Analysis of the Curriculum of the State Education System 21 (SPN 21) at the Senior High School Level in Brunei Darussalam
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR PUSTAKA
Ak Hj Jamaludin Pg Zainal & Dr Adam Jaiit. (2016). Amalan guru Pendidikan Islam dalam proses pengajaran di peringkat Sekolah-Sekolah Menengah Negara Brunei Darussalam. Proceedings of the International Conference on Education towards Global Peace 30 November - 01 December 2016 Kulliyyah of Education, International Islamic Education Malaysia, December.
Ak Jamaludin, P. Z. & Adam, J. (2016). Amalan Guru Pendidikan Islam Dalam Proses Pengajaran Di Peringkat Sekolah-Sekolah Menengah Negara Brunei Darussalam. Proceedings of the International Conference on Education towards Global Peace 30 November - 01 December 2016 Kulliyyah of Education, International Islamic Education Malaysia, December.
Asbol, H. A., Brahim, A. H., & Tassim, H. (2022). EDUCATION POLICIES IN BRUNEI DARUSSALAM (1954-2020): Developments and Their Relationship With the Concept of Malay Islamic Monarchy. In Routledge Handbook of Contemporary Brunei. https://doi.org/10.4324/9781003020431-19
Aslan, A., & Suhari, S. (2019). Sejarah Kurikulum Pendidikan Islam di Brunei Darussalam. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.25217/ji.v4i1.448
Gaya Pengajaran Guru Pendidikan Islam di Sekolah Menengah Negara Brunei Darussalam di Era SBAFL. (2022). MALIM JURNAL PENGAJIAN UMUM ASIA TENGGARA (SEA JOURNAL OF GENERAL STUDIES), 23(01). https://doi.org/10.17576/malim-2022-2301-04
Humaidi, H., & Nasrullah, N. (2021). PENDIDIKAN DALAM PERSPEKTIF PEMBANGUNAN BERKELANJUTAN. Al-Afkar : Manajemen Pendidikan Islam, 9(2). https://doi.org/10.32520/afkar.v9i2.351
Humaidi;, & Nasrullah. (2021). Pendidikan dalam Perspektif Pembangunan Berkelanjutan ( Telaah Atas Al-Islam Wa Al-Tanmiyah Al- Mustadamah : Ru ’ yah Kauniyyah Jadidah, Karya Dr. Audah Rasyid Juyusy). Al-Afkar: Jurnal Keislaman Dan Peradaban, 9(1).
L.J Moleong. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue Maret).
Mail, H. A. A. bin H. (2020a). Dasar-dasar Pendidikan Negara Brunei Darussalam, 1972-2008: Menjejaki Evolusi Mendepani Cabaran. ATIKAN, 10(1).
Mail, H. A. A. bin H. (2020b). Pendidikan dan Dasar-dasar Pendidikan Negara Brunei Darussalam, 1914-1962: Satu Kajian Transformasi. SUSURGALUR, 8(2).
Mohiddin, M. N. (2021). Philanthropy Culture & Waqf Contribution For Islamic Education In Brunei Darussalam: Budaya Filantropi & Sumbangan Wakaf Untuk Pendidikan Islam Di Negara Brunei Darussalam. Al-Qanatir: International Journal of Islamic Studies, 23(2).
Norwati Abu Bakar, Mohd Isa Hamzah, & Ab. Halim Tamuri. (2015). Perubahan Pentaksiran Dalam SPN21 Di Negara Brunei Darussalam. Jurnal Tinta Artikulasi Membina Ummah, 1(1).
Pitriyati, N., Noviani, D., IAIQI Indralaya Sumatera Selatan, P., & Kunci Pendidikan Brunei Darussalam Indonesia, K. (2023). Jurnal Studi Islam Indonesia (JSII) Perbandingan Sistem Pendidikan Islam Brunei Darussalam Dan Indonesia. In Jurnal Studi Islam Indonesia (JSII) (Vol. 1, Issue 1).
Rozaiman, M., Zamri, M., Noor Izam, M. T., & A.Rahman, H. (2011). Pengetahuan teknologikal pedagogikal kandungan kesusasteraan melayu: peranan guru sastera dalam spn 21. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1.
Sakri, S., & Komarudin Sassi. (2024). Perbandingan Sistem Pendidikan Brunei Darussalam dan Indonesia. TAUJIH: Jurnal Pendidikan Islam, 6(01). https://doi.org/10.53649/taujih.v6i01.663
Susiba, S., Hairunnas, H., & Helmiati, H. (2022a). Analisis Kebijakan Kurikulum Sistem Pendidikan Nasional ( Spn ) -21 : Peluang Dan Tantangannya Bagi Pendidikan Islam Di Brunei Darussalam. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(2).
Susiba, S., Hairunnas, H., & Helmiati, H. (2022b). Analisis Kebijakan Kurikulum Sistem Pendidikan Nasional ( Spn ) -21 : Peluang Dan Tantangannya Bagi Pendidikan Islam Di Brunei Darussalam. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(2).
Susiba, S., Hairunnas, H., & Helmiati, H. (2022c). Analisis Kebijakan Kurikulum Sistem Pendidikan Nasional ( Spn ) -21 : Peluang Dan Tantangannya Bagi Pendidikan Islam Di Brunei Darussalam. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(2).
Tengku Kasim, T. S. A., Abdurajak, F. S., Md Yusoff, Y., & Baharuddin, M. (2017a). Fatimah Sahida Abdurajak. Journal of Islamic Educational Research (JIER), 2(1).
Tengku Kasim, T. S. A., Abdurajak, F. S., Md Yusoff, Y., & Baharuddin, M. (2017b). Pendekatan Konstruktivisme di Malaysia dan Brunei Darussalam: Satu Tinjauan Awal Terhdap Pengalaman Guru Pendidikan Islam. Journal of Islamic Educational Research (JIER), 2(1).
Tengku Sarina Aini Tengku Kasim, Fatimah Sahida Abdulrajak, Yusoff, Y. M., & Madiha Baharuddin. (2017). Pendekatan Konstruktivisme Di Malaysia Dan Brunei Darussalam: Satu Tinjauan Awal Terhadap Pengalaman Guru Pendidikan Islam. Journal of Islamic Educational Research (JIER), 2(1).
Wahid, F., & Konvensional, P. (2004). Metodologi Penelitian Sistem Informasi : Media Informtika, 2(1).
Yahya, M., & Sa’ari, C. Z. (2015). Sistem Pendidikan Negara Abad ke-21 Brunei Darussalam dalam Melestari Ketamadunan Islam Negara Zikir: Cabaran dan Harapan. Jurnal Akidah & Pemikiran Islam, 16(1). https://doi.org/10.22452/afkar.vol16no1.3
Yahya, S. (2020). Manifestasi Integrasi Ilmu Naqli dan ‘Aqli dalam Kurikulum Pengajian Tinggi Menerusi Kajian Tafsir Al-Qur’an Saintifik di Negara Brunei Darussalam. Journal of Asian Islamic Higher Institutions (JAIHI), 5.
Yuliyanti, Y., Damayanti, E., & Nulhakim, L. (2022). PERKEMBANGAN KURIKULUM SEKOLAH DASAR DI INDONESIA DAN PERBEDAAN DENGAN KURIKULUM DI BEBERAPA NEGARA. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(3). https://doi.org/10.31000/lgrm.v11i3.7271
Zahari, Z. A., & Abdul Razak, K. (2020). Pendekatan kaedah konstruktivisme dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah. Persidangan Antarabangsa Sains Sosial Dan Kemanusiaan Ke-5, 5(November).
Zaidatul Akmar Zahar, & Khadijah Abdul Razak. (2020). Pendekatan kaedah konstruktivisme dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah. Persidangan Antarabangsa Sains Sosial Dan Kemanusiaan Ke-5, 5(November).
Zelzy Shahar Al-Johary, & Muhamad Suhaimi Taat. (2019). Hubungan Penguasaan Jawi dan Kurikulum dengan Proses Pengajaran dalam kalangan Guru Sekolah Rendah di Negara Brunei Darussalam. Borneo International Journal of Education (BIJE), 1. https://doi.org/10.51200/bije.v1i.1779
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v13i2.22121
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Rio Arjaya, Komarudin Sassi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.