BUILDING ORGANIZATIONAL CULTURE IN ULUMUL QUR’AN SCHOOL: AMONG ELECTABILITY, CAPABILITY AND COMPETENCE OF HEADMASTER

Hamdani Hamdani

Abstract


Leadership as organizational culture is a unity of values and systems, which are shared and used as guidelines for both individuals and groups in an organization or an institution. Organizations or groups will develop and progress, if the organizational culture in an organization and institution is well organized and running well. In this paper, the reseacher found the concept of organizational culture development and it is relevant to be applied in Islamic educational institutions, namely: the concept of organizational culture, the function and development of organizational culture, the type of organizational culture consisting of open and participative culture; and closed and autocratic culture, formation of organizational culture, strategies to strengthen organizational culture consisting of mechanical solidarity and organic solidarity, as well as strategies in developing organizational culture. This is very appropriate to be the focus of reference for Islamic educational institutions, especially in achieving the desired goals.
Keyword: Capability, Electability, Organizational Culture.


Full Text:

PDF

References


Andrew J. Dubrin, (2005). Panduan Ideal Lengkap untuk Kepemimpinan, Jakarta: Prenada Media. Arimi, Siti, (1994). Kebijakan Menugaskan Kepala Sekolah untuk Guru dan Kontribusinya bagi Semangat Pekerja Guru Sekolah Menengah di Kabupaten Kapuas, Kalimantan Tengah. Malang: Tesis MPd IKIP Malang. Asegaf, Abd. Rachman, (2005). Politik Pendidikan Nasional, Yogyakarta: Karnia Kalam. Daeli, Sinema, (1994). Proses pengambilan keputusan oleh kepala sekolah dengan tingkat partisipasi dan kepuasan guru dalam pengelolaan Sekolah Dasar Negeri di Kota Malang, Malang: Tesis MPd IKIP Malang.

Dhofier, Zamaksyari, dalam Khozin, (2006). Jejak jejak Pendidikan Islam di Indonesia; Rekonstruksi Sejarah untuk Aksi, Malang: UMM Press. Hartono. (2003). “Masalah Manajemen Pendidikan (Studi Kasus di SLTP Muhammadiyah I Pamekasan Madura.” Tesis Magister Agama Islam: Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Malang. Hasbullah, (1999). Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia: Jalur Bersejarah Pertumbuhan dan Pembangunan, (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Husain, Maskur, (2008). Partisipasi Masyarakat di Sekolah di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Malang I. Tesis Pascasarjana Magister Studi Islam, Universitas Muhammadiyah Malang.

Husaini. (2005). Pengembangan Profesional Guru di Sekolah Menengah Kabupaten Aceh Timur. Banda Aceh: Tesis MPd Unsyiah. Irawanto, Dodi Wirawan, (2008). Kepemimpinan Esensi dan Realitas, Malang: Banyumedia. Kartono, Kartini, (2008). Pemimpin dan Kepemimpinan Apakah Kepemimpinan Abnormal, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada. Kartono, Kartini, Pemimpin dan Kepemimpinan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005), Khozin, Jejak Pendidikan Islam di Indonesia; Rekonstruksi Sejarah untuk Aksi, (Malang: UMM Press, 2006). Maimon, “Madrasah Ibtidaiyah Negeri Malang I dalam Pandangan Orang Tua Siswa.” Tesis Magister Agama Islam: Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Malang, 2001. Muhaimin, (2005). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrasah dan Universitas, Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Nasution, Zulkarnain, (2006). Manajemen Humas di Lembaga Pendidikan [Konsep, Fenomena dan Aplikasinya], Malang: UMM Press. Qomar, Mujamil, (2007). Manajemen Pendidikan Islam Strategi Baru untuk Manajemen Lembaga Pendidikan Islam, Jakarta: Erlangga. Qoyum, Moh., (2002). “Implementasi Program Manajemen Sekolah Raudlatul Ulum Kebondalem di Mojosari Mojokerto,” Tesis Magister Agama Islam: Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Malang. Robbins, Stephen P.; Judge, Timothy A. (2008). Organizational Behavior Book 2, Jakarta: Salemba Empat. Robert K. Yin. (2006). Studi Kasus Desain dan Metode Penelitian, dalam Terjemahan Studi kasus: desain dan metode, M. Djauzi Mudzakir, Jakarta. PT RajaGrafindo Persada. Rukmana, Nana D.W. (2007). Kepemimpinan Etis dalam Perspektif Agama dan Moral, Bandung: Alfabeta. Schein, E. H. (1985). Organizational Culture and Leadership, San Francisco: Jossey-Bass. Siswadi, dkk. (2003). Meniti Jalan Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Sukardi, (2004). Metodologi Penelitian Pendidikan; Kompetensi dan Praktek, Jakarta: Bumi Aksara. Sukmadinata, Nana Syaodih, (2006). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Sulthon, (2002), “Manajemen Sekolah Dasar Terkemuka di Surabaya Studi Kasus di SD Muhammadiyah 4 Surabaya.” Tesis Magister Agama Islam: Program Pascasarjana, Universitas Muhammadiyah Malang. Sulthon, H.M., (2005). “Perilaku Kepemimpinan, Orientasi, Pengawasan Kepala Sekolah, Keterlibatan Guru dalam Pengambilan Keputusan dan Iklim Organisasi dalam kaitannya dengan Semangat Kerja Guru di Sekolah Dasar di Kabupaten Jember.” Disertasi, Malang: Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang. Tim Dosen Administrasi Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia, (2009). Manajemen Pendidikan, Bandung: Alfabeta. Tobroni, (2005). The Spiritual Leadership Pengefektifan Organisasi Noble Industry Melalui Prinsip-Prinsip Spiritual Etis, Malang UMM Press. Treated, et al, (1983). Pengantar Kepemimpinan Pendidikan, Surabaya: Bisnis Nasional. Wahab, Abdul Aziz, (2008). Anatomi dan Kepemimpinan Pendidikan (Studi Tentang Organisasi dan Manajemen Pendidikan), Bandung: Alfabeta.

Wahjosumidjo. (2005). Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya, Jakarta: PT. Raja Gafinso Pesada.

Wibowo. (2010). Budaya Organisasi Sebuah Kebutuhan Untuk Menigkatkan Kinerja Jangka Panjang. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Winardi. (2000). Kepemimpinan dalam Manajemen. Jakarta: PT. Rineka Cipta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.