PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN KOOPERATIF GROUP INVESTIGATION DI KELAS IX-1 SMP NEGERI 2 KUTALIMBARU TAHUN AJARAN 2018/2019

Lasmarita Tanjung

Abstract


The use of the group investigation cooperative learning strategy could improve the science learning outcomes of students IX-1 SMP Negeri 2 Kutalimbaru in the 2018/2019 academic year. This research is a class action research with 2 cycles, each cycle consisting of 4 activities, namely planning, action, observation, and reflection followed by planning in the next cycle by utilizing the results of previous reflections. teaching science on the subject of food production to 32 students of IX-1 SMP Negeri 2 Kutalimbaru for the 2018/2019 academic year. The findings of the study showed that science learning with the implementation of the cooperative learning strategy group investigation could improve student learning outcomes as evidenced by the increase in learning outcomes in each cycle, from an average of 65.31 to an average of 81.41.


Full Text:

PDF

References


Budimansyah. (2004). Belajar Kooperatif Model Penyelidikan Kelompok dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas VII SMP. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Program studi pendidikan Bahasa dan Sastra SD, Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Mikarsa, Hera Lestari, dkk. (2007). Pendidikan Anak. Jakarta: Universitas Terbuka.

Ruminiati. (2007). Pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan SD. Jakarta: Depdiknas.

Solihatin, Etin. (2007). Cooperatif Learning Analisis Pembelajaran IPS. Jakarta: Bumi Aksara.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Slavin, Robert E. (2005). Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik.Terjemahan Narulita Yusron. Bandung: Penerbit Nusa Media.

Suprijono, Agus. (2014). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Syaiful, Bahri, Djamarah. (1996). Strategi Belajar Mengajar Jakarta: PT. Rineka Cipta

Winataputra, Udin, S. (2001). Model-model Pembelajaran Inovatif. Jakarta Pusat: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional Teknologi pendidikan. Semarang : Fakultas Tarbiyah IAIN Walisongo bekerja sama dengan Pustaka Pelajar

Ruseffendi, E. T. 1992. Pendidikan Matematika 3. Jakarta : Departemen pendidikan dan kebudayaan proyek pembinaan tenaga kependidikan pendidikan tinggi.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v4i2.8576

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

JURNAL ansiru PAI by Program Master Pendidikan Agama Islam FITK UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ansiru/index.

 Jam Kerja

09.00 -17.00 Wib