Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Motivasi Kerja Guru di SMP Negeri 1 Kota Pematangsiantar
Abstract
In an effort to improve the quality and quality of education, teacher performance is the main target. Furthermore,there needs to be serious and deep attention to improving teacher performance from various related parties such as principals, school stakeholders, supervisors,and the Minister of Education andCulture. Theperformance of the teacher can be influenced by several factors, one of which is the leadership of the Principal. If the better and conducive the leadership of a Principal, the better the motivation of the work of teachers who are in the scope of the School and its leadership. This research was conducted to find out how much influence the leadership of the principal has on the motivation of teachers at SMPN 1 Pematangsiantar city. The method used in this study is a qualitative method. The results of the study, are: 1. The leadership of the principal greatly affects the performance of teachers. Which means that the more conducive the leadership presented by the principal, the better the performance of the teachers. 2. A teacher's work motivation can also affect how high he or she performs. Which means that the better and higher the motivation of the teacher's work to carry out his duties and responsibilities, the better the performance he does. 3. There is also a significant influence between the leadership of the principal with work motivation that equally affects and can improve teacher performance. Therefore, the better the leadership of the principal and work motivation, the higher the performance of the teacher.
Full Text:
PDFReferences
A, A., Kristiawan, M., & Eddi, S. (2020). Pengaruh Motivasi Kerja dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidik, 1-11.
Akbar, I. R., & Wiguna, M. (2020). Hubungan Motivasi Terhadap Prestasi Kerja Guru Pada SMK YAPAI Parung. JENIUS, 67-88.
Amalda, N., & Prasojo, L. D. (2018). Pengaruh motivasi kerja guru, disiplin kerja guru, dan kedisiplinan siswa terhadap prestasi belajar siswa. Majanerial, 15-25.
Aprida, Y., Fitria, H., & Nurkhalis, N. (2020). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Konerja Guru. Jurnal Edu, 16-26.
Batanani, M. (2017). Pengaruh Kepeminmpinan Kepala Sekolah Terhadap Kompetensi Guru dalam Mewujudkan Efektivitas Pembelajaran. UNIGA, 88-95.
D, D., & Sarino, A. (2018). Gaya Kepemimpinan Situasional Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru sebagai Determinan Kinerja Guru. Manajerial, 67-76.
Dewi, R. (2018). Kemampuan Profesional Guru Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Mengajar Guru Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 11-18.
Dewi, R. S. (t.thn.).
fatikhah, N. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Motivasi Dan Etos Kerja Guru Di Sekolah Menengah Atas Negeri Bareng Jombang. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 54-63.
Fikri, M. H., & Nasution, L. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Efektivitas Sekolah di SMA Negeri 2 Medan. Peneliti, 15-25.
Firmawati, Y., & Usman, N. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 25-32.
Hakim, A. R., & Muhdi, M. (2020). Motivasi Kerja Dan Kompensasi Terhadap Kepuasan Kerja Guru Smk Swasta Di Wilayah Timur Kabupaten Pemalang. Pendidikan Ilmu Sosial, 54-63.
Hardono, H., & Haryono, H. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Supervisi Akademik, dan Motivasi Kerja dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Education, 16-26.
Harefa, D. (2020). Pengaruh Anatar Motivasi Kerja Guru IPA dan Disiplin dengan Prestasi Kerja. Aksara, 30-40.
Hartanti, A., Arafat, Y., & Yuningsih, T. (2018). Pengaruh kompetensi profesional guru dan motivasi kerja terhadap kinerja guru di sekolah menengah kejuruan. Pendidik, 49-58.
Imansyah, M., & Arafat, Y. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Pasrtisipasi Komite Sekolah terhadap Kinerja Guru. Aksara, 30-46.
Jannah, A. R., & Kardoyo, K. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Biaya Pendidikan, Komite Sekolah, Budaya Sekolah Terhadap Kinerja Sekolah. Education, 21-38.
Juniarti, E., Ahyani, N., & Ardiansyah, A. (2020). Pengaruh kepemimpinan Kepala Skeolah dan Displin Guru Terhadap Kinerja Guru. Education, 21-31.
Kaiman, K., Arafat, Y., & Mulyadi, M. (2020). Pengaruh kepemimpinan Kepala Sekolah dan Pengawasan Pengawas Sekolah terhadap Kinerja Guru. Education, 33-43.
Komar, A. (2020). Peningkatan Kinerja Guru Berbasis Budaya Sekolah dan Motivasi Kerja Guru. Al-Ta'lim, 36-42.
Mbuik, H. B. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah di SD. Indonesian Journal Prim, 22-30.
Purwako, S. (2018). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah, komitmen guru, disiplin kerja guru, dan budaya sekolah terhadap kinerja guru SMK. Akuntabilitas, 67-84.
Rifai, M. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Disiplin Kerja Guru di SD Negeri 060794 Kecamatan Medan Area. Jurnal manajemen Pendidikan dan Keislaman, 67-84.
Russamsi, Y., Hadian, H., & Nurlaleli, A. (2020). Pengaruh kepemimpinan Kepala Sekolah dan Peningkatan Profesional Guru Terhadap Kinerja Guru di Masa Pandemi Covid 19. Joornal of , 41-51.
Simarmata, R. H. (2020). Upaya Peningkatan Motovasi Konerja Guru Sekolah Dasar. Bahana Manajerial, 10-28.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/al-irsyad.v11i2.11090
Refbacks
- There are currently no refbacks.