Meningkatkan Kemampuan Sikap Empati Anak Usia Dini Melalui Mendongeng Cerita Sejarah Islam

Erna Budiarti, Diana Earlyana Lesmana, Nor Annisa, Hataul Santy, Reni Rulita

Abstract


The ability to empathize is included in the scope of social and emotional development of children from an early age. Empathy is part of prosocial skills which is also part of freedom of conscience. The storytelling method is an appropriate method for developing character education in early childhood because through fairy tales it will attract children's attention to remember and understand the moral values and positive character that children need to have and develop in social life so that later children can adapt socially and acceptable in social interaction in society. The purpose of this study was to obtain an overview of increasing children's empathy skills through the application of the storytelling method. This research uses a type of qualitative research using the research method of literature review or literature study which contains theories that are relevant to the problems in the research taken by the researcher. The results of the study show that storytelling of Islamic history can increase empathy in early childhood. So it can be concluded that storytelling is an effective learning method in cultivating positive moral attitudes through messages conveyed by storytellers in accordance with Islamic teachings contained in the story. 


Full Text:

PDF

References


Anggraeni, D., & Rafiyanti, S. (2022). Pengaruh Dongeng terhadap Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2485–2490.

Apiyani, A. (2022). Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Guru Madrasah Dalam Meningkatkan Keprofesian. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 499–504.

Arifudin, O. (2018). Pengaruh Pelatihan Dan Motivasi Terhadap Produktivitas Kerja Tenaga Kependidikan STIT Rakeyan Santang Karawang. MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 2(3), 209–218.

Arifudin, O. (2020). Psikologi Pendidikan (Tinjauan Teori Dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.

Arifudin, O. (2021). Media Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Bandung : Widina Bhakti Persada.

Arifudin, O. (2022). Analysis Of Learning Management In Early Childhood Education. Technology Management, 1(1), 16–26.

Bahri, A. S. (2021). Pengantar Penelitian Pendidikan (Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.

Dewi et al. (2019). Pengaruh Metode Bercerita Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Kemampuan Empati Anak Kelompok B1 Tk Tunas Daud Kecamatan Denpasar Barat Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 7(1), 78–87.

Gunawan, G., OK, A. H., & Murtopo, M. (2019). Penerapan Animasi Interaktif Berbasis 2D Sebagai Media Pengenalan Planet Untuk Anak Usia DinI. JISTech (Journal of Islamic Science and Technology), 4(1).

Gusmayanti, E., & Dimyati, D. (2021). Analisis Kegiatan Mendongeng dalam Meningkatkan Perkembangan Nilai Moral Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 903–917

Hanafiah, H. (2021). Pelatihan Software Mendeley Dalam Peningkatan Kualitas Artikel Ilmiah Bagi Mahasiswa. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 5(2), 213–220.

Hariyanti, L. P., & Setyowati, S. (2014). Pengaruh metode bercerita terhadap kemampuan sosial emosional anak kelompok B di TK Cut Nyak Dien kota Mojokerto. PAUD Teratai, 1–7.

Iis, N. (2012). Pengembangan Empati Anak Usia Dini Melalui Mendongeng Di Taman Kanak-Kanak Asyiyah Pariaman. Jurnal Ilmiah Pesona Paud, 1(4), 1–11.

Irwansyah, R. (2021). Perkembangan Peserta Didik. Bandung : Widina Bhakti Persada.

Na’im, Z. (2021). Manajemen Pendidikan Islam. Bandung : Widina Bhakti Persada.

Patilima. (2022). Analisis Kebijakan Hukum Perlindungan Anak. Bekasi: Panca Sakti Bekasi University Press.

Pertiwi, K. S. (2020). Hasil Kemampuan Empati Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Menggunakan Media E-Bigbook. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 156-165.

Rahayu, Y. N. (2020). Program Linier (Teori Dan Aplikasi). Bandung : Widina Bhakti Persada.

Sinurat, J. (2022). Pengembangan Moral & Keagamaan Anak Usia Dini. Bandung: CV Widina Media Utama.

Sofyan, Y. (2020). Peranan Konseling Dosen Wali Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa Di Perguruan Tinggi Swasta Wilayah LLDIKTI IV. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 10(2), 237–242.

Setiani, R. (2021). Keefektifan Media Cerita Fabel Terhadap Empati Anak (Eksperimen di Kelompok B Taman Kanak-Kanak Terpadu Asy Syaffa’1 Kota Magelang). Tunas Cendekia, 4, 210–221.

Sulaeman, D. (2022). Implementasi Media Peraga dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 71–77.

Ulfah. (2019). Peran Konselor Dalam Mengembangkan Potensi Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 1(1), 92–100.

Ulfah, U. (2022). Kepemimpinan Pendidikan di Era Disrupsi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 153–161.

Utami, D. (2019). Upaya peningkatan kemandirian anak melalui metode bercerita. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(1), 1-12.

Winangsih, W., Yuniarti, L., & Aprianti, E. (2018). Meningkatkan Sikap Empati Melalui Metode Mendongeng Pada Anak Usia Dini. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 1(3), 42-47.

Zava, F., Sette, S., Baumgartner, E., & Coplan, R. J. (2021). Shyness and empathy in early childhood: Examining links between feelings of empathy and empathetic behaviours. British Journal of Developmental Psychology, 39(1), 54–77.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v11i2.13914

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal Analytica Islamica

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/analytica/ 
 
Publisher:
Program Pascasarjana
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara