Implementation of the 2013 Curriculum with a Scientific Approach in the Learning Process

Monika Septiana, Hindun Hindun

Abstract


This research aims to provide deeper insight into how the implementation of the 2013 Curriculum with a scientific approach is carried out at RA As-Sunbulah. This research used qualitative methods and was conducted at RA As-Sunbulah. The data collection techniques used in this research were interviews and documentation. The results of this research are that RA As-Sunbulah is one of the schools that has successfully implemented the 2013 Curriculum with a scientific approach. At RA As-Sunbulah, a scientific approach is implemented every day through a series of activities, starting from the introduction, core activities, to closing. By using this approach, RA As-Sunbulah not only focuses on developing students' intellectual aspects, but also emphasizes developing students' social, moral, spiritual and thinking skills. The aim is to shape students into individuals who are independent, creative, and able to face various challenges in everyday life.

 

Penelitian ini bertujuan untuk memberikan wawasan yang lebih mendalam tentang bagaimana implementasi Kurikulum 2013 dengan pendekatan saintifik dilakukan di RA As-Sunbulah. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dan dilakukan di RA As-Sunbulah. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara dan dokumentasi. Hasil Penelitian ini yaitu RA As-Sunbulah adalah salah satu sekolah yang telah berhasil menerapkan Kurikulum 2013 dengan pendekatan saintifik. Di RA As-Sunbulah, pendekatan saintifik diimplementasikan setiap hari melalui serangkaian kegiatan, mulai dari pendahuluan, kegiatan inti, hingga penutup. Dengan menggunakan pendekatan ini, RA As-Sunbulah tidak hanya berfokus pada pengembangan aspek intelektual siswa, tetapi juga menekankan pada pengembangan sosial, moral, spiritual, dan keterampilan berpikir siswa. Tujuannya adalah untuk membentuk siswa menjadi individu yang mandiri, kreatif, dan mampu menghadapi berbagai tantangan dalam kehidupan sehari-hari. 


Keywords


Curriculum 2013, Implementation, Learning Process, Raudhatul Athfal, Scientific Approach.

Full Text:

PDF

References


Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (E. D. Lestari (ed.)). CV Jejak.

Faudah, S. (2023). Penerapan Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Pada Siswa PAUD TK AL HIDAYAH Kolomayan 01. JURNAL BOCIL, 1(2). https://doi.org/https://doi.org/10.28926/bocil.v1i2.920.

Hamalik, O. (2007). Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum (B. Ramdhani (ed.); Pertama). PT Remaja Rosdakarya.

Hapudin, M. S. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran MENCIPTAKAN PEMBELAJARAN YANG KREATIF DAN EFEKTIF (Pertama). KENCANA.

Irianto, T. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Sekolah Dasar. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 13(1), 58–61. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/multilateralpjkr/article/view/6107/5017

Jumaeri, dkk. (2021). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. IQRO: Journal of Islamic Education, 1(1), 71–90. https://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/iqro/article/view/1869

Kurniaman, O., & N, L. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 Di Kelas Ii Sd Negeri 079 Pekan Baru. Jurnal Tunas Bangsa, 4(2). https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa/article/view/641/601

Kurniasih, N. (2018). IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 DAN PEMBELAJARAN PAI. III(2). https://pdfs.semanticscholar.org/5478/04d1a2071988c8ba49c86eada2fdac958f79.pdf

Lestari, E. T. (2020). Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Deepublish Publisher.

Mastur. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Di SMP. IPTPI : Ikatan Profesi Teknologi Pendidikan Indonesia, 4(1), 50–64. http://journal.uny.ac.id/index.php/jitp%0AIMPLEMENTASI

Mumu, & Danial, A. (2021). Implementasi Kurikulum Tersembunyi (Hidden Curriculum) Dalam Pembentukan Karakter Melalui Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekiawan Ilmiah PLS, 6(2). https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jpls/article/view/4236

Nurrizalia, M., & Nengsih, Y. K. (2022). Buku Ajar Pengelolaan Anak Usia Dini Jalur NonformaL (Muhsin (ed.)). Bening media publishing.

Parapat, A. (2020). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Edu Publisher

Rahelly, Y. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini ( PAUD ) Di Sumatera Selatan. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 381–390. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/JPUD.122 DOI:

Rahmawati, Y., Ismail, Y., & Anggraeni, D. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1). https://ejournal.upi.edu/index.php/tarbawy/article/view/19464

Rifai, A. (2019). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini di RA Miftahul Inayah Kabupaten Bandung. WALADUNA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2). https://jurnal.iailm.ac.id/index.php/waladuna/article/view/286/195

Suseno, T. (2017). DESAIN PENGEMBANGAN KURIKULUM 2013 DI MADRASAH (M. Toichah (ed.)). KENCANA

Suyadi dan Dahlia. (2014). Implementasi dan Inovasi Kurikulum Paud 2013 (Nita (ed.)). PT Remaja Rosdakarya.

Ulfadhilah, K., Nurlaela, N., & Sukiman, S. (2021). Implementasi Kurikulum 2013 (Terpadu) Di Ra Baiturrahman Bima Cirebon. Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1).

Umagap, S., Salamor, L., & Gaite, T. (2022). Hidden Curriculum ( Kurikulum Tersembunyi ) sebagai wujud pendidikan karakter ( Studi pada SMK Al-Wathan Ambon ). Jurnal Kewarganegaraan, 6(2). https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/3298

Yahya, M. S. (2013). Hidden Curriculum Pada Sistem Pendidikan Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (Stain) Purwokerto Tahun 2013. Jurnal Kependidikan, 1(1), 123–149. https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/535

Zakaki. (2022). Implementasi Kurikulum 2013dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah (Mi) Nw Tanak Mira Wanasaba. M A S A L I Q Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(6), 751–763. https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/masaliq/article/view/645/495




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v13i1.18943

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 monika septiana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/analytica/ 
 
Publisher:
Program Pascasarjana
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara