School Efforts to Manage Interpersonal Conflicts Among Students: A Case Study at SMA Negeri 1 Lembar, West Lombok

Baiq Yunita Ayu Mardhani, M. Ismail, Bagdawansyah Alqadri, Muhammad Mabrur Haslan

Abstract


This study aims to investigate the efforts and challenges faced by SMA Negeri 1 Lembar in addressing interpersonal conflicts among its students. A qualitative approach with a phenomenological perspective was employed, and data were collected through interviews, observations, and documentation. The results show that the school has implemented various efforts to address interpersonal conflicts, including school policies and programs. However, the school also faces challenges such as a lack of trained human resources and limited facilities. This study concludes that the school's efforts to address interpersonal conflicts involve developing policies and programs as a preventive measure. The study is expected to contribute to the development of strategies for handling interpersonal conflicts in schools and raise awareness about the importance of collaboration between schools, teachers, and parents in creating a conducive learning environment.


Keywords


School, Interpersonal Conflict, Conflict Resolution

Full Text:

PDF

References


AS AM S U R I. (2019). Upaya Kepala Sekolah Dalam Mengatasi Konflik Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Pulau Kijang Kecamatan Reteh Kabupaten Indragiri Hilir. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Darmayanti. (2023). Strategi Guru Wali Kelas Dalam Mengatasi Konflik Antar Siswa Di Sma Negeri 4 Palopo. 1–108.

Daulay, S. H., Fitriani, S. F., & Ningsih, E. W. (2022). Pengaruh Fasilitas Sekolah terhadap Kemampuan dan Motivasi Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3731–3738.

Eni, W., & Jahada, J. (2020). Faktor- Faktor Penyebab Konflik Interpersonal Siswa Dan Upaya Penanggulangannya. Jurnal Ilmiah Bening : Belajar Bimbingan dan Konseling, 4(2), 69–80.

Firnanda, Y. (2020). Sekolah Rujukan (Studi Evaluatif di SMKN 1 Kota Bengkulu). Jurnal manajer pendidikan, 14(1), 92.

Fitriana, R. (2014). Kebijakan Sekolah Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja Di SMA Negeri 6 Yogyakarta. In Procedia Manufacturing (Vol. 1, Nomor 22 ).

Hanim, Zaenabhanim, Z., Aisyah, S., & Dwiyono, Y. (2018). Pengaruh Konflik Keluarga Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ips Kelas V Min Samarinda, Kaliantan Timur. Jurnal Pendas Mahakam, 3(3), 246–248.

Harmaen, Herianto, E., Kurniawansyah, E., & Mustari, M. (2024). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Mewujudkan Pendidikan Berkualitas Untuk Mendukung Pencapaian Sustainble Development Goals (Sdgs) Di Sman 4 Mataram. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4390–4403.

Haslan, M. M., Rispawati, Fauzan, A., Yuliatin, & Basariah. (2022). Penyuluhan Tentang Kenakalan Dan Penanganannya Di Smp Negeri 2 Kediri Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 5(4), 317–324.

Laili, H., Hasannah, M., Lestari, D., Pradana, M. Y., Lilhamdi, M. R., & Herianto, E. (2024). Strategi Efektif untuk Menyelesaikan Masalah Akibat Keberagaman melalui Sikap Toleransi di SMPN 11 Mataram. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 1850–1857.

Mahanani, D., Mustari, M., Kurniawansyah, E., & Alqadri, B. (2023). Peran Kepala Sekolah dan Guru Ppkn dalam Implementasi Karakter Disiplin Siswa di Smpn 1 Kuripan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3.

Nawantara, R. D. (2017). Intrapersonal Conflict Resolution Skill. Peran Bimbingan dan Konseling dalam Penguatan Pendidikan Karakter, 179–187.

Nirmala, V. (2023). Peran Sekolah dalam Menanggulangi Kenakalan Remaja Pada SMK Bina Sriwijaya. Pengertian: Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(1), 65–76. https://doi.org/10.00000/pjpi.v1n12023

Noval, M., .Ismail, M., & Zuhro’ Fitriana, A. Q. (2023). Manajemen Konflik Kebijakan Tata Tertib Sekolah Dalam Penanganan Pelanggaran Siswa Terlambat Masuk Sekolah Di SMA Negeri 1 Tamanan. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis (JEBS), 3(2), 230–233.

Purwoko, B., Prawitasari, J. E., Atmoko, A., & Handarini, D. M. (2016). Keefektifan Konseling Resolusi Konflik untuk Mengatasi Konflik Interpersonal pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Humaniora, 4(1), 53–63.

Saputri, N., Mustari, M., Sawaludin, S., & Kurniawansyah, E. (2024). Penanggulangan Kenakalan Siswa oleh Guru PPKn di MAN 1 Lombok Tengah. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 773–786.

Selpia, A., Mandaliani, R., & Pratama, M. F. J. (2024). Manajemen Konflik Interpersonal Pada Siswa SMA N 2 Dewantar 2(5), 1723–1729.

Tsani, M. I. I., Sumardi, L., Fauzan, A., & Yuliatin, Y. (2023). Penerapan Program Sekolah Ramah Anak Sebagai Upaya Perlindungan Anak dari Kekerasan di SMAN 9 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(2), 1035–1042.




DOI: http://dx.doi.org/10.58836/jpma.v16i1.24266

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

 

 

Creative Commons License

Jurnal Penelitian Medan Agama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.