Representation of Family Communication Patterns in Shaping Children's Personality in the Cartoon “Keluarga Pak Somat” Episode 41
Abstract
Family communication patterns are represented in the cartoon “Keluarga Pak Somat” Episode 41, along with their impact on the formation of children's personality. This local cartoon serves as a significant object of study as it reflects the realities of family life within Indonesian society. This research employs a qualitative approach using Roland Barthes’ semiotic analysis method to identify the denotative, connotative, and mythological meanings of the communication patterns depicted. The findings indicate that the cartoon portrays democratic, permissive, and authoritarian communication patterns in the relationships among family members and their influence on character development in children. The cartoon implicitly conveys an educational message about the importance of healthy and positive family communication in shaping a child’s personality.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Haulussy, M. S., & Lopulalan, D. L. Y. (2022). "Pola Komunikasi Keluarga Dalam Pembentukan Kepribadian Anak Di Dusun Iha, Negeri Liang,
Juwita, T., & Yunitasari, S. E. (2024). Pengaruh Keteladanan Orang Tua Dalam
Pembentukan Perilaku Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(6), 877-888.
Lestariningtyas, A. (2021). "Representasi Keluarga Inti dalam Serial Animasi 'Keluarga Somat'." Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(2), 45–56.
Lopulalan DL. Pola Komunikasi Keluarga Dalam Pembentukan Kepribadian Anak Di Dusun Iha, Negeri Liang, Kecamatan Salahutu, Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Ilmu Komunikasi Pattimura. 2022 Dec 19;1(2):117-31.
Nafsi, Izzatun, and Hariki Fitrah Jurnal Pendidikan Inklusif 9.1 (2025).
Ni’mah, K. (2018). "Pola Komunikasi Keluarga dan Pengasuhan Ramah Anak Sebagai Upaya Membentuk Kepribadian Anak." KOMUNIKA: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 12(1), 23–41.
Nurrachmah, Sitti. "Analisis strategi komunikasi dalam membangun hubungan interpersonal yang efektif." Jurnal Inovasi Global 2.2 (2024): 265-275.
Nugroho, R. (2019). Analisis Konten dalam Media Kartun: Studi Kasus Keluarga Pak Somat. Jurnal Media dan Komunikasi, 8(3), 78-89.
Putri, D., & Susanto, H. (2022). Komunikasi Non-Verbal dalam Media Kartun sebagai Media Pembelajaran Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 20(1), 15-28.
Rahmah, S. (2019). "Pola Komunikasi Keluarga dalam Pembentukan Kepribadian Anak." Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 13–31.
Rahmawati CD, Busri H, Badrih M. Makna Denotasi dan Konotasi Meme dalam Media Sosial Twitter: Kajian Semiotika Roland Barthes. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra. 2024 Mar 15;10(2):1244-56.
Sari, M. (2023). Dampak Komunikasi Suportif dalam Keluarga terhadap Kepercayaan Diri Anak. Jurnal Psikologi Keluarga, 5(2), 30-40.
Sahara, Anis, Rahmat Hidayat, and Eca Gesang Mentari. "Peran Orangtua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini." JURNAL ANNUR: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Keislaman 9.01 (2023).
Sabarua, J. O., & Mornene, I. (2020). "Komunikasi Keluarga dalam Membentuk Karakter Anak." Jurnal Ilmu Pendidikan.
Santoso, A. (2020). Komunikasi Keluarga dan Pengaruhnya Terhadap Perkembangan Anak. Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(1), 45-60.
Sukriyah E, Sapri S, Syukri M. Internalisasi nilai-nilai pendidikan agama Islam bagi remaja di lingkungan keluarga di kota Subulussalam. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia. 2024 Jan 21;10(1):48-63.
Wijaya, G. S., & Lestari, E. D. (2024). Mistikisme Kiai dalam Cerpen Kiai Genggong karya Moh. Wan Anwar (Kajian Realisme Magis). SULUK: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 6(2), 128-145.
Winda, R. (2018). Pengaruh Pola Komunikasi dalam Keluarga terhadap Pembentukan Kepribadian Anak. Jurnal Psikologi, 10(1), 50-62
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v14i1.24845
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Yulia Indah Permata Sari, Zuhriah Zuhriah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.