Distance Learning Experiences for Slow Learner Students at SMP Muhammadiyah 9 Yogyakarta
Abstract
All aspects of life have been hampered by the Covid-19 pandemic, including education. Almost every school is closed. Every school must change the way it approaches teaching and learning. Implementing online learning techniques is the decision most likely to be made during the pandemic. Minority groups, such as students with disabilities in the classroom, have been at a disadvantage during the pandemic. Few studies have been conducted on distance learning involving students with disabilities in inclusive educational environments, given that this is a new and challenging situation for everyone involved. This paper attempts to investigate statistics and direct knowledge obtained from the implementation of distance learning in one of the inclusive junior high schools in Yogyakarta. This article is qualitative research using the case study method. Information was taken from SMP Muhammadiyah 9 Yogyakarta teacher, student, and parent interviews. Thematic analysis is used to carry out the analysis approach. This article uses the data collected to discuss the experiences of parents, teachers, and students with disabilities who went through the pandemic's online learning procedure.
Pandemi Covid-19 melumpuhkan segala bidang dalam tatanan kehidupan tak terkecuali bidang pendidikan. Hampir semua sekolah ditutup. Setiap sekolah dituntut beradaptasi dalam proses pembelajaran. Pilihan yang paling memungkinkan diambil di masa pandemi adalah dengan menerapkan metode pembelajaran jarak jauh. Dalam kondisi pandemi, kelompok minoritas seperti peserta didik difabel di kelas berada di posisi terbelakang. Dalam kondisi yang baru dan penuh tantangan bagi semua pihak, pembelajaran jarak jauh yang melibatkan peserta didik difabel dalam setting pendidikan inklusif belum banyak diteliti. Tulisan ini berupaya untuk menggali data dan pengalaman penyelenggaraan pembelajaran jarak jauh di salah satu SMP inklusif di Kota Yogyakarta. Tulisan ini merupakan penelitian kualitatif dengan metode studi kasus. Data digali dari wawancara dengan pihak guru, peserta didik, dan orang tua di SMP Muhammadiyah 9 Yogyakarta. Teknik analisis dilakukan dengan analisis tematik. Dengan data yang diperoleh, tulisan ini menggambarkan bagaimana kesiapan serta pengalaman guru, peserta didik difabel, dan orang tuanya dalam melalui proses pembelajaran jarak jauh di masa pandemi.
Full Text:
PDFReferences
Andayani, & dkk. (2012). Model Pembelajaran Kampus Inklusif. Pusat Studi dan Layanan Difabel.
Apriani, A.-N., Suwandi, I. K., Ariyani, Y. D., & Sari, I. P. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter pada Masa New Normal Covid-19 melalui Flipped Classroom. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(2), 102–113. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i2.37909
Ariansyah, A. (2020, April 13). Presiden Tetapkan COVID-19 Sebagai Bencana Nasional. BNPB. https://bnpb.go.id/berita/presiden-tetapkan-covid19-sebagai-bencana-nasional
Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281. https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2941
Creswell, J. W. (2019). Research Design Pendekatan Metode Kkualitatif, Kuantitatif, dan Campuran (4th ed.). Pustaka Pelajar.
Folaimam, B. (2019). Aplikasi Evakuasi Bencana untuk Difabel. INKLUSI, 6(2), 339. https://doi.org/10.14421/ijds.060207
Ghong, M. J., & Almanshur, F. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Ar-Ruzz Media.
Gusty, S., Nurmiati, N., Muliana, M., Sulaiman, O. K., Ginantra, N. L. W. S. R., Manuhutu, M. A., Sudarso, A., Leuwol, N. V., Apriza, A., Sahabuddin, A. A., Hastuti, P., Setianto, A. Y., Metanfanuan, T., Uktolseja, L. J., Jamaludin, J., Gaspersz, S., Karwanto, K., Bungin, E. R., & Warella, S. Y. (2020). Belajar Mandiri: Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19. Yayasan Kita Menulis.
Krismadika, A. P. (2020). Implementasi Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19 di SD IT Al-Huda Wonogiri. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Maftuhin, A. (2020). COVID-19 dan Pembelajaran Ramah Difabel di Perguruan Tinggi. CSIS Commentaries.
Megawanti, P., Megawati, E., & Nurkhafifah, S. (2020). Persepsi Peserta Didik terhadap PJJ pada Masa Pandemi Covid-19. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2).
Muhammad, H. (2020, Desember). Menyiapkan Pembelajaran di Masa Pandemi: Tantangan dan Peluang. https://spab.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2020/07/Menyiapkan-Pembelajaran-di-Masa-Pandemi-1.pdf
Prasetyo, T., & Supena, A. (2021). Learning Implementation for Students with Special Needs in Inclusive Schools During the Covid-19 Pandemic. Musamus Journal of Primary Education, 90–103. https://doi.org/10.35724/musjpe.v3i2.3313
Prawiyogi, A. G., Purwanugraha, A., Fakhry, G., & Firmansyah, M. (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Pembelajaran Siswa di SDIT Cendekia Purwakarta. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1).
Raco, J. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik, dan Keunggulannya. Grasindo.
Ristiyanti, S. (2020). Aksesibilitas Pembelajaran Kimia di Sekolah Menengah Atas. INKLUSI, 7(2), 321. https://doi.org/10.14421/ijds.070207
Ro’fah, R., Hanjarwati, A., & Suprihatiningrum, J. (2020). Is Online Learning Accessible During COVID-19 Pandemic? Voices and Experiences of UIN Sunan Kalijaga Students with Disabilities. Nadwa, 14(1), 1–38. https://doi.org/10.21580/nw.2020.14.1.5672
Sakharina, I. K. (2020). Perlindungan Negara Bagi Pengungsi Pada Masa Pandemi Global COVID-19: Kajian Hukum Internasional. Al-Azhar Islamic Law Review, 2(2), 66–77. https://doi.org/10.37146/ailrev.v2i2.27
Sukmadinata, N. S. (2017). Metode penelitian pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.
UNICEF, WHO, & IFRC. (2020, March). Panduan informasi dan langkah pencegahan dan pengendalian coronavirus (COVID-19) di sekolah. https://www.unicef.org/indonesia/id/laporan/panduan-sekolah-untuk-pencegahan-coronavirus
Wibowo, D. E., Mahmudi, A., Pujiastuti, P., & Perdana, M. A. (2021). Persepsi Penggunaan Flipped Classroom di Sekolah Dasar selama Pandemi Covid 19. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(2), 114–126. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i2.37920
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v13i1.19445
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Sinta Ristiyanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.