Consumer Protection Against the Free Circulation of Blue Label Skincare in the Marketplace: A Sadd Adz-Dzari'ah Perspective

Rama Oktovi, Syafruddin Syam

Abstract


Blue-labeled skincare products freely available in the marketplace pose a serious problem because they contain active ingredients that should only be used under a doctor's prescription and supervision. Without medical supervision, consumers have the potential to experience negative health impacts. This study aims to examine consumer protection for this phenomenon through the Sadd Adz-Dzari'ah approach, namely the principle of prevention in Islamic law to avoid potential damage. As a normative study, the approach used regulations, regulations, and the concept of Sadd Adz-Dzari'ah. Data were collected through the concept of documentary studies and the data were collected and analyzed. Therefore, the results of the study indicate that blue-labeled skincare products are still freely sold in the marketplace and based on the Sadd Adz-Dzari'ah approach, there must be product withdrawal actions or sanctions against business actors who still distribute blue-labeled skincare products and the marketplace must block the store.

Keywords


MarketPlace, Consumer Protection, Blue Label

Full Text:

PDF

References


Adjeng, A. N. T., Koedoes, Y. A., Ali, N. F. M., Palogan, A. N. A., & Damayanti, E. (2023). Edukasi Bahan dan Penggunaan Kosmetik yang Aman di Desa Suka Banjar Gedong Tataan Kabupaten Pesawaran. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 6(1), 89–102. https://doi.org/10.33024/jkpm.v6i1.8041

Ameliani, P., Iskandar, H., & Wardana, D. J. (2022). Perlindungan Hukum Bagi Konsumen

Terhadap Produk Kosmetik yang Tidak Terdaftar BPOM. AL-MANHAJ: Jurnal Hukum Dan Pranata Sosial Islam, 4(2), 653–660. https://doi.org/10.37680/almanhaj.v4i2.2062

Ananda, G. A. P. (2024). Perlindungan konsumen terhadap produk kosmetik tanpa izin edar dari Badan Pengawasan Obat dan Makanan (BPOM). Aurelia: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(1), 532–540.

Ayu, I. G., Kesuma, S., Hukum, F., & Udayana, U. (n.d.). Kosmetik Yang Tidak Terdaftar Dalam Bpom. 10(8), 826–835.

Briliani, R. A., Safitri, D., & Sudarno. (2016). Analisis Kecenderungan Pemilihan Kosmetik Wanita di Kalangan Mahasiswa Jurusan Statistika Unniversitas Diponegoro Menggunakan Biplot Komponen Utama. Jurnal Gaussian, 5(3), 545–551. http://ejournalsl.undip.ac.id/index.php/gaussian

Daeng, Y., Kasmira, J., Guswandi, A., Keristian, B., T, J., & Nasution, A. K. (2023). Peran Lembaga Perlindungan Konsumen Dalam Menegakkan Hak Konsumen Di Indonesia. Nasution INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(6), 2883–2890.

Dera, R. A. (2019). Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Terhadap Peredaran Produk Kosmetik Berbahaya. Lex Privatum, 7 (1), 14–22. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/lexprivatum/article/view/25861

Dewinta, D. (2023). Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Terhadap Peredaran Bebas Kosmetik Beretiket Biru. Jurnal JURISTIC, 4 (03), 272. https://doi.org/10.56444/jrs.v4i03.4746

Fista, Y. L., Aris Machmud, & Suartini, S. (2023). Perlindungan Hukum Konsumen Dalam Transaksi E-commerce Ditinjau dari Perspektif Undang-Undang Perlindungan Konsumen. Binamulia Hukum, 12(1), 177–189. https://doi.org/10.37893/jbh.v12i1.599

Mira, K., & Nuastari, D. (2021). Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Terhadap Kosmetik Yang Mengandung Bahan Berbahaya Dan Dijual Secara Online. Jurnal Kertha Wicara, 11(1), 133–141.

Peraturan BPOM No. 12 Tahun 2020

Pradnyandewi, A. A. (2023). Perlindungan Konsumen Terhadap Kosmetik Tidak Terdaftar Bpom Yang Beredar Di E-Commerce. Jurnal Kertha Desa, 11(9), 3266–3275.

Purwito, E. (2023). Konsep Perlindungan Hukum Konsumen Dan Tanggung Jawab Hukum

Pelaku Usaha Terhadap Produk Gula Pasir Kadaluarsa Di Kota Surabaya. Jurnal Magister Ilmu Hukum, 13(1), 109–129. https://doi.org/10.56943/dekrit.v13n1.152

Putri, P., & Syam, S. (2023). Perlindungan penggunaan aplikasi makanan dan minuman online dalam information legality jaminan kehalalan produk berdasarkan UU No. 11 Tahun 2020 perspektif fiqh siyasah. Jurnal EDUCATIO (Jurnal Pendidikan Indonesia), 9(1), 4-5

Rahmawati, D., Krisdivayanti, M., Dewi, I. C., Saputri, A., Anggrelia, T. P., Nurhalita, H. M., Sindriyani, L. S., Virginia, R., Kou, T., Ayyun, K., & Seviah, A. D. (2024). Regulasi Kosmetik Terhadap Izin Edar : A Studi Literature. Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, 2(1), 249–255.

Ritonga, N. H. A., & Syam, S. (2023). Perlindungan Hukum terhadap Konsumen pada Pemadaman Listrik Sepihak oleh PT PLN (Persero) Menurut Undang-Undang No. 8 Tahun 1999. UNES Law Review, 5(4),2-3

Rukminingsih. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif & Kualitatif.

Safitri, D. A. N., Halilintar, R., & Wahyuniar, L. S. (2021). Sistem Rekomendasi Skincare Menggunakan Metode Content-Based Filtering dan Algoritma Apriori. Seminar Nasional Inovasi Teknologi(SEMNAS INOTEK), 242–248. https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/inotek/article/view/1136

Sulaiman, R., Umboh, J. M. L., & Maddusa, S. S. (2020). Analisis Kandungan Merkuri pada Kosmetik Pemutih Wajah di Pasar Karombasan Kota Manado. Fakultas Kesehatan Masyarakat, Universitas Sam Ratulangi Manado, 9(5), 20–26.

Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen.

Undang-Undang Nomor 36 Tahun 2009 tentang Kesehatan.

Widiarta, A. P. G. W. (2020). Perlindungan Konsumen Terhadap Produk Skincare Tanpa Label Bahasa Indonesia. Jurnal Kertha Desa, 8(7), 1-11.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v14i2.25613

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Rama Oktovi, Syafruddin Syam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/analytica/ 
 
Publisher:
Program Pascasarjana
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara