IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA MELALUI KETELADANAN GURU

Muzammil Muzammil, Bintang Indriyana Bahrian

Abstract


This study discusses the implementation of the Kurikulum Merdeka (Freedom Curriculum) at Madrasah Aliyah Nahdlotul Ulama in enhancing student discipline through teacher role modeling. The Kurikulum Merdeka is designed to provide student-centered learning freedom, enabling students to develop competencies and character according to their needs. However, its implementation faces challenges with low student discipline.The results of this study indicate that the role of teachers as role models is crucial in shaping student discipline. Teachers' exemplary behavior helps students understand responsibility and make optimal use of learning freedom. A project-based learning approach and the integration of Islamic moral values are also key supporting factors in forming balanced student character. This study emphasizes the importance of a supportive school environment and teacher creativity to maximize the potential of the Kurikulum Merdeka

Keywords


Kurikulum Merdeka, Kedisiplinan Siswa, Keteladanan Guru

Full Text:

PDF

References


Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Case Study Method in Qualitative Research. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(01), 1–9.

Donovan, D. (2016). Qualitative Data Analysis. Nursing standard (Royal College of Nursing (Great Britain) : 1987), 30(25), 33. https://doi.org/10.7748/ns.30.25.33.s40

Hamdi, S., Triatna, C., & Nurdin, N. (2022). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Pedagogik. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1), 10–17. https://doi.org/10.30998/sap.v7i1.13015

Islam, F. P., Historis, P., Pers, C., Islam, F. P., Historis, P., & Pers, C. (2002). Qs.2:31 ".). Konsep Pendidikan Islam, 8(2), 1–9.

Lailiyah, S., & Imami, A. S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Lembaga Pendidikan Pesantren dalam Meningkatkan Mutu. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 2737–2746. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.664

LESILOLO, H. J. (2019). Penerapan Teori Belajar Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 4(2), 186–202. https://doi.org/10.37196/kenosis.v4i2.67

Mahbubi, M. (2013). Pendidikan Karakter Implementasi Aswaja Sebagai Nilai Pendidikan Karakter. Pustaka Ilmu.

Mahbubi, M., & Hasanah, H. (2024). Formation of Students’ Religious Character Through Habituation of Religious Activities. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v8i2.8518

Mahbubi, M., & Husein, S. (2023). Sinergitas Guru dan Orangtua Dalam Membentuk Karakter Disiplin dan Rasa Hormat Peserta Didik. CENDEKIA, 15(02), 194–209. http://risbang.unuja.ac.id/media/arsip/berkas_penelitian/533-Article_Text-2877-2-10-20231028.pdf

Matono, W. C., Heni, & Karolin, L. A. (2022). Implementasi Model Experential Learning sebagai Bagian dari Program Sekolah Ramah Anak. “Membangun Sinergitas Keluarga dan Sekolah Menuju PAUD Berkualitas, 159–167.

Nisa, E. N. (2021). Pendidikan Karakter Dan Keteladanan Guru Dalam Kepribadian Siswa. Pendidikan Karakter Dan Keteladanan Guru Dalam Kepribadian Siswa, 8(2), 22. https://doi.org/10.32678/qathruna.v8i2.5306

Nurzakiah, H., & Amelia, F. (2024). Strategi Penerapan Disiplin Positif Untuk Meningkatkan Perilaku Siswa di MTS Ciwedus. 1(3).

Rahman, K. (2018). Perkembangan lembaga pendidikan islam di Indonesia. 7(1), 1–25.

Reski, N., Taufik, & Ifdil. (2020). Konsep diri dan kedisiplinan belajar siswa. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2), 85–91.

Safrudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Kualitatif. Journal Of Social Science Research, 3(2), 1–15.

Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 13–23. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.49

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Case Study Method in Qualitative Research. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(01), 1–9.

Donovan, D. (2016). Qualitative Data Analysis. Nursing standard (Royal College of Nursing (Great Britain) : 1987), 30(25), 33. https://doi.org/10.7748/ns.30.25.33.s40

Hamdi, S., Triatna, C., & Nurdin, N. (2022). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Pedagogik. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1), 10–17. https://doi.org/10.30998/sap.v7i1.13015

Islam, F. P., Historis, P., Pers, C., Islam, F. P., Historis, P., & Pers, C. (2002). Qs.2:31 ".). Konsep Pendidikan Islam, 8(2), 1–9.

Lailiyah, S., & Imami, A. S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Lembaga Pendidikan Pesantren dalam Meningkatkan Mutu. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 2737–2746. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.664

LESILOLO, H. J. (2019). Penerapan Teori Belajar Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 4(2), 186–202. https://doi.org/10.37196/kenosis.v4i2.67

Mahbubi, M. (2013). Pendidikan Karakter Implementasi Aswaja Sebagai Nilai Pendidikan Karakter. Pustaka Ilmu.

Mahbubi, M., & Hasanah, H. (2024). Formation of Students’ Religious Character Through Habituation of Religious Activities. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v8i2.8518

Mahbubi, M., & Husein, S. (2023). Sinergitas Guru dan Orangtua Dalam Membentuk Karakter Disiplin dan Rasa Hormat Peserta Didik. CENDEKIA, 15(02), 194–209. http://risbang.unuja.ac.id/media/arsip/berkas_penelitian/533-Article_Text-2877-2-10-20231028.pdf

Matono, W. C., Heni, & Karolin, L. A. (2022). Implementasi Model Experential Learning sebagai Bagian dari Program Sekolah Ramah Anak. “Membangun Sinergitas Keluarga dan Sekolah Menuju PAUD Berkualitas, 159–167.

Nisa, E. N. (2021). Pendidikan Karakter Dan Keteladanan Guru Dalam Kepribadian Siswa. Pendidikan Karakter Dan Keteladanan Guru Dalam Kepribadian Siswa, 8(2), 22. https://doi.org/10.32678/qathruna.v8i2.5306

Nurzakiah, H., & Amelia, F. (2024). Strategi Penerapan Disiplin Positif Untuk Meningkatkan Perilaku Siswa di MTS Ciwedus. 1(3).

Rahman, K. (2018). Perkembangan lembaga pendidikan islam di Indonesia. 7(1), 1–25.

Reski, N., Taufik, & Ifdil. (2020). Konsep diri dan kedisiplinan belajar siswa. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2), 85–91.

Safrudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Kualitatif. Journal Of Social Science Research, 3(2), 1–15.

Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 13–23. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.49




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v8i2.23127

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JURNAL ansiru PAI by Program Master Pendidikan Agama Islam FITK UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ansiru/index.