THE IMPLEMENTATION OF CHARACTER BUILDING EDUCATION THROUGH ISLAMIC EDUCATION

Muamar Khadafi

Abstract


Character is a trait owned by someone in their behavior and moral that can distinguish between one person and others, and can be a characteristic to recognize someone. Character building education is an effort carried out by someone which aims to educate an individual by building his personality so that he becomes an individual who is beneficial to himself and the environment. The goal of character bulding education is to develop a set of values that shape a student to be a good and pious human being, think and behave well. In fact, there are many students in schools who have different characters, so that the environment around them can distinguish between one another. This study aims to provide character bulding education among students through Islamic education.


Keyword: Implementation of Character Building Education, Islamic Education, Learning,


Full Text:

PDF

References


Aqib, Zainal dan Sujak. (2011). Panduan dan Aplikasi Pendidikan Karakter. Bandung: Yrama Widya.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta, Ed.Revisi, cet.14.

Bastaman, Hanna Djumhana. (2011). Integrasi Psikologi dengan Islam: Menuju Psikologi Islami, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Daryanto. (1997). Kamus Bahasa Indonesia Lengkap.Jakarta: Apollo.

Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama Dirjen Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Depdiknas. (2006). Panduan Pengembangan Silabus Mata Pelajaran PAI.Jakarta: t.p.

Gunawan, Heri. (2012). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasinya. Bandung: Alfabeta.

Halimah, Siti. (2008). Strategi Pembelajaran: Pola dan Strategi Pengembangan dalam KTSP. Bandung: Cita Pustaka Media Perintis.

Hamid, Hamdani dan Beni Ahmad Saebani. (2013). Pendidikan Karakter dalam perspektif Islam. Bandung:Pustaka Setia.

Hasan, Fuad Dk. (2003). Kamus Istilah Psikologi. Jakarta: Progres Bekerjasama dengan Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan.

Kementrian Pendidikan Nasional. (2010). Kerangka Acuan Pendidikan Karakter Tahun Anggaran 2010. Jakarta: Kemendiknas.

Koesoema A, Doni. (2007). Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo.Cet.1.

Mathew Dan Hubermen, Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia, 1992.

Megawangi, Ratna. Pendidikan Karakter: Solusi yang Tepat Untuk Membangun Bangsa. Jakarta: Indonesia Heritage Foundation, 2004.

Moleong, Lexy J. (2010). Metodologi Pendidikan Kualitatif. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya, Ed. Cet, 27.

Muhaimin. (2006). Nuansa Baru Pendidikan Islam: Mengurai Benang Kusut Dunia Pendidikan, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Muhajir, Noeng. (2008). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: PT. Bayu Indra Grafika, Cet. 7.

Mulyasa, E . (2013).Menejemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Nasution, Farid. (2009). Pendidikan Anak Bangsa: Potret Carut Marut Dunia Pendidikan Dan Gagasan Pendidikan Masa Depan. Bandung:Citapustaka Media.

Q- Anees, Bambang Dan Adang Hambali. (2008). Pendidikan Karakter Berbasis Alquran. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Sagala, Syaiful. (2003). Konsep dan Makna Pembelajaran, Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, Wina. (2011). Strategi Pembelejaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana, Cet.8.

Shihab ,M Quraish. (2009). Tafsir Al- Misbah: Pesan, Kesan, Dan Keserasian Alquran, Jakarta: Lentera Hati, Vol.10, Cet, 1.

Sit, Masganti. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan Islam. Medan: IAIN Press.

Sudidjono, Anas. (2009). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press

Sukadinata, Nana Syaodih. (2006). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya, Cet.2.

Suparman, M Atwi. (2012). Desain Instruksional Modern. Jakarta: Erlangga, Cet. Ke 16.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. (2008). Kamus Besar Bahsa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, Cet. 1.

UU No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Wibowo, Agus. (2012). Pendidikan Karakter, Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Winkel, W.S. (2009). Psikologi Pengajaran Yogyakarta: Media Abadi, Cet. Ke-10.

Zubaedi. (2012). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi Dan Aplikasi Dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencan.

Zuhdi, Darmiyati Dkk. (2013). Terintegrasi Dalam Pembelajaran Dan Pengembangan Kultur Sekolah. Yogyakarta: CV. Multi Presindo.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.