Overview of the Performance of PKU Muhammadiyah Palangka Raya Islamic (PKUM PR) Hospital With a Welfare Approach
Abstract
This study aims to determine the picture of hospital performance. PKU muhammadiyah Palangka Raya islamic (PKUM PR) hospital from the lens of Kemaslahatan. There are eighteen objectives assessed in six aspects of benefit orientation, namely 1) worship orientation, 2) internal process orientation, 3) learning orientation, 4) talent orientation, 5) consumer orientation, and 6) wealth orientation. Research using qualitative methods. Selection of informants using the key informant method. Qualitative analysis uses the triangulation method as one way of verifying research results. Based on the six benefit orientations used to measure performance, it shows that PKU Muhammadiyah Palangka Raya Islamic (PKUM PR) Hospital has provided sufficient benefits for stakeholders, labor, and the environment. However, there are some things whose implementation has not been carried out systematically and structured, especially because there is no Sharia compliance team and the Sharia Supervisory Board. This is a reference for recommendations for PKU Muhammadiyah Palangka Raya Islamic (PKUM PR) Hospital so that the sustainability of the organization is maintained and maintained by continuously providing benefits.
Keywords: Benefit, Hospital, PerformanceFull Text:
PDFReferences
Afifah, D. N. (2023). Peningkatan Kinerja Pekerja Sosial Dalam Memberikan Pelayanan Kepada Ppks (Pemerlu Pelayanan Kesejahteraan Sosial) Di Dinsosppkb Rembang Melalui Pendekatan Work As Calling. Universitas Islam Sultan Agung Semarang.
Agustina, R., & Sudibya, I. G. A. (2018). Pengaruh Work Family Conflict Terhadap Stres Kerja Dan Kinerja Wanita Perawat Di Rumah Sakit Umum Daerah Praya Lombok. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 7(3), 775–808.
Anggraeni, F. S. (2020). Kinerja keuangan rumah sakit syariah: pendekatan Maqashid Syariah Concordance (MSC). Imanensi: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi Islam, 5(2), 104–115.
Antari, N. W. Y., & Sudana, I. P. (2016). Strategi Dan Pengukuran Kinerja Badan Rumah Sakit Umum Tabanan Dengan Pendekatan Balanced Scorecard. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 15(3), 2240–2268.
Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.
Astuti, R., & Lesmana, O. P. A. (2018). Pengaruh Motivasi dan Beban Kerja terhadap Kinerja Perawat pada Rumah Sakit Umum Mitra Medika Medan. Jurnal Ilman: Jurnal Ilmu Manajemen, 6(2), 42–50.
Dadi, V. S. (2014). Analisis Pengaruh Kompensasi Langsung, Kesejahteraan Dan Kepuasan Kerja Terhadapan Kinerja Karyawan Rumah Sakit Mulya Tanggerang. Universitas Mercu Buana Jakarta-Menteng.
Darmini, A. A. A. Y., Susanti, N. L. P. D., & Kamaryati, N. I. P. (2017). Gambaran Kecerdasan Emosional Dan Perilaku Caring Perawat Di Rumah Sakit Daerah Badung, Bali. Jurnal Keperawatan Komprehensif (Comprehensive Nursing Journal), 3(2), 94–100.
Dekrita, Y. A. (2021). Kinerja keuangan rumah sakit badan layanan umum daerah: tinjauan manajemen kas, piutang, modal kerja, hutang, dan sumber daya manusia. Penerbit NEM.
Dura, J. (2018). Pengaruh Akuntabilitas Pengelolaan Keuangan Alokasi Dana Desa, Kebijakan Desa, Dan Kelembagaan Desa Terhadap Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 10(2), 26–32. https://doi.org/10.32812/jibeka.v10i2.70
Firdaus, A. (2017). Maslahah Performa: Sistem Manajemen Kinerja Berbasis Maslahah. Yogyakarta: K-Media.
Hadiana, A. (2012). Integrasi sistem informasi rumah sakit berbasis penerapan SOA. Media Inform, 11(1), 11–17.
Herwanto, S. B. (2009). Pengaruh Gaji Dan Tunjangan Kesejahteraan Sosial Terhadap Peningkatan Produktivitas Kerja Karyawan Pada Rumah Sakit Medika Mulya Wonogiri. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Heryana, A., & Unggul, U. E. (2018). Informan dan pemilihan informan dalam penelitian kualitatif. Universitas Esa Unggul, 25, 15.
Hidayah, N. (2018). Buku Ajar Manajemen Strategik. Yogyakarta: LP3M Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Kawasati, I. R. (2014). Teknik Pengumpulan Data Metode Penelitian Kualitatif. STAIN Sorong.
Maatisya, Y. F., & Santoso, A. P. A. (2022). Rekonstruksi Kesejahteraan Sosial Bagi Tenaga Kesehatan di Rumah Sakit. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(3).
Mubarok, J. (2021). dkk.“Ekonomi Syariah Bagi Perguruan Tinggi Hukum Strata 1.” Jakarta: Departemen dan Keuangan Syariah Bank Indonesia.
Prasmul-eli.co. (2023). 5 Manfaat Survei Kepuasan Pelanggan untuk Mengembangkan Bisnis. https://prasmul-eli.co/id/articles/5-Manfaat-Survei-Kepuasan-Pelanggan-untuk-Mengembangkan-Bisnis
Ratnaningsih, H. (2012). Evaluasi Kinerja Rumah Sakit Umum Daerah Batara Guru Dengan Menggunakan Balanced Scorecard Tahun 2011 The Evaluation Of The Performance Of Batara Guru Regional Public Hospital By Using Balanced Scorecard In 2011. Universitas Hasanuddin.
Sugiyono, M. (2014). Educational Research Methods Quantitative, Qualitative Approach and R&D. Bandung: Alfabeta.
Suindari, N. M., & Juniariani, N. M. R. (2020). Pengelolaan Keuangan, Kompetensi Sumber Daya Manusia Dan Strategi Pemasaran Dalam Mengukur Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm). KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 11(2), 148–154. https://doi.org/10.22225/kr.11.2.1423.148-154
Suryani, Y. T., & Retnani, E. D. (2016). Implementasi Balanced Scorecard Dalam Pengukuran Kinerja Manajemen Rumah Sakit. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi (JIRA), 5(1).
Tama, A. I. (2018). Kajian Kemandirian Keuangan Rumah Sakit Umum Daerah Sebagai Badan Layanan Umum Daerah. Optimal: Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 12(2), 139–153.
Wasliman, I., Sauri, S., & Pandiangan, A. P. B. (2023). Analisis Pengukuran Kinerja Dengan Metode Balanced Scorecard: Penerapannya Sistem Manajemen Strategis Di STAI Sangatta Kutai Timur. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 6(2), 281–290.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/contagion.v5i3.16901
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Tovik Ismail Saleh, Sagiran Sagiran, Sri Sundari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.