THE ROLE OF ACEHNESE ULAMA IN THE SUFISM, TAUHID, AND FIQH STUDY MOVEMENT: Historical and Contextual Perspectives
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Abdul Hadi. (2014). Dinamika Sistem Institusi Pendidikan Di Aceh. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 2(3), 179–194. http://www.journal.scadindependent.org/index.php/jipeuradeun/article/view/48%3E. Date accessed: 29 may 2024.
Akbar, A., & Ismail, H. (2018). Metode Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren Daarun Nahdhah Thawalib Bangkinang. Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman, 17(1), 21. https://doi.org/10.24014/af.v17i1.5139
Albi, A. T., & Tanjung, M. (2023). Potret Kajian Islam Ma’had Madinatuddiniyah Sirajul Muna. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 6(4), 377–388. https://doi.org/10.37329/kamaya.v6i4.2722
Alfisyah, A. (2016). Pengajian Perempuan Ar-Rahmah Sekumpul Martapura. Jurnal Socius, 5(1). https://doi.org/10.20527/jurnalsocius.v5i1.3321
Alqazir, R. (2021). Peran Pemerintah Aceh Dalam Menanggulangi Penyebaran Aliran Sesat Di Aceh (1976-2016). JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 6, 22–35.
Alwi, R. (2024). Penguatan Pendidikan Sosial Masyarakat Dalam Pengamalan Ibadah. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 10(3), 972–982.
Amelda, W. (2024). Syekh Abdul Rauf Al-Sinkili : Kontribusi Terhadap Salik Buta Salik buta adalah istilah yang mendapat banyak perhatian di Aceh . Status tersebut dikaitkan prinsip Islam , dan berbeda dengan praktik keagamaan yang umum dilakukan oleh umat Islam keseluruhan . 2(1), 1–25.
AR, N. (2023). Literasi Manuskrip Tasawuf. An-Nahdah Al-’Arabiyah, 3(1), 59–77. https://doi.org/10.22373/nahdah.v3i1.2331
Ardiansyah, Fadriati, S. (2022). Pola Interaksi Dan Komunikasi Sosial Guru dan Santri Dalam Pembelajaran Kitab Kuning Berbasis PAIDi Madrasah Tarbiayah Islamiyah (MTI) Candung Kabupaten Agam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.
Arifin, M., & @ Hambali, K. B. M. K. (2016). Islam Dan Akulturasi Budaya Lokal Di Aceh (Studi Terhadap Ritual Rah Ulei Di Kuburan Dalam Masyarakat Pidie Aceh). Jurnal Ilmiah Islam Futura, 15(2), 251. https://doi.org/10.22373/jiif.v15i2.545
Aseri, M. (2022). Manajemen Pembelajaran Fiqih di Sekolah dan Madrasa Bagi Guru Pendidikan Agama Islam. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 229. https://doi.org/10.35931/am.v6i2.920
Astuti, S. (2017). Agama, Budaya dan Perubahan Sosial Perspektif Pendidikan Islam di Aceh. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 7(1), 23. https://doi.org/10.22373/jm.v7i1.1900
Audia, Q. T., & Herni, Z. (2024). Pembelajaran TASTAFI ( Tasawuf , Tauhid , dan Fikih ) dan Pembinaan Karakter Islami Kaum Ibu di Majelis Taklim Berkah Sekumpul. 7, 8–20.
Badaruddin, F., & Mahyuddin, M. K. (2021). Autoriti Sanad Tarekat dan Peranannya dalam Ilmu Tasawuf. International Journal of Islamic Thought, 20, 34–44. https://doi.org/10.24035/ijit.20.2021.208
Basri, B. (2022). Eksistensi Dayah Di Aceh Masa Kolonialisme Sampai Orde Baru (1900-1998). AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 61–76. https://doi.org/10.47498/tadib.v14i1.1086
Bintang, R. U., Nugraha, M. A., & Azis, A. (2024). Peran Adat Alas dalam Perkembangan Kaum Muda di Aceh Tenggara. Polyscopia, 1(1), 26–31. https://doi.org/10.57251/polyscopia.v1i1.1236
Budi Handoyo. (2022). Konsep Wahdatul Wujud dalam Pandangan Syekh Syamsuddin As-Sumatrani. Ta’wiluna: Jurnal Ilmu Al-Qur’an, Tafsir Dan Pemikiran Islam, 3(1), 127–152. https://doi.org/10.58401/takwiluna.v3i1.758
Dhuhri, S. (2017). Aceh Serambi Mekah (Studi tentang Peran Ibadah Haji dalam Pengembangan Peradaban Aceh). Jurnal Ilmiah Islam Futura, 16(2), 188. https://doi.org/10.22373/jiif.v16i2.750
Fadhly, F. (2018). Pemahaman Keagamaan Islam di Asia Tenggara Abad XIII-XX. Millah: Journal of Religious Studies, 51–78. https://doi.org/10.20885/millah.vol18.iss1.art4
Fatmawati, F. (2022). The Representation Of The Value Of Sufism Moral Education In The Kembara Rindu Novel By Habiburrahman El Shirazy. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 20(1), 15–25. https://doi.org/10.32729/edukasi.v20i1.1211
Fuad, J. (2013). Pendidikan Karakter Dalam Pesantren Tasawuf. Jurnal Pemikiran Keislaman, 23(1). https://doi.org/10.33367/tribakti.v23i1.13
Hayati, C. I. (2022). Peran Guru Balai Pengajian Ummi Gampong Aree Kecamatan Delima Kabupaten Pidie. Jurnal Ibrah:Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 25–38.
Hidayat, M. (2019). Islamisasi Dan Prototipe Institusi - Institusi Pendidikan Islam Di Indonesia. Edification Journal, 1(1), 23–39. https://doi.org/10.37092/ej.v1i1.81
Ibrahim, I., & Mirza, M. (2022). Praktik Zikir Suluk Sebagai Psikoterapi Di Aceh. Seurune : Jurnal Psikologi Unsyiah, 5(2), 209–232. https://doi.org/10.24815/s-jpu.v5i2.27453
Ibrahim, R. (2014). Eksistensi Pesantren Salaf di Tengah Arus Pendidikan Modern. Analisa, 21(2), 253. https://doi.org/10.18784/analisa.v21i02.19
Ihsan Shadiqin, S. (2021). Bertahan dalam Perubahan: Modifikasi dan Afiliasi Politik Tarekat Naqsyabandiyah Khalidiyah di Aceh. Jurnal Sosiologi Agama, 15(1), 53. https://doi.org/10.14421/jsa.2021.151-04
Imelda, A. (2018). Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 227. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i2.2128
Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe. (n.d.). Email: zulfikar@iainlhokseumawe.ac.id.
Karim, A. (2014). ( Model Penelitian Kualitatif tentang Perempuan dalam Koridor Sosial Keagamaan ). Fikrah, 2(1), 57–74.
Karimuddin, F. (2017). Pemikiran Prof. H. Hasbi Amiruddin, Ma tentang Dayah sebagai Lembaga Pendidikan Agama Islam Masyarakat Aceh. At-Tarbiyah, 3, 1–27.
Khoiruddin, M. A. (2016). Peran Tasawuf Dalam Kehidupan Masyarakat Modern. Jurnal Pemikiran Keislaman, 27(1). https://doi.org/10.33367/tribakti.v27i1.261
Laode Arham. (2020). Budaya Penjara, Subkultur Terorisme dan Radikalisasi: Perspektif Kriminologi Budaya. Journal of Terrorism Studies, 2(2). https://doi.org/10.7454/jts.v2i2.1023
M. Idris, & Dinda Rizky Amalia. (2022). Syariat Islam dan Tradisi di Aceh Darussalam. Formosa Journal of Social Sciences (FJSS), 1(1), 11–24. https://doi.org/10.55927/fjss.v1i1.457
Mahrus. (2019). Pesantren Sebagai Bentuk Identitas Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 3–68. https://doi.org/10.37286/ojs.v4i2.26
Mannan, N. H. A. (2016). Karya Sastra Ulama Sufi Aceh Hamzah Fansuri Bingkai Sejarah Dunia Pendidikan. Substantia, 18(2), 197–206. http://substantiajurnal.org
Mansir, F. (2020). Identitas Guru Pai Abad 21 Yang Ideal Pada Pembelajaran Fiqh Di Sekolah Dan Madrasah. Muslim Heritage, 5(2), 435. https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v5i2.2343
Marhamah. (2018). Pendidikan Dayah Dan Perkembangannya Di Aceh. At-Ta’dib, 10(1), 71–92.
Meerangani, K. A. (Corresponding A. (2019). Peranan Ulama Dalam Penyebaran Ajaran Islam Di Pulau Besar, Melaka (The Role Of Muslim Scholars In Spreading The Teaching Of Islam In Pulau Besar, Melaka). Journal of Al-Tamaddun, 14(2), 65–74. https://doi.org/10.22452/JAT.vol14no2.6
Mu’minin, & Maisaroh, S. (2023). Ajaran Tasawuf dalam Syiir Jawi Budi Utami Karya Syeh Djamaluddin Ahmad. Journal of Education Research, 4(2), 724–731.
Muhammad Fodhil dan Muhammad Romadhoni. (2024). Peningkatan Pemahaman Materi Fiqh Ubudiyyah Melalui Kajian Kitab Ghoyah At Taqrib Di Pondok Pesantren Induk Mambaul Ma’arif Denanyar Jombang. Al-Furqan : Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 3(2), 1–23.
Muhammad Nur Miswari, Faisal Akbar Nasution, Mirza Nasution, C. B. (2021). Kedudukan Surat Edaran Gubernur Aceh Nomor 450/21770 Tentang Larangan Mengadakan Pengajian Selain Dari I’tiqad Ahlussunnah Waljamaah Yang Bersumber Dari Mazhab Syafi’iyah Terhadap Qanun Nomor 8 Tahun 2014 Tentang Pokok-Pokok Syariat Islam. Iuris Studia: Jurnal Kajian Hukum. https://doi.org/10.55357/is.v2i2.130
Muliana, Y., Siregar, M., & Marimbun, M. (2022). Religiositas Jamaah Tasawuf Tauhid Fiqh (TASTAFI) di Masjid Raya Darul Falah Kota Langsa. Implementation of Islamic Counseling, 1(1), 1–11. https://journal.poins.or.id/index.php/iic/article/view/22
Munandar, S. A. (2023). Tasawuf Sebagai Kemajuan Peradaban: Studi Perkembangan Sosial Dan Ekonomi Tarekat Idrisyyiah Di Tasikmalaya. Harmoni, 22(1), 208–233. https://doi.org/10.32488/harmoni.v1i22.677
Mursyidin Ar-Rahmany. (2022). Ulama dan Dayah dalam Nomegklatur Masyarakat Aceh. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(12), 4101–4122.
Muttaqin, Z. (2020). Al-Hikam Mutiara Pemikiran Sufistik Ibnu Atha’illah as-Sakandari. Ushuluna: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 2(1), 50–73. https://doi.org/10.15408/ushuluna.v2i1.15173
Najib, M. (2023). Konsep Dan Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan. Jurnal Keislaman, 9(2).
NUOnline. (2023). Kajian Tastafi Asuhan Mustasyar PBNU Abu Mudi Kembali Aktif setelah Pulang Haji. https://www.nu.or.id/nasional/kajian-tastafi-asuhan-mustasyar-pbnu-abu-mudi-kembali-aktif-setelah-pulang-haji-TimfR
Rahayu Subakat. (2017). Peranan Dayah Dan Meunasah Di Aceh Dalam Membentuk Masyarakat Religius. 1(3), 68–79.
Rahimi, R., & Mukhijar, M. (2024). Pendidikan Karakter Berbasis Tauhid-Tasawuf (Studi Penelitian Dayah Salafiyah Wilayah Barat Selatan Aceh). Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(1), 1–15. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v11i1.8054
Razali, R. (2019). Peran Strategis Majlis Pengajian dan Zikir TASTAFI dalam Penguatan Pendidikan Islam dan Pembinaan Ummat di Aceh. At-Tarbiyah, 9439, 20–35.
Roza, E. (2017). Aksara Arab-Melayu di Nusantara dan Sumbangsihnya dalam Pengembangan Khazanah Intelektual. TSAQAFAH, 13(1), 177. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v13i1.982
Sajari, D. (2017). Dzikir: Makanan Spiritual Sang Sufi. Dialog, 37(1), 1–12. https://doi.org/10.47655/dialog.v37i1.49
Saleh, H. (2021). Dinamika Historis dan Distingsi Islam Asia Tenggara. Journal of Islamic History, 1(2), 170–199. https://doi.org/10.53088/jih.v1i2.207
Saputra, T., & Wahid, A. (2023). Al-Ghazali Dan Pemikirannya Tentang Pendidikan Tasawuf. ILJ: Islamic Learning Journal, 1(4), 935–954. https://doi.org/10.54437/iljjislamiclearningjournal.v1i4.1206
Shadiqin, S. I. (2018). Tasawuf di Era Syariat: Tipologi Adaptasi dan Transformasi Gerakan Tarekat dalam Masyarakat Aceh Kontemporer. Substantia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 20(1), 66. https://doi.org/10.22373/substantia.v20i1.3406
Sufian Husni Salam, Abd. Mukti, S. N. (2023). Pembinaan Mutu Dayah oleh UPTD Dayah Aceh Tenggara. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 2501–2514. https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.4386
Susmihara. (2018). Pendidikan Islam Masa Kerajaan Islam Di Nusantara. Jurnal Rihlah, 06(01), 14file:///C:/Users/HP14s/Downloads/5219-15262-1-PB.
Suwarjin, S. (2017). Biografi Intelektual Syekh Nawawi Al-Bantani. Tsaqofah Dan Tarikh: Jurnal Kebudayaan Dan Sejarah Islam, 2(2), 189. https://doi.org/10.29300/ttjksi.v2i2.717
Syafrizal, A. (2015). Sejarah Islam Nusantara. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 2(2), 235–253. https://doi.org/10.19105/islamuna.v2i2.664
Syamaun, S. (2016). Komunikasi sinergistik pemerintah kota banda aceh Dan majelis pengajian tauhid tasauf dalam mewujudkan masyarakat seimbang. Peurawi, 14(5), 1–23.
Tanjung, A. T. (2023). Memahami Esensi Tauhid Melalui Al-Qur’an. Al-Kauniyah, 4(2), 87–97.
Usman, A. S., & Hadi, A. (2019). Kurikulum Dan Sistem Belajar Di Pondok Pesantren. Intelektualita, vol 7(2), 65–74.
Wahid, A., & Maskhuroh, L. (2023). Tasawuf Dalam Era Digital. ILJ: Islamic Learning Journal, 2(1), 55–73. https://doi.org/10.54437/iljjislamiclearningjournal.v2i1.1209
Wahyuddin, W. (2016). Kontribusi Pondok Pesantren terhadap NKRI. Kajian Keislaman, 3(1), 42. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/saintifikaislamica/article/view/90
Widiana, N. (2016). Pergumulan Islam dengan Budaya Lokal Studi Kasus Masyarakat Samin di Dusun Jepang Bojonegoro. Jurnal THEOLOGIA, 26(2). https://doi.org/10.21580/teo.2015.26.2.428
Wijaya Panjaitan, D. H., Arif, M., Radino, R., & Falahain, M. (2022). Metodologi Pembelajaran Fiqih Berbasis Daring pada Mahasiswa S1 PAI Semester III di UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Tafhim Al-’Ilmi, 13(2), 250–267. https://doi.org/10.37459/tafhim.v13i2.5452
Wildan, T., & Muhajir. (2021). Tastafi Recitation Impact on Psycho-Religious Aspects Development of Langsa Society. Al-Ulum, 21(2), 388–405. https://doi.org/10.30603/au.v21i2.2398
Yoga, S. (2019). Perubahan Sosial Budaya Masyarakat Indonesia Dan Perkembangan Teknologi Komunikasi. Jurnal Al-Bayan, 24(1). https://doi.org/10.22373/albayan.v24i1.3175
Yusilafita, A., Alimni, A., & Efendi, T. (2023). Proses Islamisasi dan Penyebarannya di Nusantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 4425–4434. https://mail.jptam.org/index.php/jptam/article/view/6413
Yusrizal, H., Romi Asmara, Ferdi Saputra, & Hadi Iskandar. (2023). Sistem Pendidikan Dayah Sebagai Upaya Menangkal Paham Radikalisme Di Aceh. Jurnal Hukum Samudra Keadilan, 18(2), 311–325. https://doi.org/10.33059/jhsk.v18i2.7046
Zulfikar, & Muhibuddin. (2022). Tastafi Organisasi Keagamaan Ulama Dayah di Aceh. Ulil Albab: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11), 4120–4128.
Zulkhairi, T. (2021). Pendidikan Diniyah Formal (PDF) Meningkatkan Mutu Pendidikan Dayah Tradisional di Aceh. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 19(2), 171–187. https://doi.org/10.32729/edukasi.v19i2.688
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/jcims.v9i1.21288
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jl. Williem Iskandar Psr V, Medan Estate, Medan, North Sumatra, Indonesia, 20371, Telp. (061) 6615683-6622925
Email: jcims@uinsu.ac.id

Journal of Contemporary Islam and Muslim Societies [ISSN 2528-6110 (print) | ISSN 2528-7435 (online)] is published by the UINSU Press, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.
Journal of Contemporary Islam and Muslim Societies by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/JCIMS/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright �2023 Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan. Powered by Public Knowledge Project OJS.