Peningkatan Kinerja Pelaku Industri Rumah Tangga Kreatif Melalui Kemampuan Inovasi Dan Branding Produk Literasi Melalui Teknologi Dan Pengenalan Peluang Bisnis
Abstract
The biggest problems faced by home industry players are difficulties in marketing products and lack of skills in using technology as well as a lack of product quality assurance which causes difficulties in accessing a wider market. The aim of this service is to improve the performance of creative home industry players through innovation capabilities and product branding through technological literacy and recognition of business opportunities. The method used in this service starts from the planning process, implementing activities and monitoring evaluation. In the process of implementing activities in the form of providing training using lecture and discussion methods as well as mentoring to participants. This program was carried out by a team of ITSK Lecturers and Students Sugeng Hartono with the target being household food industry players who are members of ASEMKESUR in Solo Raya. The results of this program are that household food industry players obtain a PIRT licensing certificate as a quality guarantee for business products and use digital platforms to support the progress of their business.
Keywords: Bookkeeping System, Micro Small And Medium Enterprises, PIRT Licensing
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al Falih, M. S., Rizqi, R. M., & Ananda, N. A. (2019). Pengelolaan Keuangan dan Pengembangan Usaha Pada Usaha Mikro Kecil Menengah (Studi Kasus Pada Umkm Madu Hutan Lestari Sumbawa) (Vol. 2, Issue 1). http://jurnal.uts.ac.id
Anatan, L., & Ellitan, L. (2023). Inovasi Adaptif UMKM di Era Normal Baru. https://www.researchgate.net/publication/368607688
Anggriani Saputri, S., Berliana, I., Nasrida, M., Ekonomi Dan Bisnis, F., & Palangka Raya, U. (2023). Peran Marketplace dalam meningkatkan Daya Saing UMKM di Indonesia. Knowledge: Jurnal Inovasi Hasil Penelitian Dan Pengambangan, 3(1), 69–75.
Badan Pengawas Obat dan Makanan RI. (2018). Pedoman Pemberian Sertifikat Produksi Pangan Industri Rumah Tangga.
Cahyadi, R. T., Lembut, I., Oktariani, F., Pratama, B., & Chung, U. M. (2023). Sawala: Jurnal pengabdian Masyarakat Pembangunan Sosial, Desa dan Masyarakat Volume 4 Nomor 2 Agustus 2023 Halaman 69-78
Herlina, N., & Yulia, A. (2020). Strategi Peningkatan Ekonomi Masyarakat Miskin melalui Legalitas Produk Panga Industry Rumah Tangga (Home Industry).
Irna, T. L., Syahputra, O., & Almanna Jesita. (2022). Pelatihan Pembukuan Sederhana bagi pelaku UMKM di Kelurahan Kampung Baru, Kecamatan Medan Maimun. Jurnal Pengabdian Deli Serdang, 1(2), 1–6.
Joko Iskandar, O., Prasetya, A., & Fitriyasari, M. (2022). Penguatan Strategi Marketing Industri Kreatif Masyarakat (UMKM) melalui Branding Design. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 02(03), 1509–1514. https://stp-mataram.e-journal.id/Amal
lestari TRP. (2020). Penyelenggaraan Keamanan Pangan sebagai Salah Satu Upaya Perlindungan Hak Masyarakat sebagai Konsumen. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 11(1), 57–72. https://doi.org/10.22212/aspirasi.v11i1.1523
Murdhaningsih, D., Rahman, A., Aisanafi, Y., Sofiana, N., & Rahmawati, S. (2022). Pencatatan Keuangan Sederhana (Penerimaan Kas) bagi Usaha Mikro Kecil Menengah. In JMS: Jurnal Masyarakat Siber (Vol. 1, Issue 1). https://jurnal.unsia.ac.id/index.php/jms/index
Murwadji, T., & Saraswati, A. (2019). Peningkatan Kapasitas Bisnis Usaha Mikro kecil melalui Sertifikasi Produk Pangan Industri Rumah Tangga. Jurnal Poros Hukum Padjajaran, 1(1), 13–31. https://doi.org/10.23920/jp
Nofal, M. I., Al-Adwan, A. S., Yaseen, H., Abdulraheem, G., & Alsheikh, A. (2020). Digital marketing effect to intention to domestic tourism during COVID-19 in Jordan. Periodicals of Engineering and Natural Sciences, 8(4), 2471–2483.
Rokayah, A. F., & Ayu, D. P. (2023). Implementasi UU Nomor 33 Tahun 2014 tentang Jaminan Produk halal pada produk Makanan UMKM di desa Ploso Kabupaten Pacitan. Journal of Sharia Economic Law, 1(1), 45–52. https://doi.org/10.37680/jshel.v1i1.2324
Rokhmah, B. E., & Yahya, I. (2020). Tantangan, kendala dan Kesiapan Pemasaran Online UMKM di desa Nglebak, Kecamatan Tawangmangu, Kabupaten Sukoharjo. In Jurnal Manajemen Zakat dan Wakaf (Vol. 1, Issue 1).
Sanggrama EB, Rachmat RS, & Se Tin. (2020). Sebuah Solusi untuk Perkembangan UMKM di Indonesia Rhaisya Setiawati Rachmat Se Tin. 12(1), 146–158. http://journal.maranatha.edu
Sarwandianto, A., Ariyani, L., & Susano, A. (2022). Sosialisasi Pintar dalam Belanja Online di Marketplace pada RT.12, RW. 14, Kelurahan Tugu. Kapas : Kumpulan Artikel Pengabdian Masyarakat, 1(2), 111–117.
Setyawati, Y., & Hermawan, S. (2018). Persepsi Pemilik dan Pengetahuan Akuntansi Pelaku Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) atas Penyusunan Laporan Keuangan. Riset Akuntansi Dan Keuangan Indonesia, 3(2), 161–204.
Setiawati, I., & Widyartati, P. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Online terhadap Peningkatan Laba UMKM.
Syaula, M., Amelia, O., & Pramono, C. (2023). Analisis Pengelolaan keuangan UMKM untuk Meningkatkan Ekonomi setelah Pandemi di Desa Kota Pari. Jurnal Bisnis Net, 6(1), 9–15.
Wardiningsih, R., Wahyuningsih, B. Y., & Sugianto, R. (2020). pelatihan Pembukuan Sederhana bagi palku Usaha Kecil (Mikro) di Dusun Bore Desa Kopang Rembiga Kecamatan Kopang Lombok Tengah. In PENSA : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 2, Issue 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/adzkia.v4i1.18254
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Abdi Mas Adzkia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Abdi Maz Adzkia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.