Framing Analysis of Media Coverage on Plastic Waste Reduction in Medan City on Kompas.com

Dewi Triwulan, Ahmad Tamrin Sikumbang

Abstract


This study aims to analyze how media framing by Kompas.com in reporting plastic waste reduction in Medan City and its impact on public perception. Using a qualitative approach through content analysis and Pan and Kosicki's framing theory, this study identifies the syntactic, script, thematic, and rhetorical structures of the news studied. The results show that Kompas.com emphasizes more on regulatory and technical aspects, but does not touch on the emotional and personal aspects of society. A survey of 21 respondents showed that the majority were neutral towards the influence of news reporting, indicating that the effectiveness of framing in shaping public awareness and participation is not yet optimal. This study concludes that a more humanistic, contextual, and local narrative-based media approach is needed to increase public involvement in environmental issues.


Keywords


media framing, public perception, plastic waste, Kompas.com, environmental issues

Full Text:

PDF

References


Anhar, A., Hazlin, N. A. A., Simanjuntak, A., & Nurbidayah, D. (2024). Interaksi Media Sosial dan Minat Baca di Kalangan Gen Z. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(5), 6241- 6248.

Awali, A., Banamtuan, O. K., & Lukmansyah, A. (2025). Analisis Penggunaan Infografis sebagai Media Sosialisasi dalam Meningkatkan Pemahaman Masyarakat tentang Isu Lingkungan. Dialogika: Jurnal Penelitian Komunikasi dan Sosialisasi, 1(1), 01-06

Andriyani, T. (2023). ..(GUNAKAN TTD ASLI BUKAN SCAN PADA LEMBAR PERSETUJUAN

PUBLIKASI, UPLOAD ULANG)... Analisis Framing Pemberitaan Fenomena Citayam Fashion Week di Media Online Republika. co. id dan VIVA. co. id (Analisis Framing Model Robert N. Entmant) (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Bastian, I., Waei, O. M., Robiyanyi, R. R., & Putri, M. F. W. (2023). Framing Analysis of Online Media on Air Pollution in Jakarta Between Detik. com and Liputan 6. com. International Journal of Environmental Communication (ENVICOMM), 1(1), 41- 54.

Banjarnahor, J., Gultom, S. M., Lahera, L. B., & Nainggolan, R. (2025). Efektivitas Penerapan Hukum dalam Penanggulangan Sampah Sembarangan di Kota Medan: Sebuah Studi Literatur. JURNAL ILMIAH NUSANTARA, 2(1), 28-44.

Efendi, E., Taufiqurrohman, A., Supriadi, T., & Kuswananda, E. (2023). Teori Agenda Setting. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 1715-1718.

Endarwati, E. T., Widyastuti, S. M., & Desfitrina, D. (2022). Penggunaan media sosial sebagai alternatif strategi pemasaran para pelaku usaha mikro kecil dan menengah. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 6(3), 2164-2171.

Endarwati, E. T., Widyastuti, S. M., & Desfitrina, D. (2022). Penggunaan media sosial sebagai alternatif strategi pemasaran para pelaku usaha mikro kecil dan menengah. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 6(3), 2164-2171.

Hartanto, L. C., Wono, H. Y., Sumantri, S. N. S., & Syafarani, Y. (2021). Analisis Framing Media Online Dalam Mendorong Partisipasi Publik Untuk Mendukung Kebijakan Gubernur Jatim Terkait COVID 19.

Hidayat, H. Jurnalisme Kesehatan dan Polemik Vaksin COVID-19 dalam Framing Media Online Kompas. com dan Liputan6. com (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Marwah, C. (2023). Frame Pemberitaan Kasus Pemerkosaan Di Ponpes Shiddiqiyyah Jombang Pada Media Online (Analisis Framing Model Robert N Entman Pada Detik. com Dan NU Online). Skripsi UIN PROF KH Saifuddin Zuhri Purwokerto.

Masythoh, A., & Wicaksono, N. (2025). Peran Media Sosial dalam Pembentukan Persepsi Publik terhadap Isu Lingkungan. In Prosiding Seminar Nasional Sosial (Vol. 1, No. 1, pp. 23- 27).

Mulyana, N. I. (2024). TEORI KOMUNIKASI AGENDA-SETTING DALAM K-POP: PERAN

MEDIA TERHADAP MOTIVASI, KEPUASAN, DAN LOYALITAS FANS DALAM MENDUKUNG GRUP IDOLA. JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH, 2(1), 201- 214.

Primayana, G. G. (2022). AGENDA SETTING DENGAN PERPEKTIF KACAMATA PUBLIK-KHALAYAK MEDIA. Jurnal Citra, 8(2).

Satrivi, N., & Purnama, C. (2021). Pembentukan Opini Publik Indonesia Oleh Cable News Network (CNN) Indonesia Berkenaan Dengan Isu Sampah Plastik. Padjadjaran Journal of International Relations, 3(2), 228-241.

Satrivi, N., & Purnama, C. (2021). Pembentukan Opini Publik Indonesia Oleh Cable News Network (CNN) Indonesia Berkenaan Dengan Isu Sampah Plastik. Padjadjaran Journal of International Relations, 3(2), 228-241.

Sulistiani, I., Syarifuddin, S., & Rumangkit, O. (2023). Analisis Framing Isu Lingkungan Pada Media Online di Papua. Jurnal Komunikasi Korporasi & Media (JASIMA), 4(1), 28-37.

Sulistiyani, R. (2022). Pelatihan daur ulang sampah botol plastik sebagai media pembelajaran pengelolaan sampah dan kreativitas. Jurnal Pengabdian Masyarakat-PIMAS, 1(1), 10-21.

Zaini, M. L., & Muksin, N. N. (2024). Fungsi Humas Pemerintah Daerah Kota Serang dalam Memperkuat Komunikasi Kebijakan Pengelolaan Sampah di Kelurahan Cilowong. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial dan Humaniora, 2(4), 321-334




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v14i1.25127

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Dewi Triwulan, Ahmad Tamrin Sikumbang

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/analytica/ 
 
Publisher:
Program Pascasarjana
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara