PENANAMAN KARAKTER MELALUI PENDEKATAN SOSIOLOGI PENDIDIKAN PADA SISWA ASRAMA INSAN CENDIKIA BOARDING SCHOOL (ICBS) MIN 1 BANYUMAS

Muhammad Hafidza Daffa Nurdiansyah, Muh. Hanif

Abstract


Character education in boarding school environments plays a crucial role in shaping students' morality and social identity. This study explores the implementation of character-building strategies based on an educational sociology approach among sixth-grade students at the Insan Cendikia Boarding School (ICBS) Dormitory of MIN 1 Banyumas. Using a qualitative case study method, data were collected through participant observation, in-depth interviews, and documentation. The results indicate that strategies such as habituation, role modeling, group norm reinforcement, communicative approaches, and local culture effectively instill values like discipline, responsibility, cooperation, empathy, and social care. The findings underscore the importance of integrating social dynamics and regional cultural values into character education, presenting an innovative approach to building students' moral foundations through sustainable collective experiences.


Keywords


Character education, educational sociology, boarding school

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Syakir Media Press. https://repository.ung.ac.id/get/karyailmiah/8793/Buku-Metode-Penelitian-Kualitatif.pdf

Agus Siswadi, G., & Putri, K. (2023). Telaah Filosofis Pendidikan Progresivisme John Dewey Dan Relevansinya Dalam Pembentukan Karakter Pada Anak Usia Dini. Widya Kumara Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 1–13. https://www.researchgate.net/profile/Gede-Agus-Siswadi/publication/371869809_TELAAH_FILOSOFIS_PENDIDIKAN_PROGRESIVISME_JOHN_DEWEY_DAN_RELEVANSINYA_DALAM_PEMBENTUKAN_KARAKTER_PADA_ANAK_USIA_DINI/links/649a438eb9ed6874a5dcef26/TELAAH-FILOSOFIS-PENDIDIKAN-PR

Andiani, L., Solihat, Y. N., Lestari, T. D., Bandawati, S., & Halimatussa’diyah. (2024). Strategi Guru Melalui Pendekatan Sosiologi Dalam Penanaman Karakter Peserta Didik. Literasi: Journal of Innovation Literacy Studies, 1(1), 40–51. https://ejournal.alfarabi.ac.id/index.php/literasi/article/view/511

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Faiz, F. R. F., Nurhadi, N., & Rahman, A. (2021). Pembentukan Sikap Disiplin Siswa Pada Sekolah Berbasis Asrama. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 309–326. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.902

Febrian, V., & Harmanto, H. (2022). Strategi Penanaman Karakter Mandiri Dan Disiplin Melalui Metode Pembiasaan Di Smpn 3 Peterongan Jombang. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 10(2), 412–426. https://doi.org/10.26740/kmkn.v10n2.p412-426

Hanafiah, Tentrem Mawati, A., & Arifudin, O. (2022). Implementation Of Character Strengthening In Boarding School Students. International Journal of Education and Digital Learning, 1(2), 49–54. https://ij.lafadzpublishing.com/index.php/IJEPD/index

Hanif, M., & Barokah, N. I. (2025). Peran Faktor Emosional Dan Kognitif Dalam Membentuk Dinamika Kepribadian Religius. Jurnal Studia Insania, 13(1), 1–22. https://doi.org/https://doi.org/10.18592/jsi.v13i1.15532

Harefa, L., Sendratari, L. P., & Syahrin, A. A. (2025). Strategi dan Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Sosiologi di SMAS Muhammadiyah 2 Singaraja. JURNAL SYNTAX IMPERATIF : Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 6(1), 50–63. https://doi.org/10.54543/syntaximperatif.v6i1.643

Hasan, M. Z., & Abidin, M. (2024). Peran dan Strategi Penanaman Nilai Moderasi Beragama di Pondok Pesantren Nurul Jadid. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(7), 6769–6774. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i7.5270

Indriani. (2024). Sosiologi pendidikan dalam membentuk karakter seorang anak. Jurnal Sosiologi Pendidikan Dan Pendidikan IPS(SOSPENDIS), 2(1), 49–54. http://sospendis.com/index.php/1/article/view/27

Jannah, A. (2023). PERAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBINA KARAKTER RELIGIUS SISWA SEKOLAH DASAR. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2). https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10090

Kusrini, E., & Hanif, M. (2024). Menguatkan Pendidikan Karakter dengan Melibatkan Kegiatan Pembiasaan dalam Program Paket C (Ketaraan SMA) di Lembaga PKBM Marsudi Karya Beji Kecamatan Kedungbanteng. Global: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(1), 11–19. https://doi.org/10.37985/wdd9ve37

Kuswantara, H. (2023). Pendidikan Karakter dan Kaitannya dengan Budaya: Studi tentang Pengaruh Budaya dalam Membentuk Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(3), 183–191. http://journal.ummat.ac.id/index.php/pendekar

Martina, Y., & Hermon, D. (2022). Urgensi pembelajaran sosiologi dalam memperkuat nilai-nilai karakter siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(4), 691–695. https://jurnal.iicet.org/index.php/jrti/article/view/2343%0Ahttps://jurnal.iicet.org/index.php/jrti/article/download/2343/1263

Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Harfa Creative. http://repository.uinsu.ac.id/19091/1/buku metode penelitian kualitatif.Abdul Fattah.pdf

Norliani, Seneru, W., Fitrisiswanty, Vanchapo, A. R., Kholis, N., & Hamirul. (2023). Analisis Pendekatan Sosiologis Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Madrasah Aliyah Negeri 1 Kota Baubau. Journal on Education, 06(01), 1–54. https://eprints.umm.ac.id/94465/

Nugroho, S. S., & Hanif, M. (2024). Manajemen Kurikulum Terpadu untuk Meningkatkan Karakter Religius Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 27064–27077. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/16669/12352

Rasyid, F. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif: Teori, Metode, dan Praktek. IAIN Kediri Press. https://repository.iainkediri.ac.id/859/1/buku metode penelitian FATHOR RASYID.pdf

Rodja, Z., Nuraini Salsabila, Nindia Monita Br Ginting, & Vinsensia Carolin Purba. (2023). Peran Sosiologi Pendidikan dalam Menguatkan Karakter Siswa melalui Manajemen Pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Kebudayaan Dan Agama, 1(3), 31–41. https://doi.org/10.59024/jipa.v1i3.242

Rusmanto, R., & Hanif, M. (2024). Pendidikan Holistik untuk Pengembangan Karakter di SD Islam Bustan El Firdaus. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(8), 9100–9110. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i8.5261

Saifullah, A., & Hanif, M. (2024). Metode Pembiasaan Dan Keteladanan Untuk Mendidik Karakter Siswa Di Smp It Mutiara Ilmu Sokaraja. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 1861–1864. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.30259

Santika Virdi, Husnul Khotimah, & Kartika Dewi. (2023). Sosiologi Pendidikan Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 2(1), 162–177. https://doi.org/10.55606/protasis.v2i1.86

Siswanto, S., Nurmal, I., & Budin, S. (2021). Penanaman Karakter Religius Melalui Metode Pembiasaan. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1. https://doi.org/10.29240/jpd.v5i1.2627

Sulistiawati, A., & Nasution, K. (2022). Upaya Penanaman Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Telaah Pendekatan Struktural Fungsional Talcott Parsons. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 24–33. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1839

Syaifullah, S., & Waluyati, I. (2024). Peran Strategis Guru Dalam Mengimplementasikan Pendidikan Karakter Pada Era Kurikulum Merdeka di SMAN 3 Wera. EDU SOCIATA ( JURNAL PENDIDIKAN SOSIOLOGI ), 7(2), 556–562. https://doi.org/10.33627/es.v7i2.2857

Ultavia, A., Jannati, P., Malahati, F., Qathrunnada, & Shaleh. (2023). Kualitatif : Memahami Karakteristik Penelitian Sebagai Metodologi. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 341–348. https://doi.org/10.46368/jpd.v11i2.902

Widodo, S., Ladyani, F., Asrianto, L. O., Rusdi, Khairunnisa, Lestari, S. M. P., Wijayanti, D. R., Devriany, A., Hidayat, A., Dalfian, Nurcahyati, S., Sjahriani, T., Armi, Widya, N., & Rogayah. (2023). Buku Ajar Metode Penelitian. CV. Science Techno Direct. https://repository.binawan.ac.id/3303/1/Buku Ajar Metode Penelitian Full_compressed Highlighted.pdf

Zuliani, R., Apriliyani, D., & Kurnia, L. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Sekolah Dasar. ANWARUL, 3(5), 915–924. https://doi.org/10.58578/anwarul.v3i5.1420




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jisa.v8i2.25285

Copyright (c) 2025 Muhammad Hafidza Daffa Nurdiansyah, Muh. Hanif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by