEs can increase the company's competitiveness by starting to implement more innovative strategies in creating products that are superior to their competitors. Third, according to the existing assessment results in the IFAS Matrix, it is 1.09, meaning that the strength (S) in Suka Ramai Denai Market MSMEs is greater than the weakness (W). So, from all the results of the analysis it can be concluded that S > W. Keywords: Sustainability, Competitiveness, MSMEs, SWOT Analysis

Full Text:

PDF

References


Aistiawan, M. R. S., & Andesta, D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran dengan

Menggunakan Metode SWOT Guna Peningkatan Penjualan Produk Lemari di

UD Abdi Rakyat. Jurnal Serambi Engineering, 7(1).

https://doi.org/10.32672/jse.v7i1.3831

Anggraeni, P., Sunarti, & Mawardi, M. K. (2017). Analisis SWOT pada UMKM Keripik

Tempe Amel Malang dalam Rangka Meningkatkan Daya Saing Perusahaan.

Administrasi, Jurnal Bisnis, 43(1), 104–113.

CNN Indonesia. (2016). Kontribusi UMKM Terhadap PDB Tembus Lebih Dari 60

Persen.

Departemen Agama RI. (2016). Mushaf Alquran Terjemah. Kamila Jaya Ilmu Jakarta.

Diani, F., & Lubis, F. A. (2022). Analisis Implementasi E-Katalog Terhadap

Perkembangan UMKM di Kota Medan dalam Mendukung Kemajuan Ekonomi

Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(2), 1970–1981. Hendro. (2018). Dasar

– Dasar Kewirausahaan. Erlangga.

Imsar, Marliyah, & Harahap, F. H. (2021). Strategi Pemasaran Warung Kopi Di Kota

Medan Dengan Game Theory. Human Falah: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis

Islam, 8(2).

Inayati, T., & Evianah, P. H. (2017). Perumusan Strategi dengan Analisis SWOT pada

Usaha Mikro Kecil Menengah. Seminar Nasional Manajemen Dan Bisnis Ke3, 217–231.

Nasution, I. A., Yafiz, M., & Rahmani, N. A. B. (2023). Faktor-faktor Yang

Mempengaruhi Kemampuan UMKM dan Kesejahteraan UMKM Pada Koperasi

Syariah Kaum Ibu Al-Ikhlas Medan. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(1), 905–

Novia, C., Saiful, & Utomo, D. (2021). Analisis SWOT Peningkatan Daya Saing pada

UMKM Keripik Nangka di Kabupaten Malang. Media Informasi Dan

Komunikasi Ilmiah Teknologi Pertanian, 12(1), 64–72.

Rusdiana. (2018). Kewirausahaan: Teori dan Praktek. CV Pustaka Setia. Sugiyono.

(2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Tanjung,

M. A. (2017). Koperasi dan UMKM Sebagai Fondasi Perekonomian Indonesia.

Erlangga.

Thoibah, W., Arif, M., & Harahap, R. D. (2022). Implementasi Green Marketing Pada

UMKM Upaya Memasuki Pasar Internasional (Studi Kasus pada Creabrush

Indonesia). Jurnal Ekonomika Dan Bisnis (JEBS), 2(3), 798–805


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


International Conference of Islamic Economics, Business, Social and Tourism Development (ICONIBUST) by Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam