Problematika Guru dalam Penyusunan Perangkat Pembelajaran Daring Dimasa Pandemi Covid-19 di SMP Binajaya, Bantul

Rizki Akmalia, Heri Kurnia

Abstract


The purpose of this research is to improve the teacher's understanding of learning devices, in this study describes the problem of teachers in compiling learning devices, obstacles. faced by teachers as well as the efforts made by teachers in overcoming these obstacles. The method used in this study is a method of kualiatative descriptive using three instruments, namely: Observation, interview and documentation used to data collection. The results of the study can be concluded: first, educators at Binajaya Junior High School can understand the purpose, purpose,and  function  of  learning  devices  that  include  syllabus, RPP, teaching materials, media learning and  assessment. Second, the problems faced by educators in Binajaya Junior High School in compiling learning devices are, (1) there are still teachers who do not compile RPP, (2) Teachers difficulty in determining the allocation of time, learning methods and indicators of competency achievement, (3) Teachers still find it difficult to make problem instruments for assessment, (4) And teachers still rarely make learning media only use existing ones. Third, the obstacles faced by teachers include: (1) time constraints, and busy teachers, (2) diverse   student conditions, (3) teaching experiences that are less. The efforts made by The Master inthe nature of the preparation of learning devices are: (1) seeking information from the internet, (2) conducting discussions with fellow Teachers, (3) Teachers hcurrent always learn, (4) School hcurrent is able to always facilitate or equip the Teachers with trainings.


Full Text:

PDF

References


A, A., Kristiawan, M., & Eddi, S. (2020). Pengaruh Motivasi Kerja dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidik, 1-11.

Akbar, I. R., & Wiguna, M. (2020). Hubungan Motivasi Terhadap Prestasi Kerja Guru Pada SMK YAPAI Parung. JENIUS, 67-88.

Akmalia, R. (2022). Intensitas motivasi berprestasi melalui pembelajaran daring. Pionir: jurnal pendidikan, 10(3)

Akmalia, R. (2022). Intensitas Motivasi Berprestasi Melalui Pembelajaran Daring. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(3).

Amalda, N., & Prasojo, L. D. (2018). Pengaruh motivasi kerja guru, disiplin kerja guru, dan kedisiplinan siswa terhadap prestasi belajar siswa. Majanerial, 15-25.

Aprida, Y., Fitria, H., & Nurkhalis, N. (2020). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Konerja Guru. Jurnal Edu, 16-26.

Batanani, M. (2017). Pengaruh Kepeminmpinan Kepala Sekolah Terhadap Kompetensi Guru dalam Mewujudkan Efektivitas Pembelajaran. UNIGA, 88-95.

D, D., & Sarino, A. (2018). Gaya Kepemimpinan Situasional Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru sebagai Determinan Kinerja Guru. Manajerial, 67-76.

Dewi, R. (2018). Kemampuan Profesional Guru Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Mengajar Guru Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 11-18.

Dewi, R. S. (t.thn.).

Elvira, E., Amaliya, N. D., Dalimunthe, N. A., Putri, N. A., & Akmalia, R. (2022). Proses Pembelajaran Daring Guru MI di Era Covid-19 (Studi Kasus Guru MIS Ujung Batu-Sosa, Kabupaten Padang Lawas). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 183-188.

Elvira, E., Amaliya, N. D., Dalimunthe, N. A., Putri, N. A., & Akmalia, R. (2022). Proses Pembelajaran Daring Guru MI di Era Covid-19 (Studi Kasus Guru MIS Ujung Batu-Sosa, Kabupaten Padang Lawas). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 183-188.

fatikhah, N. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Motivasi Dan Etos Kerja Guru Di Sekolah Menengah Atas Negeri Bareng Jombang. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 54-63.

Fikri, M. H., & Nasution, L. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Efektivitas Sekolah di SMA Negeri 2 Medan. Peneliti, 15-25.

Firmawati, Y., & Usman, N. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 25-32.

Hakim, A. R., & Muhdi, M. (2020). Motivasi Kerja Dan Kompensasi Terhadap Kepuasan Kerja Guru Smk Swasta Di Wilayah Timur Kabupaten Pemalang. Pendidikan Ilmu Sosial, 54-63.

Hardono, H., & Haryono, H. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Supervisi Akademik, dan Motivasi Kerja dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Education, 16-26.

Harefa, D. (2020). Pengaruh Anatar Motivasi Kerja Guru IPA dan Disiplin dengan Prestasi Kerja. Aksara, 30-40.

Hartanti, A., Arafat, Y., & Yuningsih, T. (2018). Pengaruh kompetensi profesional guru dan motivasi kerja terhadap kinerja guru di sekolah menengah kejuruan. Pendidik, 49-58.

Imansyah, M., & Arafat, Y. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Pasrtisipasi Komite Sekolah terhadap Kinerja Guru. Aksara, 30-46.

Jaelani, A., fauzi, H., Aisyah, & Zaqiyah, A. Y. (2021). enggunaan media online dalam proses kegiatan belajar mengajar pai dimasa pandemi covid-19 (Studi Pustaka dan Observasi Online). IKA PGSD, 1-16.

Jannah, A. R., & Kardoyo, K. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Biaya Pendidikan, Komite Sekolah, Budaya Sekolah Terhadap Kinerja Sekolah. Education, 21-38.

Juniarti, E., Ahyani, N., & Ardiansyah, A. (2020). Pengaruh kepemimpinan Kepala Skeolah dan Displin Guru Terhadap Kinerja Guru. Education, 21-31.

Kaiman, K., Arafat, Y., & Mulyadi, M. (2020). Pengaruh kepemimpinan Kepala Sekolah dan Pengawasan Pengawas Sekolah terhadap Kinerja Guru. Education, 33-43.

Khadaffi, Jufriyadi, & Kurnia. (2021). Aplikasi Smart School Untuk Kebutuhan Guru Di Era New Normal (Studi Kasus: SMA Negeri 1 KRUI). Jurnal Teknologi, 66-86.

Khafi, A. (2020). Tantangan Dan Harapan Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid 19,” … J. Pemikir. dan Pendidik. Dasar Islam. Pemikir, 19-27.

Komar, A. (2020). Peningkatan Kinerja Guru Berbasis Budaya Sekolah dan Motivasi Kerja Guru. Al-Ta'lim, 36-42.

Mbuik, H. B. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah di SD. Indonesian Journal Prim, 22-30.

Melinda, M., & Suganda, V. A. (2021). Analisis Problematika Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Terpadu Kurikulum 2013 pada masa Pandemi Covod 19 di SDN 139 Palembang. Repository. uinsri.ac.id, 1-20.

Purwako, S. (2018). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah, komitmen guru, disiplin kerja guru, dan budaya sekolah terhadap kinerja guru SMK. Akuntabilitas, 67-84.

Ramdani, A., & Jufri, W. (20210). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Masa Pandemi Covid 19 untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Pendidikan, 29-36.

Rifai, M. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Disiplin Kerja Guru di SD Negeri 060794 Kecamatan Medan Area. Jurnal manajemen Pendidikan dan Keislaman, 67-84.

Russamsi, Y., Hadian, H., & Nurlaleli, A. (2020). Pengaruh kepemimpinan Kepala Sekolah dan Peningkatan Profesional Guru Terhadap Kinerja Guru di Masa Pandemi Covid 19. Joornal of , 41-51.

Setiono, P., Handayani, E., & Selvia, S. (2020). Strategi Guru dalam Pembelajaran daring pada Masa pandemi Covod 19 di Sekolah Dasar. JURDIKDAS, 14-25.

Simarmata, R. H. (2020). Upaya Peningkatan Motovasi Konerja Guru Sekolah Dasar. Bahana Manajerial, 10-28.

Sugiyono. (2021). Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah untuk Mengoptimalkan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) Kunjungan Rumah di Masa Pandemi Covid-19. JIRA, 18-29.

Suwarti, S. (2021). Strategi Guru dalam Menerapkan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid 19 dapat Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik. JIEMAR, 23-34.

Syafrin, S., & Muslimah, M. (2020). Problematoka Pembelajaran E-learning di Masa Pandemi Covid 19 bagi Santri Pondok Pesantren Al-Hasyimiyah. Al-Qiyam, 24-39.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/al-irsyad.v11i2.11096

Refbacks

  • There are currently no refbacks.