Pendidikan Ilmu Kalam dalam Pandangan Ismail Alfaruqi dan Hasan Hanafi

Nurdiani Nurdiani

Abstract


Kalam education should be based on the principles of justice and truth that are the foundation of Islamic teachings. In addition, kalam education should help one to understand social and political problems critically and develop appropriate solutions to overcome them. Hanafi and Al Faruqi are helping someone to understand the teachings of Islam comprehensively, strengthening faith and belief in religious teachings, and helping someone to understand and overcome social and political problems in a way that is in accordance with the principles of justice and truth which are the basis of Islamic teachings. This research uses Library Research, which is a research method that uses written sources such as books, journals, documents, or notes related to Kalam Science Education in the Views of Ismail Alfaruqi and Hasan Hanafi.


Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2008). Pemikiran Ismail Raji al-Faruqi (1921-1986) tentang islamisasi sains dan pengaruhnya terhadap pengembangan dasar-dasar filosofis pendidikan islam.

Apiyani, A. (2022). Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Guru Madrasah Dalam Meningkatkan Keprofesian. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 499–504.

Arifudin, O. (2018). Pengaruh Pelatihan Dan Motivasi Terhadap Produktivitas Kerja Tenaga Kependidikan STIT Rakeyan Santang Karawang. MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 2(3), 209–218.

Arifudin, O. (2019). Manajemen Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Perguruan Tinggi. MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(1), 161–169.

Arifudin, O. (2021). Implementasi Balanced Scorecard dalam Mewujudkan Pendidikan Tinggi World Class. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 767–775.

Bachtiar, A. S. (2013). Studi Komparatif Pemikiran Kalam Mu'tazilah dan Syi ‘ah Isna ‘Asyariyah tentang al-Usul Al-Khamsah (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Bahri, A. S. (2021). Pengantar Penelitian Pendidikan (Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.

Effendi, M. R. (2021). TEOLOGI ISLAM Potret Sejarah dan Perkembangan Pemikiran Mazhab Kalam. Literasi Nusantara.

Falah, R. Z., & Farihah, I. (2015). Pemikiran Teologi Hassan Hanafi. Fikrah, 3(1), 201-220.

Firmansyah, F. (2017). PEMIKIRAN KESEHATAN MENTAL ISLAMI DALAM PENDIDIKAN ISLAM. Journal Analytica Islamica, 6(1), 21-33.

Gufron, M. (2018). Transformasi Paradigma Teologi Teosentris Menuju Antroposentris: Telaah atas pemikiran Hasan Hanafi. Millati: Journal of Islamic Studies and Humanities, 3(1), 141-171.

Hanafiah, H. (2021). Pelatihan Software Mendeley Dalam Peningkatan Kualitas Artikel Ilmiah Bagi Mahasiswa. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 5(2), 213–220.

Minarti, S. (2022). Ilmu Pendidikan Islam: Fakta teoretis-filosofis dan aplikatif-normatif. Amzah.

Press, I. P. (2017). Kuliah Ilmu Kalam: Formula Meluruskan Keyakinan Umat di Era Digital. IAIN Pontianak Press.

Rahayu, Y. N. (2020). Program Linier (Teori Dan Aplikasi). Bandung : Widina Bhakti Persada.

Rifai, M. (2015). Klarifikasi Al-Alusi terhadap Ayat-Ayat Yang Terkesan Kontradiktif (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta).

Sulaeman, D. (2022). Implementasi Media Peraga dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 71–77.

Sahin, C. (2020). Integrasi Ilmu Kalam dan Tasawuf Menurut Said Nursi Dalam Tafsir Risâlah (Analisis Konsep Teospiritual dalam Al-Quran) (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta).

Ulum, B. (2016). Dinamika Ilmu Kalam Sunni. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(2), 22-33.

VF Musyadad. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1936–1941.

Wadi, S.(2012). Penafsiran sufistik Sa'id Hawwa dalam al-asas fi attafsir,UIN Syarif Hidayatullah Jakarta : Sekolah Pasca Sarjana.

Wan Ali, W. Z. K. (1994). Aliran al-Asy'ari dan al-Asy'ariyyah: perkembangan, pengaruh dan kesannya dalam dunia Islam dan alam Melayu. Malaysia Dari Segi Sejarah@ Malaysia In History, 22, 84-106.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v11i2.14056

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal Analytica Islamica

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/analytica/ 
 
Publisher:
Program Pascasarjana
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara